עוד עימות בקואליציה, הפעם על רקע החוק לאיסור טיפולי המרה: מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את החוק בתמיכת כחול לבן, ובניגוד לעמדת הליכוד. 42 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 36 התנגדו.
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מהליכוד הצביע בעד החוק שיזמו יו"ר מרצ ניצן הורוביץ וח"כ מרב מיכאלי מהעבודה. רוב חברי הרשימה המשותפת שנכחו בהצבעה הצביעו יחד עם הליכוד והחרדים נגד החוק, שלושה ח"כים מהמשותפת הצביעו בעד.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
משבר בקואליציה. נתניהו וגנץ
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
גנץ ואשכנזי בהצבעה בעד החוק
גנץ ואשכנזי בהצבעה בעד החוק
גנץ ואשכנזי בהצבעה בעד החוק
(צילום: ערוץ כנסת )
לאחר ההצבעה זעמו חברי הכנסת החרדים מש"ס ויהדות התורה, וחלקם צעקו במליאה: "כל השרים מהליכוד שלא פה הפילו את הממשלה". יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, אמר לאחר ההצבעה כי "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות, איפה היה רה"מ נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד? שוקלים את צעדינו".
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן אמר כי "ההתנהלות הקלוקלת של כחול לבן בניגוד למשמעת הקואליציונית היא קריאת תיגר על השותפות הפוליטית איתם בצורה הזו. על הליכוד להחליט אם הוא יודע לנהל קואליציה או שהוא מאבד עצמו פוליטית".
סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר בתגובה כי "אם הליכוד לא מסוגל בנושא כה עקרוני לציבור החרדי לגייס את הרוב נגד, הוא מאבד את עצמו לדעת".
7 צפייה בגלריה
הצבעה חוק המרה במליאה
הצבעה חוק המרה במליאה
הח"כים החרדים בזמן ההצבעה
(צילום: ערוץ כנסת )
יו"ר וועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, אמר על הצבעת כחול לבן בעד החוק כי "היה מצופה ממפלגה שהתיימרה להיות מפלגת שלטון שתפעל באחריות ולא על פי גחמות ונקמות, בוודאי שלא בנושאים שנוגעים בציפור הנפש של היהדות. זו פגיעה במחויבות ההדדית של הקואליציה על כל המשתמע. לא יכול להיות שהיהדות תשמש בת ערובה במאבקים ובנקמות ההדדיות של כחול לבן והליכוד".
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ שוחחו לפני ההצבעה, אבל הצדדים לא הגיעו להסכמות, ואף שהליכוד דרש כי החוק לא יעבור - בכחול לבן החליטו להצביע בעד.
7 צפייה בגלריה
התכתבות בקבוצת הוואטסאפ של כחול לבן נגד חוק ההמרה
התכתבות בקבוצת הוואטסאפ של כחול לבן נגד חוק ההמרה
קבוצת הוואטסאפ של כחול לבן
גנץ כתב לפני ההצבעה בקבוצת הוואטסאפ של חברי הכנסת של כחול לבן: "חברים, לגבי החוק של ניצן הורוביץ - לתפיסתי וגם לפי רבים מכם טיפולי המרה נולדו בחטא, ומקומם מחוץ לחוק. לכן נצביע היום בעד החוק ונגד טיפולי המרה. זכרו, לשם כך הגענו. את זה הבטחנו ונקיים. לדבר אפשר ויהיו משמעויות. בכל זאת מדובר בעניין ערכי מהמעלה הראשונה וזהו הדבר הנכון לעשותו. סומך עליכם".
שר המשפטים אבי ניסנקורן, גם הוא מכחול לבן, כתב בטוויטר: "אף אדם לא זקוק להמרה. אתם טובים בדיוק כפי שאתם".
שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) הביע גם הוא תמיכה בחוק: "בעד החוק, ונגד וטיפולי המרה. בעד שוויון ונגד דיכוי. שואלים אותנו לעיתים מה הם הקווים האדומים שלנו. להלן דוגמה חיה".
כך גם יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, שאמר לאחר ההצבעה: "סיעת כחול לבן הצביעה היום בעד איסור על טיפולי המרה ואין גאה ממני על כך. הזוועה הנוראית הזו, שמתעללת ופוגעת בצעירים וצעירות ויוצרת נזקים לכל החיים, חייבת לחלוף מן העולם ואני שמח מאוד על שהתקדמנו צעד חשוב לכיוון הנכון".
