בזמן שהתחלואה מאמירה ובמטה לביטחון לאומי מזהירים שהנתונים האחרונים מתקרבים ליעד שהוצב להטלת "ריסון מהודק", הממשלה שוב ביטלה את ישיבתה שתוכננה למחר בפעם השלישית. הישיבה הראשונה תוכננה כרגיל ליום ראשון, אך מאז בכל יום מודיעה מזכירות הממשלה על דחייתה.

מנתוני משרד הבריאות הערב (רביעי) עולה כי מאז חצות אובחנו 1,476 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו יותר מ-47 אלף בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.1% - אמנם נתון זמני, אך נמוך מהימים האחרונים. לפי נתוני משרד הבריאות מספר המונשמים עלה באופן חד ל-152. מספר החולים שמצבם קשה עומד על 393. היום נפטרו חמישה חולי קורונה נוספים ומספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,031.
לפי חוקרי האוניברסיטה העברית, נדרשת פעולה ארצית מהירה על מנת למנוע צורך בסגר כולל. "במגוון התרחישים הסביר קשה להימנע מהגעה לכ-1,000 חולים במצב קשה במהלך ינואר, ותמותה של מאות עד פברואר". החוקרים העריכו כי ייתכן שהעלייה המהירה ביומיים האחרונים נובעת מהרחבת פעילות המסחר ומאירועי חנוכה.
2 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
הסגר השני. "נדרשת פעולה ארצית מהירה כדי למנוע צורך בסגר כולל"
(צילום: דוברות המשטרה)
החוקרים מנתחים את ההתפרצות הנוכחית וקובעים כי המצב הנוכחי דומה לזה שהיה בסוף אוגוסט, עם עלייה בתחלואה והתפשטות בשאר הארץ. לפי החוקרים, ישנם מאפיינים התנהגותיים בכל מגזר שגוררים עלייה בתחלואה, וכי הגידול בתחלואה אינו גאוגרפי אלא מגזרי. לדבריהם, רק יישום מהיר של הגבלות יאפשר שימור של פעילות חינוך משמעותית ופעילות מסחר חלקית במקביל לקידום החיסון.
בין הצעדים שהומלצו מצד החוקרים: בדיקות סקר נרחבות, כולל לצוותי הוראה כדי לצמצם את ההתפרצויות במערכת החינוך, עידוד עבודה מהבית וסגירת אתרי המסחר המועדים להדבקות. כמו כן, המליצו החוקרים להגביר את ההסברה להגבלת ההתקהלויות במרחבים פרטיים - ולחייב בידוד לכל החוזרים מחו"ל.
2 צפייה בגלריה
קבלת סמס עם בקשה לכניסה לבידוד
קבלת סמס עם בקשה לכניסה לבידוד
איכון שב"כ. מ-20 בינואר האיכונים יופסקו
בתוך כך, ועדת שרים בראשותו של שר המודיעין אלי כהן החליטה כי החל מ-20 בינואר יופסקו איכוני השב"כ לטלפונים, והכלי יהיה בשימוש רק במקרה של עלייה משמעותית בתחלואה ועל חולים שמסרבים לשתף פעולה בחקירות האפידמיולוגיות.
ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת השב"כ שהמליץ להפעיל את האיכון רק לסרבנים בחקירות האפידמיולוגיות, ולהחזיר אותו רק כשהתחלואה תעבור את 3,000 הנדבקים ביום. משרד הבריאות ציין שהוא מעוניין בהמשך השימוש בכלי באופן גורף עד לסוף חודש מרץ, ובסיכום הדיון נקבע כי בעוד שלושה שבועות יוחלטו הקריטריונים החדשים לשימוש המחודש באיכונים.
לפי נתוני המל"ל, כבר אתמול אובחנו 2,878 נדבקים חדשים – הנתון הגבוה ביותר מאז 12 באוקטובר. מספר המאומתים החדשים בממוצע של שבעה ימים (N) עומד על 1,984 - והוא הולך לעלות. כשיחצה את רף 2,500, כנראה בעוד שבוע, ישראל אמורה לעבור לאותו "ריסון מהודק".
בין היתר נרשמה עלייה גם בשיעור החיוביים בבדיקות, שעמד על 3.5% - לעומת ממוצע יומי של 2.89% חיוביים בשבוע החולף. הנתונים נרשמו ברקע מספר שיא של בדיקות: 83,308 ביממה - הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת המגפה.
כמו כן, בשבוע האחרון ניכרת עליה בכמות היישובים עם תחלואה גבוהה. מאז 9 בדצמבר ישנה עלייה של כ-78% בכמות היישובים האדומים; עליה של 50% בכמות היישובים הכתומים ועלייה של 13% ביישובים הצהובים. במקביל, ישנה ירידה של 5% ביישובים הירוקים.