חברת "זום" הודיעה שלא תאפשר להשתמש בפלטפורמת שיחות הווידאו שלה לקיומו של "וובינר" שתוכנן למחר ובו הייתה אמורה להשתתף הטרוריסטית ליילה חאלד. זאת, בנימוק שהשתתפותה של המחבלת הפלסטינית עומדת בניגוד למדיניות החברה.
1 צפייה בגלריה
ליילה ח'אלד
ליילה ח'אלד
ליילה חאלד. השתתפה בחטיפת מטוסים
חאלד הייתה בצעירותה מחבלת בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין וכיום היא חברה במועצה הלאומית הפלסטינית. חאלד ידועה בעיקר בשל פעילותה בחטיפת מטוסים, בהם טיסה 840 של חברת TWA באוגוסט 1969, וניסיון חטיפת מטוס אל על כחלק מסדרת חטיפות מטוסים מתואמת ב-6 בספטמבר 1970.
חאלד הוזמנה כאורחת ראשית ל"וובינר" (סמינר מקוון) שארגנה המחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת סן פרנסיסקו, אותו מוסד שבו נאסר לפני כמה שנים על ניר ברקת להרצות.
הקונסול הכללי של ישראל בסן פרנסיסקו, שלומי קאופמן, פנה במכתב לנשיאת האוניברסיטה וביקש ממנה לשקול מחדש את הזמנתה של חאלד ולהציג קולות אחרים. במקביל, שורה של ארגונים פרו ישראלים פנו לזום וביקשו לאסור על הופעתה של חאלד. מי שהוביל את המאבק היה הארגון המשפטי הפרו ישראלי מניו יורק The Lawfare Project, שאף ארגן הפגנה מול מטה חברת זום בסן חוזה נגד אירוחה של חאלד בפלטפורמה הווירטואלית.
באופן חסר תקדים, זום החליטה לאסור על הופעתה של חאלד. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שזום אוסרת על השימוש בפלטפורמה להופעה של טרוריסט.
"זום מחויבת לתמוך בחילופי דעות פתוחים וכפופה למגבלות מסוימות שבכללי השימוש", נמסר מהחברה, "לרבות מילוי אחר חוקי ארה"ב שנוגעים לבקרת יצוא, סנקציות ומאבק בטרור. לנוכח המעורבות (של חאלד) ברשימת ארגוני הטרור הזרים וחוסר היכולת של המארגנים להוכיח אחרת, אנו קובעים שהשיחה היא הפרה של כללי השימוש של זום, ולכן הודענו שלא נאפשר את השימוש בזום לאירוע זה".
אגודת הלל בתמיכת הארגונים היהודים יזמה במקביל ל"וובינר" – שבינתיים בוטל, לפחות בפלטפורמת זום – אירוע לזכר נרצח פעולות הטרור. נשיאת האוניברסיטה אף הודיעה שתשתתף בו.
קאופמן מסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה של זום שלא לאפשר שידור הארוע. בכך הם מכבדים את זכרם של נפגעי טרור חפים מפשע. בהחלטתם זו הם מעבירים מסר מוסרי חד משמעי גם לרשתות חברתיות נוספות שלא יאפשרו ניצול לרעה של הפלטפורמה. יש להדגיש גם כי עידוד שנאה וגלוריפיקציה לטרור חייבים להיות קו אדום לכל, והצעד של זום הוא בהחלט אמירה משמעותית בנושא".