פעיל למען זכויות אזרח שהפגין לבדו בסינגפור, עם שלט מקרטון ועליו ציור של "סמיילי", מואשם בהתאספות בלתי חוקית.
המחאה של ג'ולובן וואם התקיימה בחודש מרץ האחרון. וואם סיפר כי החזיק את השלט בסמוך לתחנת משטרה למשך שניות בודדות בלבד על מנת להצטלם איתו. המחאה הקצרה שלו נועדה להביע תמיכה בשני פעילי אקלים שנחקרו על ידי המשטרה בגלל מחאה דומה.
2 צפייה בגלריה
ג'ולובן וואם  סינגפור פעיל מחאה הפגנה
ג'ולובן וואם  סינגפור פעיל מחאה הפגנה
"אנשים מפחדים לדבר על המצב הפוליטי במדינה". וואם עם השלט מחוץ לתחנת המשטרה
(צילום: רויטרס)
אתמול התייצב וואם לדיון בבית המשפט. לפני כן פרסם תמונה עם חולצה ועליה ציור של סמיילי ועם מסכה על פניו.
בנוסף למחאה במרץ, הוא הואשם אתמול גם בעבירה על חוק הסדר הציבורי בשל הפגנה מחוץ לבית משפט ב-2018. בהפגנה ההיא הוא החזיק שלט הקורא לביטול אישומים פלילים בגין השמצה נגד עורך וכתב באתר חדשות מקוון, לאחר שפרסמו מכתב שטען לשחיתות שלטונית.
לדברי וואם, בשני המקרים ההפגנות נמשכו שניות בודדות בלבד, רק כדי להצטלם ולהעלות את התמונות לרשתות החברתיות. אם יורשע, הוא עלול להיקנס בסכום של עד 3,700 דולר על כל אחת מהעבירות.
2 צפייה בגלריה
ג'ולובן וואם  סינגפור פעיל מחאה הפגנה
ג'ולובן וואם  סינגפור פעיל מחאה הפגנה
וואם. "מקרה מגוחך, ממשלת סינגפור צריכה להתבגר"
(צילום: AFP)
וואם, שכבר ריצה השנה שתי תקופות מאסר קצרות, אמר כי כבר הפסיק לעקוב אחר מספר האישומים נגדו. "אנשים נוטים לראות בסינגפור מדינה מתקדמת, מודרנית ומפותחת. זה נכון מבחינת תשתיות, אבל זו מדינה שבה הרבה אנשים חיים גם בפחד", אמר וואם. הוא הוסיף כי אנשים מפחדים לעתים קרובות "לדבר ולהגיד מה הם חושבים על המצב הפוליטי במדינה", או אפילו לדבר על נושאים חברתיים.
החוק בסינגפור בנוגע לאסיפות ציבוריות נוקשה במיוחד. פינת הרמקולים בפארק הונג לים היא האזור היחיד שבו ניתן להתקהל ללא צורך באישור, אך כרגע הוא סגור בגלל נגיף הקורונה.
פיל רוברטסון מארגון זכויות האדם Human Rights Watch אמר כי האישומים נגד וואם מגוחכים. "הייתם חושבים שהרשויות בסינגפור יהיו מספיק חכמות כדי לא לקחת על עצמן מקרה מגוחך שכזה, שיהפוך אותן למושא ללעג ברחבי העולם, אבל הן מסונוורות ממחשבת הפיקוד והשליטה שלהן", אמר רוברטסון. "ממשלת סינגפור צריכה להתבגר ולנהל שיח על מה שהאזרחים רוצים, זה דורש כיבוד של הזכויות האזרחיות והפוליטיות של אנשים".