גורמים בליכוד אמרו שתמיכת כחול לבן בחוק בניגוד להחלטת הממשלה היא הפרת המשמעת הקואליציונית ותייצר משבר חריף מול החרדים. בליכוד כל חברי הכנסת התבקשו להגיע להצבעה בלי קיזוזים ולהצביע נגד.
סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר בנאומו במליאה לפני ההצבעה כי עם שינויים קלים אולי ניתן יהיה לתמוך בהצעה. ח"כ יעקב מרגי (יהדות התורה) צעק בתגובה: "הליכודניקים החדשים שולטים בכם".

הורוביץ לפני ההצבעה: "מבחן לכחול לבן"

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי העלאת הצעת החוק שיזם להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת היום היא גם מבחן לכחול לבן ולעבודה. "אני חושב שצריך להעביר את זה מעבר לענייני קואליציה ואופוזיציה רגילים", אמר. שר הרווחה איציק שמולי (העבודה) התחייב בריאיון לאחר מכן כי יצביע בעד החוק.

לדברי הורוביץ, יש הבנה עם כחול לבן והעבודה שהם לא יכולים להצביע נגד החוק: "השאלה אם יבואו להצביע בפועל או יעדיפו להיעדר".
מעניין מה יעשה אמיר אוחנה למשל. "ושר הרווחה איציק שמולי, נכון. תשמע, זה לא רק זה שחברי כנסת הומואים צריכים להצביע בעד החוק, זה חוק שהוא אפילו מעבר לחוקים הרגילים של זכויות הקהילה, נישואים, הורות. זה חוק שנוגע לדבר שהוא בריאותי".
זאת התעללות, אתה לוקח בן אדם ומתחיל לכפות עליו ניסויים מופרכים. "אותם שרלטנים גם לוקחים הרבה כסף על הטיפולים האלה, והנזק שהם גורמים. נגיד בן 16 בישיבה, גם ככה הוא מרגיש שהוא בחטא - שולחים אותו ליועץ שאומר לו עד כמה זה סוטה, חולה, מסוכן, והבחור לא יכול לחיות עם עצמו".
הוא מתאבד? "כן. הוא מתאבד".
לדברי הורוביץ, "זה נקרא חוק נגד טיפולי המרה, אבל זה לא טיפול, זו בעצם התעללות נפשית ופיזית בצעירים וצעירות שנמצאים ברגע הכי קשה שלהם בחיים - מה שרק מחמיר את המצב שלהם ומוביל אותם לפגיעה עצמית, והיו כבר הרבה התאבדויות".
כחול לבן מחויבים לבוא להצבעה כזו. "אני מסכים איתך, זה מבחן להם ולאחרים, אני חושב שצריך להעביר את זה מעבר לענייני קואליציה ואופוזיציה רגילים".
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"אופטימי, אבל לא רוצה לפזר תקוות שווא". הורוביץ
(צילום: אבי מועלם )
אתה לא פסימי, אתה די סגור במספרים. "אני אופטימי, אבל לא רוצה לפזר תקוות שווא כי המבחן הוא בהצבעה בפועל. מי שבא להצביע בעד".
אם כחול לבן והעבודה ייעדרו, מה זה מבחינתך? "זה אכזבה, עם חלק מהם רצנו בבחירות. בלי ספק הם גם רצו את החוק הזה. אם יוצאים נגד דבר כזה זו יריקה בפרצוף של הבוחרים".
על ההפגנות הרבות בימים האחרונים אמר הורוביץ: "כל הכבוד למפגינים. אני מחזק אותם, הם עושים דבר נכון, אף אחד לא מפעיל אותם אגב, הלוואי שהייתה לנו יכולת לארגן אותם. מה אתה חושב שמישהו אומר להם ללכת אז הם הולכים? זה אנשים שמרגישים שהדמוקרטיה שלהם נחרבת, והמצב הכספי שלהם נחרב".
אבל העניין הזה של לעמוד על המנורה עירומה, אתה מזדעזע מזה? "לא מזדעזע, אני מזדעזע מזה שיש רהאש ממשלה מושחת, נאשם בפלילים, נאחז בכיסא כאילו זה המזבח בבית המקדש, משחית את המערכת. מזה אני מזדעזע. מבחורה שעמדה פה עמדה שם? בואו, בחורות, תעמדו איפה שאתן רוצות, זו מדינה חופשית, אין שום בעיה עם זה".
