שני נחקרים חדשים בפרשת האסון במירון, ועדות קשה של בנו של המבוגר מבין הנספים: ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום (ג') כדי לדון באסון בהילולה בהר מירון שבו נהרגו 45 בני אדם. שי צרפתי, בנו של אחד מההרוגים, נאם בדיון בשם המשפחות השכולות ומנה את הכשלים הרבים, לדבריו, שהתרחשו מאז האסון.
"זה אסון לאומי ואסון פרטי ומוות הכי מיותר שיש. זה אסון שאסור לנו כמדינה בשום אופן שיקרה לאף משפחה", אמר בדיון שי, בנו של משה צרפתי, אב לארבעה שנספה באסון במירון בגיל 65. "האסון השני זה כל מה שקרה מהמוות ועד לקבורה".
היום עוכבו לחקירה הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, וישראל דרעי - המנהל בצפון של המרכז. השניים נחקרו באזהרה ביחידה הארצית לחקירות כלכליות ושוחררו לאחר מכן בתנאים מגבילים.

3 צפייה בגלריה
שי צרפתי
שי צרפתי
צרפתי. "ראיתי את אבא שלי שתי דקות לפני השבת, כאילו זה אוטו יד שנייה"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
לדברי צרפתי, "הגופות הגיעו לאבו כביר ב-12:30, אלוהים יודע למה היו שעתיים בש.ג. שלוש מערכות היו שם שלא מדברות אחת עם השנייה – עובדים סוציאליים, המשטרה ואבו כביר. ראיתי את אבא שלי שתי דקות לפני כניסת השבת כאילו זה אוטו יד שנייה. או שתעשו טיפול שורש למכון או שתפרקו אותו. אף משפחה לא יכולה להתמודד עם המכון. האנשים אנשים טובים אבל המערכות לא מתפקדות".
שי טען כי מאז האסון המשפחה לא קיבלה שום סיוע מהמדינה. "האסון השלישי הוא מה שקורה עכשיו, הטיפול במשפחות. איבדתי את אבא שלי לפני כשבועיים, אף גוף מדינה לא פנה אלינו עדיין. 43 משפחות, אוספות את עצמן יום-יום ומעניקות אחת לשנייה טיפולים פסיכולוגיים. אמא שלי איבדה עוד מקור הכנסה על כלום", אמר שי.
3 צפייה בגלריה
משפחות מחפשות מידע על יקיריהן באבו כביר
משפחות מחפשות מידע על יקיריהן באבו כביר
"המערכות לא מתפקדות". משפחות מחפשות מידע על יקיריהן באבו כביר אחרי האסון
(צילום: דנה קופל)
"המשפחות צריכות לא רק עזרה כלכלית אלא גם עזרה נפשית", הוסיף שי. "גם על הוועדה הזו שמעתי בדרך אגב, נתנו לנו להתייבש פה שעה וחצי בחוץ. המשפחות חייבות להיות כאן חלק ממקבלי ההחלטות. אנחנו רוצים לדעת מה הלו"ז".
חברי הוועדה דנו בנסיבות האסון במירון ובהצעתה של ח"כ אתי חוה עטיה (הליכוד) בנושא תשלום מקדמה לפיצוי לנפגעים. אחד מבני משפחות הנספים, שנציגיהן המתינו מחוץ לאולם, התפרץ ואמר שהמשפחות מבקשות להיכנס. הוא הוצא מהאולם.
ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קרא לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להתפטר. "אנחנו במציאות מטורפת, הכנסת אמורה לפקח על הממשלה ואיפה שאתה נוגע, הדברים לא עובדים", אמר פינדרוס.
3 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
"זה אסון לאומי ואסון פרטי". הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
"לעניין מירון, אף אחד לא לוקח אחריות, הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה. הגשתי שאילתא לשר לביטחון הפנים על ההתנהלות באבו כביר והמעבר לשם, עונה לך השר שמכיוון שזה בחקירה הוא לא יכול לענות. אז אם נקים ועדת חקירה, 20 שנה לא נוכל לקבל תשובות", הוסיף פינדרוס. "אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה".
ח"כ מוסי רז (מרצ) הצטרף לקריאה. "אני מצטרף לדבריו של פינדרוס שהשר צריך לשים את המפתחות, ואני משתתף בצער המשפחות באסונות הללו, וכן בצער המשפחות במהלך המבצע בישראל ובעזה", אמר רז. "צריך לבדוק מי אחראי בכל משרד, לא כדי להעמיד לדין, יכול להיות שגם זה צריך, אבל בעיקר כדי למנוע את האסון הבא".
יו״ר הוועדה ח״כ משה גפני (יהדות התורה) הציע להקים ועדת בדיקה בראשות רב ראשי שהוא נשיא בית הדין הגדול, ודבריו עוררו ביקורת נוקבת מצד חברי אופוזיציה בהם ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו).
ח״כ אפרת רייטן (העבודה) ביקרה גם היא את היוזמה ואמרה: ״הצעתו של גפני להקים ועדת בדיקה בראשות מנכ"לי המשרדים האחראים על מחדלי אסון מירון היא אבסורד. ‏לא יכולה להיות אופציה אחרת מלבד ועדה בלתי תלויה, ובשמה הרשמי - ועדת חקירה ממלכתית״.
היועצת המשפטית של המשרד לביטחון פנים קרן אבירם הפתיעה במהלך הדיון כשאמרה כי לשר אמיר אוחנה אין התנגדות להקמת ועדת חקירה ממלכתית.
הדיון בוועדת הכספים נערך לאחר עוד אסון - קריסת הטריבונה בבית כנסת בגבעת זאב ביום ראשון בערב, אז נהרגו שני בני אדם ויותר מ-200 נפצעו. חוקרי יחידת ההונאה של מחוז ת"א אספו היום הממצאים ממקום האירוע, לצד תיעוד וניתוח ראיות על ידי חוקרי הזיהוי הפלילי במקום. החקירה מנוהלת על ידי צוות חקירה מיוחד שהוקם ביחידת ההונאה של מחוז תל אביב, בליווי קצין האח"מ המחוזי, נצ"מ דוד שריקי.