נאום הפתיחה מחר של התובעת הראשית במשפט נתניהו, עו"ד ליאת בן ארי, מתואר בפרקליטות כסוג של ניצחון – אות ומופת לשלטון החוק ולשוויון בפני החוק. ראש ממשלה, ככל אדם, מגיע לנהל את הגנתו בבית המשפט. אבל הניצחון הזה גם יסתיים מחר. משפט ראש הממשלה צפוי להיות המתאגר ביותר שניהלה אי פעם התביעה הכללית במדינת ישראל. שכן בזירה מקבילה, קילומטרים ספורים מבית המשפט המחוזי בירושלים, בכנסת ובמשרד ראש הממשלה, תתנהל זירה לא פחות חשובה, בעלת זיקה ישירה להליך המשפטי.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
עד סוף מאי יוכרע, ככל הנראה, המשך המשפט ואחריתו. נתניהו בבית המשפט
(צילום: AFP)
הקלישאה מדברת על חומת הפרדה בין הפוליטיקה למשפט, אבל נתניהו ממשיך בניסיונות שלו לבנות את הקואליציה שתאפשר לנשיא רובי ריבלין להטיל עליו את הרכבת הממשלה. המשימה הזאת, אם תצליח, תאפשר לראש הממשלה לנסות להקים קואליציה שבה יוכל להמשיך לשלוט וגם להשפיע לאורך משפטו. הממשלה הזאת כה חשובה לו, שכן קיים קשר ישיר בין כהונתו כראש ממשלה לבין ניסיונו, אולי האחרון, לבנות לעצמו מתווה אשר יקפיא, ידחה או אפילו יאיין את המשך משפטו.

יכנו זאת חוק חסינות או חוק צרפתי; הקמת ועדת חקירה לבדיקת התנהלות הפרקליטות או בחירת שר משפטים מטעמו אשר יבחר פרקליט מדינה מטעמו – או כל נוסחה אחרת שאולי נרקחת בימים אלה במוחו ובמוח מקורביו. זה היעד האמיתי. נתניהו ישדר לציבור שהוא פועל להבאת חיסונים משלימים לקורונה, אבל במקביל הוא יפעל למצוא את הנסיוב שמנטרל את המשפט.
לכן תחילת המשפט מחר היא עובדה, אבל גם אשליה. המשפט ייפתח בתרועה רמה, הפרשנים ידברו על רגע מכונן, שבו ראש ממשלה עומד לדין ושעל מדינת ישראל להתגאות לא רק בהיותה חלוצת החיסונים אלא גם במלחמתה בשחיתות. אבל לכל אורך המשפט יתעופף מעל רחוב צלאח א-דין מל"ט וירטואלי שיזמזם ויאיים לטרוף את ההליך. בעולם המקביל יפעלו רשתות מטעם נתניהו שידווחו על המשפט ללא קשר בהכרח למה שמתרחש באולם. עורכי הדין של נתניהו יפעלו במיטב כוחם וכישרונם ויעוטו על כל טעות של התביעה, על כל הליך והליך משנה, כדי לזרוע אי-אמון ופקפוק. כל עד תביעה יהיה נתון תחת מתקפה על אמינותו – ומובן שאמינות כל ההליך תותקף במקביל. זו תהיה מלחמת עצבים יומיומית.
עד סוף חודש מאי המשפט צפוי להתנהל כסדרו. בדרך כלל שלושה ימי דיונים בשבוע. אבל עד סוף מאי יוכרע ככל הנראה גם המשך המשפט ואחריתו, וזה יקרה ברחוב בלפור.