זה גם הגוף שלהן. "כן, אז מה קרה? תראה על מה שמים את הפוקוס, לא על המושחת שיושב בבלפור. אני רואה מה קורה בכנסת, זה דברים רציניים וקשים. ועל מה מדברים? 'עמדה פה בחורה'. זה שטויות, וכל הכבוד למפגינים".

שמולי: "פועלים לאפשר חופש הצבעה בקואליציה"

שר הרווחה איציק שמולי התראיין אחרי ח"כ הורוביץ, והתחייב לא להיעדר מההצבעה על החוק לאיסור טיפולי המרה.

"אני מזכיר לכולם, בחוק הפונדקאות הצבענו בעד החוק, כך שאנחנו לא צריכים הטפות מוסר, זה מה שנעשה היום. אנחנו מנסים למצוא את הדרך לאפשר חופש הצבעה בתוך הקואליציה, ואני חושב שבסופו של דבר טיפולי המרה זו התעללות. זה לקחת נפש של ילד או נער ופשוט לצלק אותם עמוק עמוק. הדברים האלה התאימו לימי הביניים, הדבר הזה צריך להיפסק".
אתה תופיע במליאה ותצביע בעד החוק שמונע המרה? "בשבוע שעבר הצלחנו להגיע להסכמה הזאת לגבי אופן ההצבעה של הקואליציה".
לא מתקבל לי על הדעת שלא תופיע. "נכון, אני אעשה את עבודתי עד לשעות הצהריים".
ואם הקואליציה תגיד לכם לא? "יש מישהו שמוביל את הצד שלנו בקואליציה, גם גינזבורג וניסנקורן. אני סומך עליהם שימצאו את דרך המלך ויאפשרו לנו את חופש ההצבעה".
אז לא תיעדר. "לא איעדר".
7 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"אעשה את עבודתי עד לשעות הצהריים". שמולי
(צילום: אופיר יצחק )
שמולי התייחס גם להפגנה אמש בירושלים ולמפגינה חשופת החזה שהתייצבה מעל פסל המנורה שליד הכנסת: "נגיד את המובן מאליו, זכות ההפגנה היא זכות שמורה וצריך לשמור עליה, זו זכות בסיסית. אני פחות מתחבר לסגנון".
האם אתה חשוב שהיא ביזתה סמל מדינה? "אני חושב שיש דרכים אחרות, לא פחות אפקטיביות, להביע את הדרישות ואת הציפיות של המפגינים בכל ההפגנות, גם בעו"סיות. יש דרכים טובות יותר להעביר מסר".
7 צפייה בגלריה
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת
"פחות מתחבר לסגנון". המפגינה חשופת החזה על פסל המנורה
(צילום: EPA)
אתה מבין את המחאה? "תראה, בסוף אנשים יוצאים ומפגינים נגד החוק שנקרא חוק ההסמכה, מה שקרוי הפגיעה בדמוקרטיה. צריך להבין שאנחנו צריכים לאזן בין הצורך של הממשלה להגיב מהר לבין הצורך לשמור על פיקוח פרלמנטרי, כפי שראינו את יעילותו בשבוע האחרון. אני חושב שההחלטות שהתקבלו בממשלה היו סבירות, אבל חובתה של הכנסת להפעיל פיקוח פרלמנטרי".
אתה חושב שזה לא נכון לסגור מסעדה או בריכה? למה לא אמרת? "גם לגבי המסעדות וחדרי הכושר דעתי הייתה שונה, והבעתי אותה. יחד עם זאת, ההחלטות מחייבות את כולם. גם אמרתי שענף שאותו אנחנו סוגרים - חייבים לתת לו פיצוי. אין שום אפשרות אחרת".
על ההסכם עם העובדות והעובדים הסוציאלים אמר השר שמולי כי מדובר ב"הסכם מצוין". לדבריו, "צריך להצדיע להם, הניצחון הזה הוא שלהם. הם מקבלים גם תוספת משמעותית בשכר ומענקים מוגדלים בתקופת הקורונה. אחת ההבטחות שלי כשנכנסתי לתפקיד הייתה שאני לא אשלים עם זה שעו"סים יהפכו להיות שקי חבטות. צריך להגיד מילה טובה לשר האוצר שנכנס לעובי הקורה וגילה רגישות חברתית, וגם ליו"ר ההסתדרות. ההסכם הזה הוא הסכם פורץ דרך ואני שמח עליו".
