הסנאטור אד מארקי ניצח את המחוקק ג'ו קנדי בפריימריז הדמוקרטיים במסצ'וסטס. מארקי, פוליטיקאי ותיק בן 74, יתמודד ב-3 בנובמבר על כהונה נוספת של שש שנים בסנאט.
קנדי בן ה-39, הנכד של רוברט קנדי, הוא הראשון במשפחה המפורסמת שמפסיד בבחירות במסצ'וסטס על מקום בקונגרס. מספירה חלקית של התוצאות עולה שמארקי קיבל 55% מהקולות וקנדי 44%. קנדי התקשר למארקי כדי לברך אותו על הניצחון, והבטיח לתמוך בו בבחירות בנובמבר. בנאום שבו הודה בהפסד אמר קנדי שמארקי הוא "איש טוב" והוסיף שתומכיו ימשיכו להיאבק למען ביטוח בריאות לכולם ולמען שיפור זכויות האזרח באמריקה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו קנדי הפסיד ב פריימריז ה דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
ארה"ב ג'ו קנדי הפסיד ב פריימריז ה דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
ג'ו קנדי. הפסד ראשון למשפחה במסצ'וסטס
(צילום: רויטרס)
הקרב במסצ'וסטס על המושב בסנאט היה בין שני מועמדים פרוגרסיבים. קנדי, שנחשב בעבר לכוכב עולה במפלגה הדמוקרטית, נתפש כפייבוריט כשהודיע בספטמבר שעבר שהוא יעזוב את בית הנבחרים אחרי שמונה שנים - וינסה להדיח את מארקי מהסנאט. אך מארקי, שמיצב את עצמו כליברל משפיע, ניהל קמפיין אגרסיבי ונהנה מתמיכתן של שתי פרוגרסיביות בולטות: אליזבת וורן, הסנאטורית השנייה של הדמוקרטים במסצ'וסטס, והמחוקקת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז.
אוקסיו-קורטז חיברה עם מארקי את ה"ניו דיל הירוק", חבילת חוקים שמטרתה להילחם בשינויי האקלים, ושכוללת בין השאר ביטול של הקלות מס ושל סובסידיות לחברות הנפט והגז, וכן מעבר של ארה"ב לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים במקום בדלק מאובנים. הרפובליקנים טוענים כי התוכנית תהרוס את הכלכלה האמריקנית ותוביל להעלאת מסים חדה, ומציגים אותה כעדות לסוציאליזם שפשה במפלגה הדמוקרטית.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב הסנאטור אד מארקי ניצח את ג'ו קנדי פריימריז דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
ארה"ב הסנאטור אד מארקי ניצח את ג'ו קנדי פריימריז דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
המנצח, הסנאטור אד מארקי
(צילום: AFP)
אוקסיו-קורטז בירכה את מארקי על הניצחון ואמרה: "הניצחון שלך הוא ניצחון של התנועה הפרוגרסיבית, של מדיניות המאה ה-21 ושל ה'ניו דיל הירוק'". אחרי הניצחון כתב מארקי בטוויטר: "הלילה הזה הוא יותר מחגיגה של ניצחון, זו חגיגה של תנועה".
מארקי בן ה-74 כיהן 37 שנים בבית הנבחרים לפני שנכנס לסנאט ב-2013, במקומו של ג'ון קרי - שהחל לכהן כמזכיר המדינה של ברק אובמה. ב-2014 זכה מארקי בכהונה נוספת של שש שנים בסנאט. הניצחון שלו על קנדי סלל למעשה את דרכו לכהונה נוספת בנובמבר: רק שני רפובליקנים ממסצ'וסטס זכו במושבים בסנאט ב-50 השנים האחרונות. כאמור הסנאטורית השנייה ממסצ'וסטס היא וורן הדמוקרטית.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו קנדי הפסיד ב פריימריז ה דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
ארה"ב ג'ו קנדי הפסיד ב פריימריז ה דמוקרטיים ל סנאט ב מסצ'וסטס
הימר על הסנאט ונכשל. ג'ו קנדי
(צילום: AFP)
ג'ו קנדי, דור רביעי של פוליטיקאים במשפחה, לא יכול להתמודד על מקום בסנאט ובבית הנבחרים במקביל. הוא הימר על הסנאט - וכשל. בעקבות ההפסד שלו, מינואר הקרוב לא יהיה חבר במשפחת קנדי שמכהן כנבחר ציבור. משנת 1947 עד היום היום היו רק שנתיים שבהן איש ממשפחת קנדי לא כיהן כנבחר ציבור.
למרות ההפסד הראשון במסצ'וסטס, לא בטוח שמדובר בסוף של שושלת קנדי. באסיפה הדמוקרטית בחודש שעבר שודר נאום מוקלט של מי שמסתמן כתקווה החדשה של המשפחה - ג'ק קנדי-שולסברג, הנכד של ג'ון קנדי ובנה של קרוליין קנדי. "אנחנו יכולים להגיע לגבולות חדשים, אבל רק עם נשיא ששואל מה הוא יכול לעשות עבור המדינה שלנו", אמר בסרטון שבו הופיע לצד אמו, בהתייחסות לנאום של סבו בטקס ההשבעה ב-1961 שבו אמר: "אל תשאלו מה המדינה יכולה לעשות עבורכם, אלא מה אתם יכולים לעשות עבור המדינה".