בעוד פחות מעשרה ימים ייסגר פנקס הבוחרים, שבו רשומים כל אזרחי מדינת ישראל שזכאים להצביע בבחירות לכנסת ה-24. איך בודקים אם הכתובת נכונה? ועד מתי אפשר לשנות את הכתובת כדי להצביע ליד הבית? ynet עושה סדר.
3 צפייה בגלריה
בחירות 2019 הכנות  ועדת הבחירות המרכזית קלפי פתקים לקלפיות קלפיות
בחירות 2019 הכנות  ועדת הבחירות המרכזית קלפי פתקים לקלפיות קלפיות
בדרך אל הקלפי עוברים בפנקס הבוחרים
(צילום: EPA)

מה זה פנקס הבוחרים?

לפני כל מועד בחירות בישראל מפיק משרד הפנים רשימה שמית מעודכנת של כל בעלי זכות הבחירה לכנסת. כל אזרח ישראלי שיהיה בן 18 עד מועד הבחירות, ופרטיו מופיעים בפנקס הבוחרים, זכאי להצביע. הפנקס עצמו יתפרסם בחודש הבא, אז תשלחנה גם ההודעות לבוחר.

למה חשוב שהפרטים יהיו מעודכנים?

בפנקס הבוחרים מופיעה גם הכתובת הרשמית של כל אדם, זו המופיעה גם בתעודת הזהות וברישומים של משרד הפנים, ובהתאם לכך ייקבע מיקום הקלפי שבה הוא יצביע ביום הבחירות. מי שלא יוודא שכתובת המגורים שלו מעודכנת ייאלץ להצביע בקלפי שאליה שויך, בהתאם לכתובת הקיימת בספח תעודת הזהות.
3 צפייה בגלריה
תור מחוץ לקלפי בראש העין
תור מחוץ לקלפי בראש העין
תור מחוץ לקלפי בבחירות הקודמות. רוצים למנוע התקהלויות מיותרות
בוועדת הבחירות המרכזית הבהירו כי בבחירות הנוכחיות צפויה החמרה בכל הנוגע להצבעה בקלפי למוגבלי ניידות במקרים שבהם לא ניתן להצביע בקלפי שאליה המצביע משויך. זאת בין היתר בעקבות הרצון לשמור על בריאות הציבור ולמנוע התקהלויות מיותרות.

איך בודקים אם הפרטים שלי מעודכנים בפנקס הבוחרים?

מי שאינו בטוח שמופיע בפנקס הבוחרים, או אם פרטיו מעודכנים, יכול לפנות למרכז המידע של משרד הפנים בטלפון 1-800-222-29 בימים ראשון וחמישי בין השעות 08:30-22:00 וביום שישי בין השעות 08:30-13:30.
אפשר גם לבדוק את הפרטים באמצעות מסרון. יש לשלוח הודעה למספר 050-8085500 עם מספר הזהות ותאריך הנפקת תעודת הזהות, ואז תקבלו במענה אוטומטי את פרטיכם המעודכנים כפי שמופיעים בפנקס הבוחרים.
3 צפייה בגלריה
צריך לשלוח במסרון את מספר תעודת הזהות ותאריך הנפקת התעודה
צריך לשלוח במסרון את מספר תעודת הזהות ותאריך הנפקת התעודה
צריך לשלוח במסרון את מספר תעודת הזהות ותאריך הנפקת התעודה

איך מעדכנים את הכתובת?

אדם שעבר דירה וטרם עדכן את הכתובת במשרד הפנים יכול לבצע את השינוי באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה. כדי ששינוי הכתובת יתבצע גם בפנקס הבוחרים, וכך יתעדכן מיקום הקלפי, יש לעדכן את הכתובת עד ליום חמישי הבא, 28 בינואר ט"ו בשבט, עד חצות הלילה. לאחר מכן, ניתן יהיה לעדכן כרגיל את הכתובת, אך הדבר לא ישפיע על מיקום ההצבעה.
מי שעדכן את הכתובת דרך האתר יוכל לקבל ספח מודפס באמצעות דואר ישראל או לבקש ספח דיגיטלי שיופיע באתר בתוך זמן קצר.

למה אני לא מצליח לעדכן את הכתובת באינטרנט?

מי שעבר ליישוב קהילתי שמצריך אישור של המקום, חזר לכתובת שגר בה בעבר, שינה את הכתובת לזו של ההורים, או שעבר יותר מפעם אחת דירה ב-12 החודשים האחרונים, לא יכול לשנות את הכתובת באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין.
במקרים כאלה יש להגיע לשבע הלשכות של רשות האוכלוסין וההגירה שפועלות בתקופת הסגר. מדובר בלשכות בתל אביב, חיפה, באר שבע, ירושלים, מזרח ירושלים, נוף הגליל ואילת. קבלת הקהל מתאפשרת רק עבור מקרים דחופים, כמו זה, בין השעות 08:00-12:00 בלבד. כדאי לתאם את הביקור באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה, וכן לוודא איזה מסמכים נדרש להציג בשביל שינוי הכתובת.

ואם אני לא רוצה להיות בפנקס הבוחרים?

מי שלא רוצה להופיע בפנקס הבוחרים ולהצביע בבחירות לכנסת ה-24 יכול להגיש בקשה בכתב ובחתימת ידו להסרת המידע אל הכתובת: pinkas@moin.gov.il