הלחץ על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להקשיח את עמדתה כלפי רוסיה גבר היום (ה'), בעקבות הודעתה כי לברלין יש הוכחה "חד משמעית" לכך שמנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני הורעל בחומר כימי קטלני הפוגע במערכת העצבים. המקרה של נבלני הוא האחרון במה שברלין מגדירה כשורה של פרובוקציות מצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שפגעו בקשרים בין שתי המדינות ומטילים ספק בשיתוף פעולה עתידי.
4 צפייה בגלריה
"טקסים דיפלומטיים אינם מספיקים עוד". מרקל ופוטין
"טקסים דיפלומטיים אינם מספיקים עוד". מרקל ופוטין
"טקסים דיפלומטיים אינם מספיקים עוד". מרקל ופוטין
(צילום: רויטרס)
פוליטיקאים וגם כלי תקשורת בגרמניה אמרו כי הקו האדום נחצה עם הרעלת נבלני בנוביצ'וק, חומר כימי שפיתחה ברית המועצות לקראת סוף המלחמה הקרה. מרקל מתמודדת עם קריאות עיקשות במיוחד לזנוח את פרויקט האנרגיה הגרמני-רוסי השנוי במחלוקת "נורד סטרים 2", צינור גז בשווי מיליארדי אירו שהקמתו מתקרבת לסיום, ושעורר את זעמן של ארה"ב ומדינות באירופה.
"טקסים דיפלומטיים אינם מספיקים עוד", צייץ ראש ועדת החוץ של הפרלמנט הגרמני נורברט רוטגן. "אחרי ההרעלה של נבלני אנחנו זקוקים לתגובה אירופית תקיפה שפוטין יבין: האיחוד האירופי צריך להחליט במשותף להפסיק את 'נורד סטרים 2'", הוסיף רוטגן, המועמד להחליף את מרקל בתור מנהיג המפלגה הנוצרית-דמוקרטית.

"נשק אסטרטגי"

העיתון הנפוץ בגרמניה "בילד" פרסם בקשה לנטוש את הפרויקט, באומרו כי הישארות "שקולה למימון מתקפת הנוביצ'וק הבאה של פוטין". העיתון תקף את מרקל שאמרה בשבוע שעבר כי יש לשפוט את "נורד סטרים 2" באופן נפרד ועצמאי מפעולותיה של מוסקבה. "ולדימיר פוטין רואה בצינור הגז כלי נשק אסטרטגי חשוב נגד אירופה וכמקור חיוני למימון למלחמתו בעמו", נכתב.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
מוסקבה מכחישה מעורבות בהרעלה. נבלני
(צילום: AP)
נבלני, יריבו הגדול של פוטין, התמוטט בטיסה מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט והובהל לבית החולים במצב קשה. אנשיו טוענים שהוא שתה תה מורעל בבית קפה בשדה התעופה. בקרמלין הכחישו קשר למקרה ואיחלו לאיש האופוזיציה החלמה מהירה.
הרופאים ברוסיה אמרו כי אינם מצליחים למצוא חומרים רעילים בדמו. ב-22 באוגוסט הועבר נבלני לאשפוז בבית חולים בברלין. הפעילים שהעבירו אותו לגרמניה מתחו ביקורת קשה על הרופאים הרוסים שטיפלו בו, וטענו שהם "מושכים זמן".

ההרעלה של נבלני התרחשה כשנה לאחר רצח לאור יום של מפקד המורדים הצ'צ'נים לשעבר בפארק ברלין, שלדעת התובעים הגרמנים חוסל בהוראת רוסיה. בחודש מאי חשפה מרקל כי הייתה יעד למתקפת סייבר רוסית, ואמרה שיש לה הוכחה קונקרטית לניסיונות הריגול "המקוממים".
מוסקבה הכחישה מעורבות בכל המקרים. היום אמר הקרמלין כי "אין סיבה להאשים את רוסיה" בהרעלת נבלני.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
נבלני בבית הקפה בשדה התעופה
(צילום: Bild)
כבר זמן רב שרוסיה מהווה נושא מעורר מחלוקת בפוליטיקה הגרמנית. ההידרדרות הקשרים הטרנסאטלנטיים בתקופת כהונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוררה בברלין תחושה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להרחיק את מוסקבה.
וולפגנג אישינגר, ראש ועידת מינכן לביטחון, הזהיר מפני ניתוק הקשרים באופן פתאומי מדי. "אנחנו לא יכולים להקים חומה בינינו לבין רוסיה", אמר אישינגר לתאגיד השידור הציבורי בגרמניה ARD.

"עננים אפלים"

שר החוץ הייקו מאס מהמפלגה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, התומכת בדרך כלל בשמירה על קשרים הדוקים עם רוסיה, אמר כי ברלין תתייעץ כעת עם בעלי ברית באיחוד האירופי ובנאט"ו בנוגע ל"תגובה הולמת" למקרה של נבלני. בנאום שנשא השבוע בפריז, הודה מאס כי "קשרים בונים" נותרו חיוניים, אך "עננים אפלים" מעיבים כעת על היחסים בין האיחוד האירופי לרוסיה.
4 צפייה בגלריה
תקיפות חסרת תקדים. מרקל
תקיפות חסרת תקדים. מרקל
תקיפות חסרת תקדים. מרקל
(צילום: EPA)
מייקל סטרמפ, פרשן ב-ARD, ציין כי הצהרתה של מרקל אתמול כי "רצו להשתיק את נבלני, ואני מגנה זאת באופן התקיף ביותר שאפשר" סימנה תקיפות חסרת תקדים בטון שלה. "מעולם לא ראיתי את הקנצלרית כה נחושה בנוגע למדיניות החוץ", אמר סטרמפ. "מעולם לא ראיתי אותה ביקורתית ותובענית כל כך כלפי רוסיה".
לדברי סטרמפ, אמינותה של מרקל מונחת כעת על כף המאזניים. הוא קרא להטיל סנקציות כלכליות ופוליטיות חדשות על מוסקבה. האיחוד האירופי כבר הטיל סנקציות על מגזרים שלמים בכלכלת רוסיה מאז 2014, כאשר רוסיה סיפחה את חצי האי קרים.
העיתון "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" השמרני, אחד הנפוצים בגרמניה, אמר כי הגיע הזמן ללכת צעד אחד קדימה. "תגובה אירופית היא חיונית, אך אם החשודים הרגילים מסרבים לשתף פעולה, אז גם גרמניה תצטרך להגיב באופן בילטרלי. בכל זאת אנחנו מדברים על ניסיון רצח".