3 צפייה בגלריה
תרגיל פתע
תרגיל פתע
צה"ל: "יוגדרו נאמני קורונה המבצעים אכיפה קפדנית על עטיית מסכה ושמירה על הנהלים"
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)
בזמן שישראל מהססת לגבי פתיחת מערכות החינוך והמסחר, בצה"ל חוזרים להתאמן – ומילואימניקים חוששים: קצינים ולוחמים בחטיבת החי"ר במילואים 6 (עציוני) של פיקוד צפון זומנו לאימון גדודי שייערך בסוף החודש במחנה אליקים שבצפון. חלקם הביעו חשש ממשי מהדבקות והפצת הקורונה, בשל ערבוב בין מאות החיילים שיגיעו מהאזרחות למפגש שיימשך כשבוע.
בצה"ל אומרים כי האימון יהיה במתווה של קפסולות פלוגתיות, כלומר כ-100 איש יחד יתאמנו במשך שבוע, וכמעט ולא תהיה קרבה בין הפלוגות. יחד עם זאת, לא כל האימון יהיה בשטח פתוח, שכן לפי קצינים ביחידה, לפחות התדריכים, השינה, ההסעות היומיות בשטח והמקלחות בסוף האימון, יהיו במקומות סגורים באופן מלא או למחצה.
"זה אימון חורף בצפון, ולא נוכל לישון בו תחת כיפת השמיים במרחק זה מזה, אלא באוהלים סגורים, ונתנייד לפחות פעמיים ביום באזורים שונים של שטחי האש בתוך טיולית סגורה, בצפיפות המוכרת של דחיסתה עשרות חיילים עם כל ציוד הלחימה שלהם באותה טיולית", סיפר אחד הקצינים.
"מביאים מאות אנשים שונים מרחבי הארץ, שלא נפגשו חודשים ארוכים, למשך כמעט שבוע, ומערבבים אותם זה עם זה. מספיק שאחד או שניים מתוך פלוגה של 100 יגיע עם קורונה, כדי שהנגיף ידביק אחרים והם יחזרו איתו למשפחות ולחברים ביישוב שלהם, בסוף האימון, אולי מבלי שיידעו את זה".
חיילים אחרים התריעו כי בניגוד לחיילי חובה בשירות סדיר, עם מילואימניקים קשה יותר לאכוף את כללי המרחק: "זו קרבה חברית ואישית שבחלק מהמקרים התחילה עוד בטירונות, אנשים שביחד כבר 15-10 שנה, הם לא יתחבקו כשייפגשו? לא ישתו יחד קפה וידברו קרוב מדי בוקר? חוץ מהקצינים הזוטרים, אף אחד לא מרים דגל אדום מול הסכנה הזו. אנשים מפחדים לבוא לאימון ואחר כך להדביק את הילדים שלהם. לא ביקשו מאיתנו להיבדק לקורונה, ובוודאי שחלק מהמתאמנים מגיעים מיישובים כתומים או אדומים".
קצינים נוספים מתריעים גם מפני נזק כלכלי משמעותי שייגרם אם יתגלו חיילי מילואים במהלך או בתום האימון, שנושאים את הנגיף: "מיד 100 איש לפחות יידרשו לבידוד למשך כשבועיים, וזה יהיה כמובן בימ"מים (ימי מילואים) על חשבון צה"ל. אין יכולת ממשית לעמוד בכללי הקורונה בתרגיל, זה לא כמו חיילים בני 19 שבקושי בבית ובעיקר נמצאים במסגרת צבאית".
לחיילים יחולקו מסכות שנרכשו לפלוגות וגם יוצבו עמדות חיטוי ידיים, אך הדילמה בצה"ל בנושא מורכבת ביותר. בשקט-בשקט, בוטלו השנה עשרות מופעי מילואים כאימוני מסגרות ליחידות הלוחמות, באופן שפגע באופן ממשי בכשירות כוחות רבים למלחמה. בצבא מנסים ככל הניתן למזער את הנזק, מאחר שגם כך חל פיחות מדאיג בכמות ובאיכות אימוני המילואים בשנים האחרונות.
בצבא, בניגוד למדיניות הבדיקות החופשיות באזרחות ובדיקות הסקר ההמוניות שמתחילות בימים אלה במקומות עבודה, עדיין מגבילים חיילים מלהיבדק, ונדרש לשם כך אישור מרופא. בצה"ל מסרבים להודות כי קיים חשש מגילוי תחלואה סמויה ונרחבת בקרב אלפי חיילים, שתשלח אותם לבידוד מלא ותשבש את הרצף התפקודי. מבחינה רשמית, נתוני התחלואה בצבא במגמת ירידה: לפני כחודש, בשיא התחלואה, נרשמו כ-1,500 חולי קורונה בצה"ל, ובימים האחרונים התייצב הנתון על כ-100 נדבקים ידועים בזמן נתון.
מדובר צה"ל נמסר: "לבנת האימון של חטיבת המילואים 'עציוני' נקבעה כחלק מגרף האימונים השנתי ונועדה לשמור על כשירות אנשי המילואים ושיפור מוכנות הכוחות למערכה הבאה. כחלק מההכנות לתרגיל בצל נגיף הקורונה בוצעו כלל ההתאמות הנדרשות בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ובהן קיום האימונים בשטחים פתוחים (בהתאם לתנאי מזג האוויר), חלוקת שאלונים מקיפים טרם התחלת התרגיל וחלוקה לקפסולות ברמת הפלוגה כך שהחיילים יתרגלו בנפרד. נוסף על כך, יוגדרו נאמני קורונה המבצעים אכיפה קפדנית על עטיית מסכה ושמירה על הנהלים. כל זאת בכדי לשמר את כשירות אנשי המילואים גם בשנה זו ועל אף נגיף הקורונה".