1 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה בטראמפ בבית שמש
עצרת תמיכה בטראמפ בבית שמש
עצרת תמיכה בטראמפ בבית שמש
(צילום: AFP)
ארבע שנות נשיאותו של דונלד טראמפ היו אפלות מאוד, אבל היה בהן אור אחד בוהק: האלומה שהן הטילו על החוליים של אמריקה, השסע והשנאה, הגזענות והמיזוגניה, הדמוקרטיה השברירית והאיחוד השברירי עוד יותר. רואי השחורות ב-2016 הזהירו שזה בדיוק מה שיקרה וזכו לקיתונות של לגלוג. ואכן, הם טעו. המציאות הייתה רעה בהרבה. אבל מה שאפילו הפסימיסטים ביותר לא יכלו לדמיין זה שאלומת האור הזו תחצה את האוקיינוס, תגיע עד לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ותציף גם בה ריקבון מוסרי מתפשט.
במבט מארה"ב בארבע השנים האחרונות היה קשה לפעמים להאמין שישראל היא עדיין אותה מדינה עצמאית עם תקשורת סקרנית וראש פתוח, ולא סתם עוד סניף של המפלגה הרפובליקנית שחי בבועה של אתרי קונספירציה. כל כך הרבה פעמים במהלך השנים האלה, ובוודאי לאורך הקמפיין לנשיאות, לא היה שום קשר בין התפיסה הישראלית את המציאות באמריקה לבין המציאות באמריקה.
ההשתעבדות הייתה כל כך מוחלטת, עד שהגיע הרגע שבו המדינה שהוקמה מאפר השואה הפכה למדינה בצלמו של אדם שחושב שגם בין הנאצים יש אנשים טובים. במדינת טראמפ-ישראל ראש ממשלה ציני מחקה נשיא אמריקני מסית ומפלג. במדינת טראמפ-ישראל מי שמפגין נגד מדיניות הממשלה נחשב לאנטי-ציוני במקרה הטוב או שהוא סתם אנטישמי.
ישראל בחרה להתמכר לאדם שהוא ההפך המוחלט ממה שהיהדות מתיימרת להיות. הוא גזען, הוא מרושע, הוא מושחת, הוא חסר מוסר, הוא נערץ בידי נאצים ואנטישמים
במדינת טראמפ-ישראל התקשורת החופשית היא אויב העם. במדינת טראמפ-ישראל גזענות ושנאת נשים הם משהו שנמצא באוויר הפתוח. במדינת טראמפ-ישראל, במקום להיאבק ביחד בקורונה נלחמים אחד בשני. ובמדינת טראמפ-ישראל מספרים עכשיו שג'ו ביידן, דמוקרט מיינסטרימי וחבר של ישראל כל חייו, הוא פתאום סכנה קיומית.
דונלד טראמפ, שספק אם יכול למצוא את ישראל על המפה, השיג בארץ את מעמד מנהיג הכת שיש לו אצל עשרות מיליוני אמריקנים. זה מוזר ולא לגמרי בריא, אבל אולי העברת השגרירות לירושלים ושלט ברמת הגולן מצדיקים את זה. טראמפ, זה בטוח, היה טוב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל דור שלם של צעירים אמריקנים, כולל מרבית היהודים, צומח במדינה שבה בפעם הראשונה ישראל היא לא קונצנזוס דו-מפלגתי. הם ראו את טראמפ ונתניהו הופכים כל ליברל אמריקני לאנטישמי וכל ליברל יהודי לאדם ששונא את עצמו. כשהדור הזה יגיע לעמדת ניהול ארה"ב - הוא יגיש את החשבון.
וכל הנזק הזה נעשה כי ישראל בחרה להתמכר לאדם שהוא ההפך המוחלט ממה שהיהדות מתיימרת להיות, ומכל מה שהעם היהודי של אחרי השואה אמור לסמל. הוא גזען, הוא מרושע, הוא מושחת, הוא חסר מוסר, הוא נערץ בידי נאצים ואנטישמים. יבוא יום בו כולנו נצטרך להביט עמוק פנימה ולשאול את עצמנו איך מדינת היהודים הפכה לחלק מהכת של אדם כזה. התשובה לא תהיה נעימה.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com