בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (רביעי) שלוש שנות מאסר וחצי על הנאשם השני בפרשת דומא, בגין חלקו ברצח משפחת דוואבשה. הנאשם, שהיה קטין בעת הרצח שבוצע לפני חמש שנים, הורשע בקשירת קשר להצתה ממניע גזעני ובחברות בארגון הטרור. בעקבות העונש הוא צפוי להשתחרר בקרוב, מאחר שכבר ישב במשך שנתיים ושמונה חודשים במעצר. בדיון נכח חוסיין דוואבשה, סב המשפחה.
6 צפייה בגלריה
הקטין שהורשע בפרשת דומא
הקטין שהורשע בפרשת דומא
הקטין שהורשע בפרשת הרצח בדומא
(צילום: יריב כץ)

6 צפייה בגלריה
טיעונים לעונש לעמירם בן אוליאל בפרשת דומא
טיעונים לעונש לעמירם בן אוליאל בפרשת דומא
עמירם בן אוליאל בבית המשפט
6 צפייה בגלריה
אוריאן בן אוליאל
אוריאן בן אוליאל
אוריין בן אוליאל בגזר דינו של בעלה עמירם, שלשום
(צילום: יוסי זליגר)
יעל עצמון מפרקליטות מחוז מרכז מסרה: "בית המשפט לקח בחשבון את הנתונים של הנאשם - בין היתר את העובדה שהיה קטין בזמן ביצוע העבירות. בית המשפט לקח בחשבון גם את העבירות שבהן הורשע לאחר שהודה, כולל תכנון וקשירת קשר לפיגוע בדומא וחברות בארגון טרור. בית המשפט מעביר פעם נוספת מסר שמי שמבצע עבירות מתוך מניע גזעני ואידיאולוגי ייענש בדרך של מאסר בפועל".
חוסיין דוואבשה מסר לאחר החלטת בית המשפט כי "מדובר בבחור שהיה קטין, שהוא חלק מהרבה אנשים שרוצים לשרוף ולהרוג ערבים. אנו מבקשים מהממשלה שתרוץ אחריהם ותשים כמה שיותר מהם בבית משפט. אנחנו רוצים להתרחק מהם, שייקחו אותם כלא. התחושות מגזרי הדין הן שזה לא עוזר לי בכלום - אני חי עם אחמד, והילד מבין את הכל. הוא אומר 'זה לא מחזיר לי את אמא ולא את אבא, אז מה יעזור לי?'".
6 צפייה בגלריה
חוסיין דוואבשה
חוסיין דוואבשה
"העונש לא עוזר לי בכלום". חוסיין דוואבשה
(צילום: יוסי זליגר)
סנגוריו של הקטין הודיעו שיערערו לבית המשפט העליון על העונש, ובשלב זה הוא לא יחזור לכלא עד לקבלת החלטה סופית. עורך הדין עדי קידר מסר כי "השופטים דוחים בגזר הדין באופן מוחלט את טענות המדינה לגבי העונש. אולם, למרבה הצער, גזר הדין מושפע כולו ממידע חסוי של שב"כ. מדובר בהחלטה שלא תעמוד. השופטים רצו להטיל עונש של עבודות שירות, ורק בגלל מידע חסוי שלא ניתן להתגונן בפניו, החליטו שהקטין לא ראוי להקלה עונשית".
ל"זוהי החלטה תקדימית, שלא מאפשרת להתמודד עם מידע חסוי בהליך של טיעונים לעונש, ורק מלמדת על כך ששרות הביטחון הכללי מעורב בהליכי חקירה, הליכי שפיטה, הליכי גזר דין והליכי ריצוי העונש. הדבר הזה אינו יכול לעמוד ויש לבטל אותו".
6 צפייה בגלריה
הנאשם הקטין בפרשת דומא
הנאשם הקטין בפרשת דומא
"בית המשפט חזר בו בגלל שב"כ". עו"ד ציון אמיר עם הנאשם, יולי 2019
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הנאשם הקטין בפרשת דומא
הנאשם הקטין בפרשת דומא
עורך הדין עדי קידר עם הנאשם
(צילום: מוטי קמחי)
עורך הדין ציון אמיר שמייצג את הנאשם מסר כי "יש מידה מסוימת של אכזבה מהעונש שהוטל, משום שבית המשפט שלח אותו לקבל חוות דעת של הממונה על עבודות שירות. בית המשפט סבר שזה העונש הראוי בנסיבות העניין, אבל השב"כ העביר עמדה מאוד חריגה על בסיס מידע מודיעיני מופרך. זה הביא את בית המשפט לחזור בו מעמדתו המקורית, והוטל עליו עונש מאסר של עשרה חודשים נוספים בכלא".
"מדובר באדם שהיה קטין בזמן ביצוע העבירות", הוסיף עו"ד אמיר. "אני לא רואה הצדקה לשלוח אותו לכלא אחרי חמש שנים. יש לנו ביקורת נוקבת על שורת כשלים בעניין הזה, ונגיש ערעור לבית המשפט העליון על העונש".
שלשום גזר בית המשפט המחוזי בלוד שלושה מאסרי עולם על עמירם בן אוליאל, בן 25, הנאשם המרכזי בפרשת דומא. בן אוליאל הורשע ברצח שלושת בני המשפחה - ההורים סעד וריהאם ובנק התינוק עלי בכפר דומא. הוא השליך בקבוק תבערה לביתם, וגרם למותם בשריפה. כמו כן, נגזרו על בן אוליאל גם 20 שנות מאסר בגין פציעת הילד היחיד שניצל באירוע, אחמד, והצתת בית נוסף. בן אוליאל יפצה את אחמד ואת בעל הבית הנוסף בסכום של 258 אלף שקלים כל אחד.

