עדיין לא ברור באיזו מתכונת תרוץ הרשימה המשותפת בבחירות לכנסת ה-24, דבר שעשוי בסופו של דבר להכריע את מאזני הכוחות בין הגושים. בימים אלה, קצת יותר משבוע לסגירת הרשימות, מתקיימות פגישות תכופות בביתו של ראש ועדת המעקב מוחמד ברכה עם נציגים מכל סיעות הרשימה שרצו יחד בבחירות לכנסת ה-22 וה-23 - חד"ש, בל"ד, רע"מ ותע"ל.
הצדדים מנסים להגיע לפתרון שיוסכם על כולם, מאמצים שעד כה עלו בתוהו. גם בפגישה שנערכה אתמול (שלישי) לא נרשמה התקדמות משמעותית, והצדדים יפגשו שוב היום. דבר אחד כן סוכם, והוא עשוי להיות משמעותי מאוד עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורם המעורה בפרטים אמר ל-ynet כי "סוכם שרע"מ לא תמליץ על נתניהו, סופית".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"רע"מ לא תמליץ על נתניהו, סופית". נתניהו ועבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
נכון לעכשיו, התנועה האיסלאמית, שבחודשים האחרונים הראתה במפתיע סימני התקרבות דווקא לראש הממשלה נתניהו, הציבה תנאים שלפחות כרגע אינם מוסכמים על ידי שאר החלקים ברשימה המשותפת. בין השאר מעוניינת התנועה שהרשימה תכבד את הערכים התרבותיים והנורמות האיסלאמיות, ובהן דרישות בנוגע לקהילת הלהט"ב.
"נשארו עוד דברים שהיום ידונו בהם, התמונה עוד לא ברורה", אמר הגורם, שסיפר כי באמצע הישיבה עזב יו"ר בל"ד, חבר כנסת מטאנס שחאדה, לאחר שנעלב מדבריו של נציג רע"מ השייח ספות פריג'.
3 צפייה בגלריה
ריבלין עם הרשימה המשותפת
ריבלין עם הרשימה המשותפת
ראשי הרשימה המשותפת, יגיעו יחד לנשיא גם הפעם?
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, שהבהיר כי אינו "בכיס" של אף אחד, כלשונו, אמר ל-ynet כי סיעתו מעוניינת בריצה משותפת על אף המחלוקות. "עוד לא הרמנו ידיים ואנחנו עושים את כל המאמצים בכדי לשמור על הרשימה המשותפת. הצגנו את הרעיונות החדשים שלנו שיכולים לתת את הצרכים לחברה הערבית", ציין.
עבאס הדגיש: "הצגנו את העמדה הפוליטית שלנו ודרשנו מהשותפים שלנו לאמץ את הגישה הזאת. אם לא תתקבל תפיסתנו, אז נדרוש שיוגדר בתוך הרשימה המשותפת שאכן יש גישות כאלה ואחרות, ראויות ומקובלות".
לדבריו, "אני חושב שכל המפלגות ברשימה צריכות לדון בהצעה הזו בצורה רצינית ועניינית. אנחנו ניהלנו דיון פוליטי ומצפים מהצד השני להציג עמדות אלטרנטיביות חוץ ממה שהם מציגים כל פעם. לא נקבל את החזרה לאותה אג'נדה או מסע פוליטי. בעניין הערכים התרבותיים זאת לא דרישה מפלגתית ופוליטית אלא דרישה של החברה הערבית. היא מצפה מאיתנו לשמור על הערכים והמנהגים הדתיים".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"גם אם נרוץ לבד נעבור את אחוז החסימה". עבאס ל-ynet
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא אף ביקר בחריפות חלקים ברשימה, שלדבריו "נטשו את העמדות השמרניות של החברה". עבאס האשים אותם בפגיעה ברשימה ש"לא מתאוששת עד עכשיו".
לטענתו, "מורגשת תמיכה פוליטית מהאזרחים בגישה שאנו מציגים והדרך שלנו נותנת תקווה. החברה הערבית רוצה פתרונות לבעיות של האלימות, הפשיעה, הריסת בתים, עוני ואבטלה וכל הנושאים האלו בסדר העדיפויות שלנו. הגישה שלנו עכשיו להביא עוד אנשים שהם בעלי השקפת עולם גם אם הם לא ברע"מ וברשימה המשותפת כי אנחנו רוצים להיות גוף עממי".
הוא נשאל אם רשימתו תעבור לבד את אחוז החסימה והשיב בביטחון: "לאחר בדיקה אנחנו לא רק עוברים את אחוז החסימה, אלא מקבלים מעבר לזה כי הבוחר הערבי יתמוך במפלגה שתציב אותו במרכז ותטפל בבעיות מרכזיות. נהיה רשימה עם ייצוג רחב בכנסת ונפעל בצורה נמרצת ויצירתית".
על הקרבה לנתניהו אמר: "טוב שהוא נזכר לטפל באלימות והפשיעה בחברה הערבית, אמנם אנחנו בתקופת הבחירות, אבל אי אפשר שהוא יתנתק מהשיקול האלקטורלי שלו. אני כחבר כנסת קידמתי את הנושא מספר חודשים וקיימתי המון ישיבות וגיבשנו תוכניות טובות. לא היה אף חבר כנסת ב-20 השנים האחרונות שהשקיע כמוני". עבאס הבהיר: "אני לא מחפש קרדיט לא מנתניהו ולא מאף אחד אחר".
פורסם לראשונה: 23:59, 26.01.21