3 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
תלמידים בבחינת בגרות
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שמשרד החינוך מצא ליקויים בתהליך בחינות הבגרות ונאלץ לתקן את הציונים לעשרות אלפי תלמידים, מינה השר יואב גלנט ועדה חיצונית לבדיקת הכשלים שבראשה עומדת מנכ"לית המשרד לשעבר רונית תירוש. אך בטרם סיימה את עבודתה, נדהמו מנהלי בתי הספר התיכונים לקבל הודעה על שינויים נוספים המחמירים את התנאים לבחינות ולקבלת התעודה.
בתדרוך למנהלים הודיעו ראשי המזכירות הפדגוגית במשרד כי הוחלט לבטל את הנוהל שאיפשר זכאות לתעודת בגרות גם אם באחד המקצועות יש ציון נכשל נמוך מ-45. מדובר בשיטת הפיצוי הנהוגה זה שנים רבות. תנאי לכך הוא שבשני מקצועות נוספים יקבל התלמיד שני ציונים בסכום 150. הסיבה לשינוי, הוסבר למנהלים, היא שבכמה מקצועות הוחלט לאפשר השנה לתלמידים לגשת לבחינה פנימית בלבד.
המנהלים גם התבשרו כי במועד הקרוב התלמידים לא יקבלו בחינה מותאמת בלשון, כפי שקיבלו במועד קיץ, כדי להקל עליהם נוכח השיבושים בשגרת הלימודים. בחינה מותאמת ניתנת לתלמידים לקויי למידה, אך בשנה שעברה הוחלט לקיים אותה לכל התלמידים. מנהל סיפר כי בגלל שמקצוע הלשון מהווה חסם לקבלת תעודת בגרות עבור תלמידים רבים, ביקשו המנהלים להוסיף לו מועד ב' כמו במתמטיקה ואנגלית, אך הם נתקלו בסירוב.
3 צפייה בגלריה
שיעור מתמטיקה
שיעור מתמטיקה
"משרד החינוך מתעלם מהקשיים הרבים שחווים התלמידים בימי הקורונה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
סוגיה נוספת המטרידה את המנהלים: משרד החינוך אמנם הרחיב את אפשרות הבחירה בבחינות בכמה מקצועות, אך גם הגדיל את הניקוד לכל שאלה. המשמעות היא שאם תלמיד יטעה בשאלה, הציון שיופחת לו יהיה גדול יותר.
"משרד החינוך מתעלם מהקשיים הרבים שחווים התלמידים בימי הקורונה, ובמקום לבוא לקראת התלמידים ולתקן את העוול ממשיכים לפגוע", התרעמו מנהלים. "חמור ביותר שמצד אחד שר החינוך ממנה ועדת בדיקה חיצונית שנתבקשה להגיש את ממצאיה והמלצותיה, ומצד שני נקבעות עובדות בשטח תוך התעלמות מהמצב הקשה".
עוד אמרו מנהלים כי התנהלות זו נראית להם כניסיון לבצע מחטף לפני שהוועדה תגיש את המלצותיה, או לחלופין שהמשרד מתנהל בחוסר סדר ויד ימין אינה יודעת מה עושה יד שמאל. "במקום לבוא השנה לקראת התלמידים מקשיחים את תנאי ההבחנות ופוגעים בתלמידים", אמרה מנהלת תיכון.
3 צפייה בגלריה
בניין משרד החינוך בירושלים
בניין משרד החינוך בירושלים
"התנאים לא יוקשחו". בניין משרד החינוך בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון ידיעות אחרונות)
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים מנשה לוי האשים כי המשרד לא קשוב לטענות שמעלים מן השטח המנהלים, המורים והתלמידים. "אני חוזר וקורא להנהלת משרד החינוך לתת אמון במנהלים ובבעיות שהם מעלים מהשטח, לפתוח את האוזניים ואת הלבבות, להקשיב היטב למצוקות ולתת פתרונות אופרטיביים מיידיים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך רואה לנגד עיניו את טובת התלמידים, ולכן הוא לא יחסוך בשום מאמץ כדי להבטיח את התאמת הבחינות והמנגנונים למוכנותם של התלמידים לבגרויות חורף וקיץ תשפ"א. לאור זאת יובהר מעל לכל ספק שתנאי ההבחנות לא יוקשחו. המשרד דוחה על הסף כל אמירה אחרת בעניין זה.
"אדרבה, כחלק מההיערכות לבגרויות חורף תשפ"א, המשרד יצא לסדרה של מפגשים עם מנהלים, מורים ורכזי המקצוע של הבגרויות כדי ללמוד מהם על הפערים או הקשיים שעומדים בפניהם. במקביל, פועלת ועדת תירוש שמונתה על ידי שר החינוך לבחון את תהליך היישום של בחינות הבגרות תש"ף. בתום שני תהליכים אלה המשרד יבחן דרכים נוספות שיהיה בהן כדי לסייע לתלמידים לקראת בגרויות חורף. המשרד יפרסם את ההחלטות שלו באופן מסודר לבתי הספר ולציבור הרחב".