מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, ביקשה להרגיע את הציבור שחושש מפני הדבקה בקלפיות. בריאיון לאולפן ynet הסבירה עדס כי הקלפיות הייעודיות לחולי קורונה ולמבודדים יוקמו ביומיים שלפני יום הבחירות על פי נתוני תחלואה עדכניים.
3 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
"יהיו סדרני קורונה בכל האתרים". הדגמה של קלפי למבודדים
(צילום: קובי קואנקס )
"לקלפיות הרגילות יגיעו רק אנשים בריאים", אמרה עדס. "אני יכולה להבטיח שהרבה יותר בטוח להגיע ולהצביע מאשר ללכת לסופר או לכל דבר אחר שאנחנו עושים בשגרה". על העומסים בקלפיות הייעודיות בבחירות לפני שנה אמרה: "היו לנו תובנות ולקחים. הפעם ימוקמו הרבה יותר קלפיות".
אז בואי נתחיל מהסוף, מתי יהיו תוצאות סופיות ומתי כמעט סופיות בליל הבחירות? "תוצאות כמעט סופיות יהיו אני מקווה מאוד ביום שישי אחר הצהריים. אנחנו נעשה את כל המאמצים להתכנס למועד הזה למרות כל הקשיים של צפי ל-550 עד 600 אלף מעטפות כמעט כפול מהפעם הקודמת, לספור אותן תוך 48 שעות והכול תחת תנאי התו הסגול. אני מקווה שכל המהלכים והשינויים בתהליכים, האמצעים החדשים שהוספנו לתהליך, יסייעו לנו לעמוד במועד, אנחנו מבחינתו ממש עושים את זה".
איך את יכולה להרגיע את הציבור שבאמת בטוח להגיע לקלפיות ולא תהיה סכנת הדבקה? "נקטנו שורה אדירה של פעולות בדיוק לשם המטרה הזאת, זה בדיוק הקו המנחה של המערכת הנוכחית, לאפשר לכל אזרח להגיע, אבל הכול תחת אבטחה ושמירה על בריאות הציבור. לשם כך הפחתנו באופן משמעותי את מספר הרשומים בכל קלפי, כתוצאה מהמהלך הזה נוספו כ-100 אלף קלפיות, פיצלנו ריכוזים של קלפיות גדולות כדי להפחית את העומסים, שני פרגודים בכל חדר קלפי על מנת להפחית את העומסים ולזרז את תהליך ההצבעה, חומרי מיגון וחיטוי לכל חברי ועדת הקלפי ולמצביעים במידת הצורך כולל מחיצות בין הבוחרים לבין חברי ועדת הקלפי.
3 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
"מקווה שהתכנון שלנו יענה על חוסר הוודאות". עדס
(צילום: ענת קזולה)
"בנוסף לזה יהיו סדרני קורונה בכל האתרים ובכל הריכוזים ושמירת הסדר וההנחיות וכמובן הקלפיות המיוחדות לחולים ולמבודדים שמרחיקים למעשה את האוכלוסייה הזאת מההצבעה בקלפיות הרגילות, כך שלמעשה לקלפיות הרגילות יגיעו רק אנשים בריאים. לאור כל המהלכים הללו אני יכולה להבטיח שהרבה יותר בטוח להגיע ולהצביע מאשר ללכת לסופר, לקופת חולים או לכל דבר אחר שאנחנו עושים בשגרה".
הודעתם השבוע שחולי קורונה יוסעו לקלפי ובהתחלה לא כל כך התלהבתם מזה. אמרתם שהציבור יודע להתמודד עם זה לבד אבל היה לחץ של משרד הבריאות. נכנעתם ללחץ של משרד הבריאות? "חשבנו שנכון לסמוך על הציבור. בסופו של דבר נאלצנו לעשות את המהלך הזה מתוך הבנה שזה ירגיע את הציבור. יהיה איסוף אישי לכל חולה מביתו, ייסעו איתו לקלפי, הנהג יוריד אותו בקלפי הייעודית המיוחדת, הבוחר יצביע ויוחזר לביתו".
זה נשקל גם למבודדים? נשמע לי הרבה יותר קשה. "אנחנו מבינים שלא לכל מבודד יש רכב, לכן אנחנו בוחנים את האפשרות של מערך היסעים מיוחד למבודדים במידת הצורך".
3 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
"מעדכנים את המערך הזה אחת למספר ימים". הדגמה של קלפי לחולי קורונה
(צילום: קובי קואנקס )
מתי תחליטו בעצם איפה ימוקמו הקלפיות המיועדות לחולי קורונה ומבודדים ומה השיקולים שעומדים מאחוריהם? "יש לנו מערך פריסה של הקלפיות לחולים ולמבודדים, אנחנו מעדכנים את המערך הזה אחת למספר ימים, בודקים את רמות התחלואה ביישובים השונים. לפי החוק אנחנו נדרשים להצבת קלפי אחת בכל רשות מקומית ומועצה אזורית. ביישובים עם רמת תחלואה גבוהה יותר, בהתאם לרמת התחלואה, נציב קלפיות נוספות. לקראת יום הבחירות נעדכן והקמת כל המתחמים הללו תעשה ב-48 השעות שלפני יום הבחירות".
אין חשש מעומסים בקלפיות האלה? כי נדמה לי שבאחד הסיבובים הקודמים אפילו בקלפיות הייעודיות ראינו תורים. "היינו המדינה הראשונה בעולם שבכלל קיימה בחירות בצל קורונה, זה היה בראשיתה של המגפה והתמודדנו עם זה בהיקפים אחרים לגמרי. אבל כן, היו לנו תובנות ולקחים והיו עומסים בקלפיות הללו. היו מעט מאוד קלפיות לכן הפעם הזאת ימוקמו הרבה יותר. אני מאוד מקווה שהתכנון שלנו יענה על חוסר הוודאות המוחלט שלפנינו לגבי מספר המבודדים והחולים. כנראה נקבל היתר באמצעות רחפנים באוויר לעקוב אחרי רמות העומסים וכך נוכל לנתב את האוכלוסייה".
עדס ציינה כי חלק מהבוחרים יצביעו בקלפי שונה מבעבר. "קיבלתם בימים הללו הודעה לבוחר, תבדקו היכן אתם מצביעים כיוון שחלו שינויים רבים במקומות ההצבעה, חשוב לבדוק את מקום ההצבעה", היא אמרה. "בכל בתי האבות, בדיור מוגן שיש בהם מעל 30 בוחרים, בכל מקום כזה תהיה קלפי ייעודית לדיירים בלבד ולצוות שעובד בבית האבות. אף גורם מבחוץ לא יוכל להיכנס ולהצביע שם".