ישראלי בלב ההפיכה הצבאית במיאנמר: הדר עדוי, עורך דין מסחרי שעובד במיאנמר, סיפר הבוקר (שני) על התחושות במדינה בעקבות ההפיכה הצבאית ומעצרה של מנהיגת מיאנמר, כלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י. "היו דיבורים על זה כבר כמה ימים החל משבוע שעבר", אמר בשיחה עם ynet. "התעוררנו בבוקר למציאות שאין אינטרנט, שום דבר לא עבד".
עדוי, שמתגורר במרכז העיר יאנגון, הוסיף כי הבנקים הפסיקו לעבוד, והצבא התמקם בכמה מוקדים. "השכנים שלי לקחו את הילדים ונסעו", אמר. "אני חושב שהעם מאוד לא אוהב את זה, הוא למוד ניסיון מר. היו פה הפגנות מאוד קשות במאורעות ב-1988 והצבא טבח באנשים ברחוב ונהרגו בערך 3,000 איש. קשה לנבא מה יקרה הפעם. אני חושב שאנשים מודאגים, הרחוב נראה יחסית רגוע אבל אני לא חושב שהצעדים האלה יובילו לרוגע".
3 צפייה בגלריה
חיילים צבא מיאנמר בבניין עיריית יאנגון הפיכה צבאית
חיילים צבא מיאנמר בבניין עיריית יאנגון הפיכה צבאית
חיילים בבניין עיריית יאנגון במיאנמר
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
הדר עדוי מיאנמר הפיכה ישראלי יאנגון הפיכה צבאית
הדר עדוי מיאנמר הפיכה ישראלי יאנגון הפיכה צבאית
"השכנים לקחו את הילדים ונסעו". הדר עדוי

לפי הדיווחים במדינה חיילים נשלחו לרחובות בערים הגדולות וקווי האינטרנט והטלפון בחלק מהן נותקו. במיאנמר כיום מתגוררים 30 ישראלים כולל אנשי השגרירות ומשפחותיהם. יש גם קהילה יהודית קטנה מאוד שמונה כמה משפחות.
ישראלי נוסף שחי ביאנגון, גילי יצחק גיל, סיפר כי "כרגע יש פה מצב של אגירת מזון, משיכות מזומנים מהבנקים, תורים בתחנות הדלק, שיטור כבד בצמתים וברבעים בעיר. נכון לעכשיו אין יריות ואין מרד עם". הוא סיפר גם כי האינטרנט לא עבד, והבנקים כתוצאה ממשיכת הכספים הגדולה סגרו את השערים בשעה 13:00 במקום 15:00. "המון חנויות סגרו כתוצאה מההפיכה. יש תנועה צבאית ברחובות העיר, חיילים עם ציוד מלא, כולם חמושים והמון משאיות. ברגע שיתחיל בלאגן הצבא פה די ערוך לדכא כל הפגנה רבתי", הוסיף.
ההפיכה הצבאית מגיעה בצל חששות בימים האחרונים שהצבא יבצע מהלך שכזה, בעקבות הסלמה במתיחות בינו לבין הממשלה האזרחית. המתיחות נובעת מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר אשתקד – ובהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. ההפיכה מגיעה שעות ספורות לפני כינוס הפרלמנט שתוכנן להיום, לראשונה מאז הבחירות בנובמבר.
בהודעה שמסר הלילה הצבא, ושודרה בערוץ הטלוויזיה שלו, נאמר כי השלטון הועבר למשך שנה אחת לידיו של הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, וכי הוכרז מצב חירום. ההודעה הגיעה כמה שעות לאחר שדובר מפלגת השלטון הודיע על מעצרה של סו צ'י וכן נשיא מיאנמר ווין מינט ומנהיגים אחרים במפלגה. הדובר, מיו ניוט, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הבכירים "נלקחו" בפשיטה שנערכה לפני עלות השחר. הוא הוסיף כי הוא מצפה שהוא עצמו ייעצר, ופנה לתומכי המפלגה: "אני רוצה לומר לאנשים שלנו לא להגיב בפזיזות, ואני רוצה לומר להם לפעול על פי החוק".
3 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בינואר 2012
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בינואר 2012
אונג סן סו צ'י
(צילום: AP)
ברשת BBC דיווחו כי חיילים נראו ברחובות הבירה נייפידאו וגם בעיר הגדולה ביותר במיאנמר, יאנגון. עדי ראייה סיפרו לרויטרס שחיילים התאספו מחוץ לבניין העירייה ביאנגון. לפי כתב הרשת במדינה, בני משפחתם של שרים בכירים סיפרו כי חיילים ביקרו בבתיהם ולקחו אותם. על פי הדיווחים גם קווי הטלפון והחיבור לאינטרנט בנייפידאו נותקו. הטלוויזיה הממלכתית הודיעה בפוסט בפייסבוק שלה כי היא אינה יכולה לשדר בשל "בעיות טכניות".
הבנקים במדינה הודיעו כי כל השירותים הפיננסיים יושבתו עד מחר בעקבות ניתוקי האינטרנט. לפי איגוד הבנקאים במיאנמר, השבתת הבנקים וחידוש הפעילות יבוצעו באישור הבנק המרכזי.
סו צ'י בת ה-75 עלתה לשלטון ב-2016 אחרי כ-15 שנים שבהן הייתה נתונה במעצר בית, בעקבות פעילותה למען דמוקרטיה. על פעילות זו זכתה ב-1991 בפרס נובל לשלום, אותו קיבלה באיחור רק לאחר שחרורה ממעצר הבית ב-2010. בשנים האחרונות היא ספגה ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם – אותם אלה שבעבר היללו אותה על גבורתה – בעקבות הזוועות שבוצעו במדינה בבני הרוהינגה המוסלמים.