רוסיה חתמה על הסכם לייצור החיסון "ספוטניק V" באיטליה, ובהמשך אמורה לחתום על ייצור החיסון גם במדינות נוספות באיחוד האירופי. ההסכם נחתם בין קרן ההשקעות הרוסית RDIF - שמשווקת את ספוטניק V ברחבי העולם - לבין Adienne Srl, חברת בת של חברת התרופות השווייצרית Adienne. קיריל דמיטרייב, מנכ"ל RDIF, אמר שהקרן גם הגיעה להסכמים על ייצור החיסון במפעלים בספרד, צרפת וגרמניה - אך לא סיפק פרטים נוספים.

3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
נשיא רוסיה פוטין והחיסון הרוסי לקורונה "ספוטניק V"
(צילום: AFP, shutterstock)
לשכת המסחר האיטלקית-רוסית מסרה שהייצור של "ספוטניק V" באיטליה אמור להתחיל בחודש יוני, ושהיעד הוא לייצר שם 10 מיליון מנות של החיסון עד סוף 2021. "ההסכם הזה הוא הסכם ראשון מסוגו עם שותפה אירופית", אמר וינצ'נזו טראני, ראש לשכת המסחר האיטלקית-רוסית. "אפשר לקרוא לזה אירוע היסטורי, שמראה את טיב היחסים בין שתי המדינות - ומוכיח שחברות איטלקיות יכולות להתעלות על מחלוקות פוליטיות".
ההסכם הוא אינדיקציה נוספת לכך שחלק מהחברות לא ממתינות לאישור הרגולטור של האיחוד האירופי, ומקדמות תכניות משלהן. סוכנות התרופות האירופית EMA, הגוף הראשי הקובע את תקנות התרופות שעל פיהן אמורות להתנהל מדינות האיחוד האירופי, החלה לבחון את אישור החיסון הרוסי לקורונה רק ביום חמישי האחרון. האישור המזורז של החיסון ברוסיה העלה סימני שאלה, אך לפי מדענים החיסון התגלה כיעיל בכמעט 92% מהמקרים.
הדובר של ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, אמר שרומא לא מפעילה לחצים על האיחוד האירופי כדי לאשר את "ספוטניק V". הוא אמר שדראגי קורא לאיחוד למצות את כל האפשרויות הקיימות כדי להשיג את החיסונים שאושרו על ידי סוכנות התרופות האירופית.
"ספוטניק V" כבר קיבל אישור – או נמצא בהמתנה לאישור – בשלוש מדינות באיחוד האירופי: הונגריה, סלובקיה וצ'כיה. גורמים באיחוד אמרו שבריסל עשויה להתחיל במו"מ על הסכם רכישה של חיסונים רוסיים אם ארבע מדינות לפחות יבקשו זאת. נשיא המועצה האירופית, שרל מישל, קרא למדינות האיחוד להתייחס לסוגיה ברצינות. "אסור לנו לתת לסין ולרוסיה להטעות אותנו"', אמר והזהיר ממסע יחסי הציבור של השתיים לחיסונים שלהן.
מבצע החיסונים באיחוד האירופי לא עומד כרגע ביעדים, ואחת הסיבות לכך היא העיכובים במשלוחי החיסונים של פייזר, מודרנה ואסטרה-זניקה. לאור העיכובים במשלוחים הביקוש ל"ספוטניק V" אדיר - גם מחוץ לאירופה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שתחילת הייצור של "ספוטניק V" באיטליה עשויה לענות במהירות על הביקוש ההולך וגובר לחיסון הרוסי.
גורם בסוכנות התרופות האירופית קרא בשבוע שעבר למדינות האיחוד להימנע משימוש ב"ספוטניק V" - ולהמתין לאישור הסופי של הסוכנות. יצרני החיסון הרוסי כעסו על הדברים ודרשו התנצלות פומבית. פסקוב אמר שדבריו של אותו גורם הם "לכל הפחות בלתי הולמים".