האישום: סיכמו להיפגש במערה ולהצית בתי ערבים

כתב האישום נגד בן אוליאל והנאשם הקטין הוגש בינואר 2016. הקטין כבר הגיע להסדר טיעון בפרשה והודה שהיה מעורב בקשירת קשר להצתה ממניע גזעני בהקשר למעורבותו בפיגוע בדומא. כמו כן, נקבע כי היה חבר בארגון טרור. המדינה ביקשה לגזור על הקטין חמש שנים וחצי במאסר, בעוד סנגוריו, עדי קידר וציון אמיר, ביקשו עונש קל יותר.

לפי כתב האישום המקורי, הקטין לא היה בזירה ומלכתחילה לא הואשם ברצח, אלא במעורבות בתכנון עם "אדם אחר". ריחוקו מהזירה מקשה על הוכחת קיומה של הכוונה הנדרשת לצורך הרשעתו גם בקשירת קשר לרצח. לפי הסדר הטיעון, במהלך יולי 2015 קשרו הנאשם ו"אחר" (שמו של בן אוליאל לא הוזכר - ג"מ) קשר להצית בית בו מתגוררים ערבים, כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד ז"ל. במסגרת הקשר, נפגשו הנאשם והאחר במאחז ושוחחו אודות האפשרות לבצע את ההצתה.
בהמשך, נפגש הקטין עם אותו "אחר", והשניים תצפתו לעבר הכפרים דומא ומג'דל בני פדל הסמוך לו ושוחחו על מטרות אפשריות לביצוע ההצתה.
ימים ספורים לפני 30 ביולי 2015, נפגשו הנאשם והאחר. במהלך הפגישה עדכן הנאשם את האחר בדבר תוצאות התצפית, ובכך שאכן ניתן לבצע את ההצתה בשני הכפרים באותו לילה. השניים סיכמו לבצע את ההצתה בכפר דומא, ובמידת האפשר לבצע הצתה נוספת מיד לאחר מכן במג'דל בני פדל. הנאשם והאחר סיכמו כי יבצעו את ההצתה בלילה שבין 30 ל-31 ביולי 2015. לצורך כך, סיכמו להיפגש באותו מועד במערה במאחז באזור.
ב-30 ביולי 2015 בשעה 23:00 או בסמוך לכך, בילה הנאשם עם צעירים רבים אחרים במאחז באזור. בשעה שאינה ידועה במדויק, סמוך לחצות, עזב הנאשם את המאחז במטרה לחבור לאחר, בהתאם לסיכום המוקדם ביניהם, ועל מנת לצאת יחד עמו לביצוע ההצתה המתוכננת. מסיבה שאינה ידועה במדויק לא צלח המפגש המתוכנן בין הנאשם לאחר באותו הלילה. באישום זה נקבע כי הנאשם ביצע עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

עוד נקבע כי הנאשם ואחרים הציתו מחסן תבואה הצמוד לביתו של תושב הכפר עקרבה, ושהנאשם ואחרים הציתו מונית בכפר יאסוף וריססו על קיר בית את הכתובת "תג מחיר". בנוסף נקבע כי הנאשם ואחרים הגיעו לבית צפפא, הצטיידו בתרסיס צבע ודוקרנים, וניקבו צמיגים של 11 כלי רכב שחנו ברחוב, כאשר הם מרססים על כל אחד מכלי הרכב את הכתובת "צו תיחום".
נזכיר כי הנאשמים אמנם הודו בחקירה ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אבל אז חזרו בהם ועורכי דינם טענו שדין ההודאות להיפסל כי נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" שהופעלו נגדם מצד שב"כ. ביוני 2018 הסתיים "משפט הזוטא" שדן בקבילות ההודאות של הנאשמים בתיק. שופטי בית משפט המחוזי בלוד - רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר - פסלו אז את הודאות הנאשמים שהתקבלו ב"חקירות מיוחדות" של שב"כ ("עינויים", להגדרת הסנגורים).
האישום הוגש באמצעות עורכת הדין רחל אבישר אבלס, פרקליטת מחוז מרכז ויעל עצמון בתיק גם מייצגת את הפרקליטות עו"ד דנה אלון.