פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, שביקר היום (שבת) באום אל-פחם ובבקה אל-גרבייה, קרא לאזרחים "להתנפל על הבדיקות". הוא אמר: "עם אחוז בדיקות נמוך לא יכולים לחסל את המגפה והחולים יסתובבו וידביקו אחרים. גם אין אפשרות לפתוח בתי ספר אם מצב הבדיקות לא יתקדם, אחרת הילדים יגיעו לבית ספר כשהם חיוביים". בביקור השתתפו ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ומחזיק תיק הקורונה בחברה הערבית אימן סיף.
1 צפייה בגלריה
רוני גמזו ושרון אלרעי פרייס בביקור באום אל פחם
רוני גמזו ושרון אלרעי פרייס בביקור באום אל פחם
פרופ' רוני גמזו, ד"ר שרון אלרעי-פרייס וראש העיר אום אל-פחם
פרופ' גמזו ומומחים אחרים חוששים מפני התרופפות המשמעת לאחר הסרת חלק מהסגר. "יש כאלו שעדיין לא מבינים את המחלה טוב, שהיא מתפשטת על ידי האדם גם כשלא מרגיש שהוא חולה ומסתובב בלי שירגיש", אמר גמזו. "יכול להיות שיש כאן במפגש הזה חולה שיש לו קורונה ולא מרגיש שהוא חולה. לכן צריך לבדוק את האנשים גם כשהם בריאים.
"באום אל-פחם עומד שיעור הבדיקות החיוביות על 12%. כך אתם תהיו כתומים ויכול להיות שנקבע שאתם אדומים. הדבר החשוב עכשיו להתנפל על הבדיקות. אנחנו רואים ירידה בכמות הבדיקות בחברה הערבית, וזה לאחר שהייתה לנו תקופה שכמות הבדיקות הייתה גבוהה וזה עזר לנו להוריד את התחלואה. עם הירידה באחוז הבדיקות, זה יחזיר את התחלואה. היום הכול פתוח, כל אדם יכול להגיע לבדיקה באופן ישיר ללא הפניה מרופא".

"בלתי אפשרי לקיים חתונות ולהיות זהירים"

הוא אמר כי לא ניתן לקיים חתונות והזהיר מפני שובו של הסגר: "אני שומע מאנשים שהם רוצים לעשות חתונות ויהיו זהירים, אבל איך אפשר לקיים חתונות ולהיות זהירים עם המשתתפים והאוכל? זה בלתי אפשרי. אם התושבים לא ישמרו על הכללים אז באום אל-פחם ובעוד ערים יהיה סגר בעוד שבועיים".
ביישובים ערביים כבר מתקיימות חתונות עם מספר רב של משתתפים ויש מי שמסתובב ללא מסכות. ראש העיר אום אל-פחם ד"ר סמיר סובחי הפציר באזרחים: "אני מבקש לדחות את החתונות לעוד שנה עד שהמצב יתאושש. החתונות בתקופה זו הן פצצה מתקתקת. חתונות שמתקיימות בניגוד להוראות של משרד הבריאות ובימים הקרובים לצערי אולי נראה תוצאות גרועות".
מחזיק תיק הקורונה בחברה הערבית אימן סיף אמר: "החברה הערבית גילתה אחריות בתקופת הסגר וראינו שיפור. הצלחנו להוציא את כל הרשויות הערביות מהצבע האדום, אבל לצערי רואים בימים האחרונים שהתחלואה חוזרת בחלק גדול מהיישובים הערביים. זה מאוד מדאיג אותנו. הדבר השני - צריכים להיות אמיצים יותר ולשכנע אותם לדחות את החתונות".
נג'אח נבארין, בכירה באגף הבריאות באום אל-פחם, אמרה: "חייבים להחרים את החתונות ואף לאתר אותן לפני שיתקיימו. על המשטרה להזהיר את החוגגים. כמו כן, יש לבצע בדיקות בתוך השכונות. כך נוכל לאתר את הא-סימפטומטים".
סיף דיבר גם על תלונות מאנשים שנמצאים בבידור ויוצאים לקניות כי אין מי שיעזור להם: "יש היום סיוע לרשויות המקומיות עם תקציב שזה כולל סלי מזון של מאומתים מבודדים. יכול להיות שזה לא מספיק וצריכים לדאוג להגדיל את הצעד".
ראש העיר אום אל-פחם אמר בנושא זה: "חושבים שאנחנו חייבים לספק להם סלי מזון. יש גם גבול. הרי אנחנו מתחילים קודם עם המשפחות שמטופלות ברווחה ואם נשאר משהו אז מעבירים לעוד משפחות והתקציב המועבר לא יספיק לכולם".