3 צפייה בגלריה
מנדלבליט ונתניהו
מנדלבליט ונתניהו
מנדלבליט ונתניהו
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
ראש הממשלה בנימין נתניהו התעמת הערב (שני) עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סביב סוגיית המינויים בשירות הציבורי בזמן ממשלת מעבר. "רציתי למנות ראש מוסד ונאמר לי שזה לא ניתן. אני לא מבין איך מונעים ממני למנות את ראש המוסד", אמר נתניהו.
למעשה, נתניהו מנע מינויי בכירים בניגוד לעמדת בג"ץ - מחשש שהללו יצרו תקדים שיחייב אותו למנות גם פרקליט מדינה. לכן נתניהו עשה תרגיל ורק "קיים" דיון בנושא בלי הצבעה - וכך מנע את התקדים שיחייב מינוי פרקליט מדינה.
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"היועמ"ש הוא בצד של החוק, לא של אף אחד". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדיון בנושא החל כאשר עלה נושא מינוי יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין ומנכ"לית הרשות השנייה שעליו הורה בג"ץ. שר הביטחון בני גנץ אמר: "מישל קרמרמן וניר שוויקי נבחרו בוועדת איתור ב-2019, קיבלו אישור השרים הממונים דאז. למרות שאישור הממשלה אמור להיות טכני אנחנו דנים בכך היום רק בגלל שבג"ץ חייב את הממשלה לדון בנושא".
שרי הליכוד מתחו ביקורת על כך שמינויים אחרים תקועים בגלל הוראות היועצים המשפטיים. השר דודי אמסלם הממונה על נציבות שירות המדינה השיב לגנץ: "המינוי צריך להיות על דעת השר ודעת הממשלה. יש לנו בדרך עוד מינויים כאלו. יש לנו גם את פרקליט המדינה, ובג"ץ יאלץ אותנו גם לזה. איזה שכיר חרב יגיש בג"ץ גם על זה. לא הגיוני שבג"ץ יאלץ את הממשלה לדון בנושא".
מנדלבליט התערב: "בית המשפט העליון מחייב דיון ענייני. האמירות שנאמרו פה לא מקיימות את פסק הדין של בית המשפט העליון. ההנחיה שלו היא שלמרות תקופת הבחירות שהממשלה תדון במינויים הללו באופן ענייני". אמסלם ענה: "אנחנו רוצים זמן להסדיר את זה בנושא חקיקה. כדי שהמינויים ייעשו בדרך אחרת. לא יכול להיות שבית המשפט יכפה על הממשלה לקיים דיון. ממשלה זה לא חותמת גומי".
שרת התחבורה מירי רגב מתחה גם היא ביקורת: "לא מאשרים לנו דירקטורים. מוציאים לי את הנשמה. יש חברות ותאגידים שלא מתפקדים". אמסלם הוסיף: "הם מחליטים מה שהם רוצים. הם פוסלים איפה שזה לא מתאים להם".
3 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
"לא הגיוני שבג"ץ יאלץ את הממשלה לדון בנושא". דודי אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשלב זה אמר נתניהו: "ההנחיה של בית המשפט היא לדון, ולא להחליט. לא לאשר. בית המשפט לא יקבע לנו במה לדון ואיך לדון. אנחנו דנים בזה חצי שנה. אני מבין את התסכול של השרים כאן. אני יכול להגיד לכם שרציתי למנות ראש מוסד ונאמר לי שזה לא ניתן. אני מקווה שלא יכריחו אותנו (למנות את יו"ר מועצת הכבלים ומנכ"לית הרשות השנייה - א"א), זה יהיה אבסורדי. זה יהיה אקסידנט. מי אנחנו? מכיוון שרובנו היינו רוצים למנות אנשים ונאמר לנו להמתין, ראוי לסכם את הדיון בזה שנביא את זה לממשלה הבאה, לשר הבא".
גנץ: "יש פה אנשים שמחכים כמעט שלוש שנים. אני לא מקבל את זה ש'אנחנו ואתם'. היועץ המשפטי לא באף צד. הוא בצד של החוק וטוב שזה מה שהוא משקף ואני מציע להקשיב לו".
נתניהו: "העובדה שאתה מדבר על אנשים שאמורים לקבל החלטות. יבוא שר חדש, וציוותנו להם מישהו שהם לא רוצים. 30 יום לפני בחירות להיכנס לגופם של אנשים. זה התעקשות שאני לא מבין. יש תחושה כללית שזה לא ראוי".
גנץ: "זה נכון, אני לא מיניתי מנכ"ל במשרד המשפטים כי אני ממלא מקום. אבל במקרה הזה אלו מינויים עצמאים, בדיוק כמו ששגרירים הם מקצועיים. זה לא מינוי פוליטי".
מנדלבליט: "פסק הדין מחייב לדון לגופם של האנשים בתוך 30 ימים. אני מחדד בפניכם. אתם תקבלו את ההחלטה".
נתניהו: "אם בית המשפט יגיד לדון לגופם של אנשים - נדון".
מנדלבליט: "זה מה שבית המשפט אמר".
נתניהו: "אני לא מבין איך מונעים ממני למנות את ראש המוסד".