2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
אנתוני בלינקן וגבי אשכנזי
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח אמש (יום ב') עם שר החוץ גבי אשכנזי והבהיר כי לדעת ארצות הברית, פתרון שתי המדינות היא הדרך הטובה ביותר לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי בלינקן "הדגיש את עמדת ממשל ביידן שלפיה פתרון שתי המדינות היא הדרך הטובה ביותר להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שחיה בשלום לצד המדינה הפלסטינית".
בשיחה דנו השניים באתגרי הביטחון האזוריים והחשיבות של המשך שיתוף הפעולה בהתמודדות עם אתגרים אלה. בלינקן הדגיש את הגישה האמריקנית לעבר עתיד של שלום, ביטחון ושגשוג לישראלים, לפלסטינים ולמזרח התיכון.
בלינקן הזכיר את המשך המחוייבות האמריקנית להתנגד ליחס חד-צדדי ולא הוגן כלפי ישראל בזירה הבינלאומית. אשכנזי ובלינקן הזכירו את הידידות האיתנה בין ארה"ב לישראל וסיכמו על כך ששתי המדינות יעבדו יחד על האתגרים.

2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
הוויכוח לא הוכרע. גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
מוקדם יותר אתמול כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון ראשון לגיבוש המדיניות מול האמריקנים בכל מה שנוגע להסכם הגרעין עם איראן. בדיון השתתפו שורה של גורמים ובהם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, ראש המוסד יוסי כהן, שגריר ישראל לאו"ם ובוושינגטון גלעד ארדן וראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מאיר בן שבת.
נתניהו הציג גישה פסימית בדיון שלפיה ממשל ביידן דוהר להסכם וישראל תתקשה להשפיע עליו לטייב אותו. מנגד, השרים גנץ ואשכנזי מחזיקים בגישה אופטימית יותר וסבורים שישראל יכולה להשפיע על הממשל האמריקני בהידברות חכמה.

בדיון הוצגו שתי גישות לגבי המגעים עם הממשל. גנץ ואשכנזי תמכו בשיתוף פעולה עם האמריקנים ונקיטת גישה של שקיפות ככל שניתן. נתניהו חשב אחרת והוויכוח לא הוכרע.
בדיון סוכם להאיץ את העבודה של "צוות לשם" במל"ל שירכז את העבודה מול האמריקנים. מדובר בצוות שבו חברים נציגי אגף המודיעין, המוסד ומשרד החוץ והוא יעבוד מול האמריקנים. תפקיד הצוות להביא הצעות לטיוב ההסכם ומה לדעת ישראל צריך להיות בו.
במקביל, סוכם שגורמי המודיעין יעבירו לאמריקנים מודיעין רלוונטי על ההפרות של איראן את הסכם הגרעין וזאת מתוך תקווה שהדבר יביא להקשחת המדיניות במשא ומתן מול הרפובליקה האיסלאמית. בדיון לא עלה סוגיית מינוי שליח מיוחד לשיחות עם הממשל. בינתיים ראש המל"ל מאיר בן שבת ירכז את הנושא, חרף ביקורת שנשמעת מצד גורמים בטחוניים שהוא לא מתאים לתפקיד ואינו דובר אנגלית שוטפת.
פורסם לראשונה: 23:26, 22.02.21