חיילת טרנסג'נדרית שהתגייסה לצבא דרום קוריאה כגבר, והודחה אחרי שעברה ניתוח לשינוי מין, נמצאה אתמול ללא רוח חיים בביתה. מותה של ביון הוי-סו, הטרנסג'נדרית הראשונה בצבא דרום קוריאה, הסעיר את המדינה ועורר כעס גדול כלפי הצבא.
ביון הוי-סו, בת 23 במותה, התגייסה לצבא ב-2017. בנובמבר 2019 היא יצאה לחופשה ועברה ניתוח לשינוי מין בתאילנד. כשחזרה לצבא קיוותה שתשרת ביחידה של נשים. אחרי שעברה את הניתוח היא נשלחה לבדיקות בבית החולים, שם הגדירו את אובדן איבר המין הזכרי כ"נכות פיזית או נפשית". ועדה רפואית קבעה בשנה שעברה שהיא תשוחרר מהצבא.
2 צפייה בגלריה
צבא דרום קוריאה חיילת טרנסג'נדרית
צבא דרום קוריאה חיילת טרנסג'נדרית
"אני חיילת של קוריאה"
(צילום: AP)
אחרי ההחלטה להדיחה התייצבה ביון הוי-סי מול המצלמות ואמרה שהיא לא תוותר. "אני אמשיך במאבק עד שיגיע היום שבו יוחלט שאני ממשיכה לשרת את ארצי", אמרה ביון בדמעות, והוסיפה שהיא "חיילת של קוריאה". החיילת סיפרה שכל חייה חלמה לשרת בצבא.
אתמול כבאים שפרצו לביתה של ביון הי-סו בעיר צ'נגז'ו מצאו אותה ללא רוח חיים. למרות שהצעירה לא השאירה אחריה מכתב, ההערכה היא שמדובר בהתאבדות. גורמים קוריאנים סיפרו שהיא ניסתה לשים קץ לחייה לפני שלושה חודשים. היא טופלה במרכז לבריאות הנפש, והמטפל שלה הזעיק את שירותי החירום אחרי שבמשך כמה ימים היא לא יצרה קשר.
דרום קוריאה היא מדינה שמרנית מאוד בכל הנוגע לנטייה מינית, ומצב זכויות הלהט"ב במדינה חמור בהשוואה למדינות אחרות באסיה. הומואים וטרנסג'נדרים רבים בדרום קוריאה נאלצים לחיות "במחתרת". ארגוני זכויות אדם בינלאומיים מתחו בעבר ביקורת על היחס של הצבא הקוריאני לחיילים הומואים. למרות שמחוץ לצבא לא מדובר בעבירה, הומואים שמשרתים בצבא ונתפסים מקיימים יחסי מין עלולים להישלח לעד שנתיים מאסר.
בעקבות מותה של ביון קראו גולשים למחוקקים להעביר חוק נגד אפליה. באתר Daum, מהאתרים הפופולאריים בקוריאה, היו שביקשו לעשות חשבון נפש. אחד הגולשים כתב: "כל החברה הקוריאנית אחראית למוות שלה. אני רוצה שמי שלעגו לה, ופרסמו הערות מרושעות ברשת בגלל שהיא הייתה טרנסג'נדרית, יחשבו על מה שהם עשו לה".