לראשונה הוקם מוקד הונאות במשטרת ישראל שבו תטופל תופעת עושק הקשישים. בסיומה של עבודת מטה הוקם פיילוט ובו צוותי חקירות בתחומי המודיעין, סיגינט וסייבר, וזאת משום שבמקרים רבים התלונות נוגעות לעבירות מחשב או לעבירות טלפוניות.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה (הליכוד) והשרה לשוויון חברתי ולגמלאים מירב כהן (כחול לבן) הודיעו על היוזמה, שנועדה לטפל בתופעת ההונאות בכלל, ובעושק קשישים בפרט.
1 צפייה בגלריה
מירב כהן אמיר אוחנה
מירב כהן אמיר אוחנה
השרים מירב כהן ואמיר אוחנה. שיתוף פעולה נדיר בין כחול לבן והליכוד
(צילום: ינאי יחיאל משי בן עמי)
בשלושת החודשים האחרונים ערכו השרים פגישות עם קצינים בכירים במשטרה, לאחריהן החלה עבודת המטה. התכניות להקמת המוקד הוצגו ואושרו על ידי מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, וראש אגף החקירות, ניצב יגאל בן שלום, ולאחר מכן הוצגו בפני השרים אוחנה וכהן.
במסגרת הפיילוט, המוקד אשר החל לפעול כבר בנובמבר וייבחן במהלך שלושת החודשים הקרובים, האזרחים ימשיכו להגיש תלונות באמצעות התחנות או באמצעות הטופס המקוון באתר המשטרה, אך התחנות יעבירו את המידע אל המוקד שיתכלל ויטפל בתלונות, ובנוסף יזהה דפוסים חוזרים ועבריינים סדרתיים.
במסגרת שיתוף פעולה זה יינתן מענה מיידי לאזרחים הוותיקים בתחומים שונים, בדגש על עושק קשישים והונאות צרכניות. גמלאי משטרת ישראל יוצבו בכל מחוז ויתמקדו בסיוע לאזרחים ותיקים ובטיפול הפניות שמגיעות למוקד לאזרחים ותיקים (8840*) של המשרד לשוויון חברתי ולגמלאים. כן יהיה ניתן לקבל מענה לפניות של אזרחים ותיקים ואף ליווי בתהליך הגשת תלונה במשטרה.
השר לביטחון הפנים אוחנה הודה למ"מ המפכ"ל ואמר ש"הרעיון של מוקד הונאה ארצי שיתכלל את הפעילות והמודיעין הוא מהלך חשוב ובעל פוטנציאל להביא לשינוי ממשי במאבק בעושק הקשישים בפרט ועבירות ההונאה בכלל. מבחינתי, זו דרך נוספת להגשים את מצוות 'והדרת פני זקן' ולכבד את ההורים של כולנו".
השרה לשוויון חברתי ולגמלאים כהן: "על מנת לשפר את הטיפול משטרתי בתופעה הקשה הזו החלטנו על שיתוף פעולה של המשרד לשוויון חברתי עם המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל. עלינו לפעול יחד על מנת להבטיח שמי שמנצל קשישים ישלם את המחיר ובכך נייצר הרתעה משמעותית מול אותם נוכלים. בכל מקרה, כל אדם מבוגר שנקלע לצרה כזו שלא יחשוש ויפנה אלינו ל*8840. אני יודעת שחלק מהאנשים מתביישים להתקשר ולבקש עזרה, אז חשוב לי לומר להם שאנחנו כאן למענם".