מריו דראגי, שכיהן כראש הבנק המרכזי האירופי (ECB), הסכים היום (ד') לנסות להקים ממשלת טכנוקרטים ולחלץ את איטליה ממשבר הקורונה. הנשיא סרג'יו מטרלה נפגש עם דראגי, והטיל עליו את המנדט להרכיב ממשלה, אחרי כישלון המו"מ הקואליציוני בין המפלגות. הכלכלן האיטלקי הוותיק, שמכונה "סופר מריו", נחשב לאיש שב-2012 הציל את גוש האירו מקריסה כתוצאה ממשבר החוב האירופי.
בשבוע שעבר התפטר מראשות הממשלה ג'וזפה קונטה, ראש ממשלה טכנוקרט. הוא עשה זאת אחרי שמפלגת "איטליה ויוה", בהנהגת ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי, פרשה מהקואליציה שלו בעקבות מחלוקת על הטיפול במשבר הקורונה ובמיתון. השניים התעמתו סביב חלוקת כספי סיוע של יותר מ-200 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי לצורך טיפול במגפה ובהשלכותיה.
3 צפייה בגלריה
מריו דראגי קיבל מנדט להרכיב ממשלה ב איטליה
מריו דראגי קיבל מנדט להרכיב ממשלה ב איטליה
מריו דראגי. ראש הממשלה הבא של איטליה?
(צילום: AFP)
קונטה שרד הצבעת אי אמון בינואר, אך איבד את הרוב המוחלט של הקואליציה בסנאט. הניסיונות לצרף סנאטורים חדשים לקואליציה לא צלחו, ולקונטה לא נותרה ברירה אלא להתפטר ו"לקנות זמן" כדי לנסות להקים קואליציה חדשה ולמנוע בחירות מוקדמות. שתי השותפות שנשארו בקואליציה שלו אחרי פרישת "איטליה ויוה" הן המפלגה הדמוקרטית מגוש המרכז-שמאל ו"חמשת הכוכבים" - התנועה עם מספר החברים הגדול בפרלמנט.
דראגי אמר שהוא מקבל את המנדט להרכבת ממשלה ומודע לכך שלאיטליה יש אתגרים רבים: משבר במערכת הבריאות, מבצע חיסונים לאומי ומיתון. "זה רגע קשה", אמר דראגי וקרא לאחדות במערכת הפוליטית. "יש לנו משאבים יוצאי דופן מהאיחוד האירופי שעומדים לרשותנו, ויש לנו את ההזדמנות לעשות כל כך הרבה למען המדינה", הוסיף. איטליה נדרשת להציג בשבועות הקרובים את תוכנית חלוקת כספי הסיוע שלה, והנשיא מטרלה קרא להקים ממשלה חדשה בהקדם כדי שאיטליה לא תאבד את המענק מהאיחוד האירופי.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
קונטה. התפטר וניסה להקים קואליציה חדשה - אך ההימור כשל
(צילום: EPA)
המשימה הקשה ביותר של דראגי בדרך להרכבת ממשלה חדשה תהיה להשיג תמיכה מתנועת "חמשת הכוכבים" – שרצתה שקונטה יישאר ראש הממשלה. מנהיג "חמשת הכוכבים" ויטו קרימי, אמר שהתנועה תתמוך רק בממשלה פוליטית ולא בממשלת טכנוקרטים. "לא נצביע לממשלת טכנוקרטים בראשות מריו דראגי", הבהיר.
עבור "חמשת הכוכבים", הקמת ממשלת טכנוקרטים היא כמעט דילמה קיומית: התנועה האנטי-ממסדית והפופוליסטית הפכה לכוח פוליטי משפיע בין השאר בעקבות התגובה לממשלת הטכנוקרטים האחרונה של איטליה, שאותה הוביל מריו מונטי בין 2011 ל-2013. תחת קונטה, "חמשת הכוכבים" כיהנה מ-2018 בשתי ממשלות: היא ישבה בקואליציה עם מפלגת הימין "הליגה" של מתיאו סלביני, ולאחר מכן עם הדמוקרטים מהמרכז-שמאל.
3 צפייה בגלריה
 נשיא איטליה מטרלה. לא מעוניין להכריז על בחירות מוקדמות
 נשיא איטליה מטרלה. לא מעוניין להכריז על בחירות מוקדמות
נשיא איטליה מטרלה. לא מעוניין להכריז על בחירות מוקדמות
(צילום: רויטרס)
בנימה מדוכדכת אמר אתמול הנשיא מטרלה לאומה האיטלקית שלמרות שהוא אמור להכריז על בחירות מוקדמות, בעת הזו לא נותרה לו ברירה: הוא הזהיר שבחירות מוקדמות - בתקופה קריטית בהיסטוריה של איטליה - יהיו טעות. "החובה שלי היא לקרוא לכל הכוחות בפרלמנט לתת אמון בממשלה שלא קשורה לשום מחנה פוליטי", אמר מטרלה.
מתאו סלביני ממפלגת "הליגה" אמר שמפלגתו ובעלות הברית שלה בגוש הימין מעוניינות ללכת לבחירות מוקדמות, אך מוכנות להיפגש עם דראגי לפני שיכריעו בנושא בפרלמנט.