עכשיו לגבי הפרויקטור גבי ברבש, הפוליטיקה שם מחרבת כל חלקה טובה בסיפור הזה. אתה מרוצה מההתנהלות של ראש הממשלה? "אני מייחל לרגע שבו ברבש יכנס לתפקידו, זה אדם שאפשר לסמוך עליו. בסופו של דבר צריך לבחון את הדברים במבחן התוצאה. יש לנו עלייה דרמטית בתחלואה, יש גם קצב הכפלה של חולים קשים ומאות אלפי אזרחים חסרי עבודה".
ראש הממשלה במשך שבועות ארוכים נמנע מלקבל החלטות, לאן זה הולך? "הדבר הכי קל לי בעולם זה להתחשבן על העבר, כי חלק גדול מהפתיחה של המשק קרתה לפני שנכנסנו לממשלה".
לא היית פותח את המשק בדיעבד? "גם ראש הממשלה אומר את זה, הקצב היה מהיר מדי. אני מניח שהמבחן הזה יחזור אלינו בסופו של הגל השני, כרגע אנחנו בעיצומו".
ולכן אני שואל מה לדעתך מניע את ראש הממשלה? "אני לא בוחן כליות ולב. הביצוע צריך להיות בידיים של פיקוד העורף, של משרד הביטחון, כך היה בגל הראשון. אין ספק שאחד הכשלים הגדולים ביותר שלנו זה לייצר את אותו מערך שיוכל לקטוע את שרשראות ההדבקה. אבל צריך לומר שאנחנו במצב של התפשטות, זה אירוע, אני מאוד מקווה שנוכל לעמוד בשני האתגרים האלה, גם באתגר החברתי וגם הבריאותי".
עד כמה תטפסו על העץ בעניין התקציב? זה כבר הופך לפארסה, אנחנו הולכים לבחירות? "אני מאמין שלא, זה יהיה דבר חסר אחריות, אנחנו במצב של התפשטות מגפה ויש מאות אלפי אזרחים בלי עבודה. אני לא מאמין שנגיע לשם, נצטרך למצוא פתרון, זה נהיה מגוחך לדבר על תקציב ברבעון כאשר הרבעון הולך ומתכלה. אם אנחנו עכשיו ביוזמה שלנו הצלחנו לדחוף פנימה את רשתות הביטחון לגמלאים ולשכירים, עכשיו צריך להניע תוכנית צמיחה. זה הגיוני להניע תכנית צמיחה עם תוכנית כלכלית עם תקציב לחודשיים? זה לא הגיוני".
נתניהו משחק משחק פוליטי? "יכול להיות, אבל מי שהתעקש ואמר שהדבר הנכון לעשות זה תקציב דו שנתי, זה בעצם נתניהו והליכוד. כדי שהממשלה הזו תחזיק מעמד, הרי זו לא ממשלת חלומות, צריך לדבוק בהסכם הקואליציוני".
אתם משפיעים, איציק שמולי? עם יד על הלב. "רוב מצביעי המרכז-שמאל תומכים בהחלטה שלנו. יש ביקורת שנשמעת, אבל זו ההחלטה הנכונה כי בסוף החלופה הייתה להיות בעוד שלושה–ארבעה שבועות בבחירות, וזה תסריט הבלהות. בין שתי החלופות בחרנו את הבחירה המאוזנת ביותר. תסתכל רק על המשרד שלי, ב-50 יום הצלנו לפתור את משבר העו"סים, העברנו תקציבי חירום למיזם לביטחון תזונתי ולאלימות במשפחה והכי חשוב שבעזרת מיליארדי שקלים הצלחנו לספק רשתות ביטחון לאזרחי ישראל, אז ההשפעה היא בהחלט דרמטית".
לא שאלתי אותך על חוק ההסמכה אגב, גם עם זה אתה לא חי טוב? "אני לא חי טוב עם הרבה דברים, אבל בסוף צריך לאזן בין הצורך לשמור על הדמוקרטיה לבין הצורך או הגמישות של הממשלה להיאבק באופן דינמי בנגיף. ואני אומר לך, לפני שבועיים אמרו לנו שהדמוקרטיה מתה, ובסופו של דבר התברר שהפיקוח הפרלמנטרי קיים וחזק, וטוב שכך".
קובי נחשוני השתתף בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 12:11, 22.07.20