זיגזג אחר זיגזג: משרד הבריאות אמנם פרסם מתווה מסודר ליציאה מסגר הקורונה, אבל השבוע הנוכחי התאפיין בעיקר באי ודאות. בכל יום פורסם מתווה אחר לפתיחת בתי הספר, וההורים, המורים והתלמידים נותרו בערפל במשך ימים ארוכים. ומה לגבי בעלי העסקים? הם, גם ביום חמישי בערב, עדיין לא יודעים אם יוכלו לפתוח ביום ראשון את החנויות.
לפי המתווה המסודר ליציאה מהסגר, בתחילת נובמבר אמור להתחיל שלב ההקלות השני, שכולל חזרה של כיתות א'-ד' לבתי הספר ופתיחת מספרות, מכוני קוסמטיקה ומכוני רפואה משלימה. רק בשלב השלישי, שאמור לצאת לדרכו באמצע החודש הבא, ייפתחו החנויות והקניונים.
המתווה של משרד החינוך, שפורסם גם הוא מראש, קבע שכיתות א'-ב' שיחזרו לבתי הספר ילמדו בקבוצות קבועות ונפרדות של עד מחצית מהתלמידים. בכיתות ג'-ד' ילמדו בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בכיתה. בצהרונים אושרה למידה בקבוצה של עד 28 תלמידים מעד שלוש קפסולות.

4 צפייה בגלריה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
כיתות א'-ב' ילמדו בקבוצות נפרדות, הגבלות על למידה בחוץ
(צילום: עיריית רעננה)
ביום ראשון השבוע התכנס קבינט הקורונה ואישר פה אחד את חזרת כיתות א'-ד' אל בתי הספר בתחילת השבוע הבא. אבל המתווה היה שונה ממה שנקבע בהתחלה. אז הוחלט כי כיתות א'-ב' יפוצלו לשני חצאים וילמדו שלושה ימים בבית הספר, לסירוגין, ואילו כיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות.
למחרת, יום שני, הקבינט אישר את המתווה באופן סופי. בהחלטת הקבינט נקבע כי רשויות מקומיות שיוכלו לאפשר יותר משלושה ימי לימוד לכיתות א'-ב' יוכלו לעשות כן, ובשלטון המקומי הרימו את הכפפה. מועצות ועיריות רבות הודיעו על חזרה ללמידה של יותר משלושה ימים.
יום שלישי הגיע, ובו הציע שר החינוך יואב גלנט מתווה שונה לחזרה ללימודים של כיתות א'-ד'. לפי אותו מתווה, תלמידי א'-ב' ילמדו יום אחד יותר (בסך הכול לפחות ארבעה ימים בבית הספר), וכך גם תלמידי ג'-ד' (עבורם למעשה מדובר ביום אחד פחות). מתווה שאושר על ידי קבינט הקורונה.
4 צפייה בגלריה
ילדים בבתי ספר בשיחות קבוצתיות
ילדים בבתי ספר בשיחות קבוצתיות
הקבינט אישר למידה של עד 15 תלמידים בחוץ, ועדת החינוך דרשה יותר וביטלה את האישור
( צילום: דוברות עיריית בית שאן )
בין ההנחיות שניתנו על ידי משרדי החינוך והבריאות נקבע שניתן יהיה לקיים לימודים בשטח פתוח בקפסולות של עד 15 תלמידים, ובתנאי שיהיה מרחק של מאה מטרים האחת מן השנייה.
התקנה הזו בוטלה ביום שלישי בדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת. הוועדה קראה לקבינט הקורונה להעלות את מספר התלמידים בקפסולה בלמידה במרחבים פתוחים ל-20 ולצמצם את המרחק בין הקבוצות ל-50 מטרים בלבד.
ביום חמישי, שלושה ימים לפני החזרה אל בתי הספר, התכנס קבינט הקורונה ודן שוב בנושא. בתחילת הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "השיבה לכיתות תהיה לפחות בשבועיים הראשונים לפי המתווה הראשוני, כלומר למידה בחצאי כיתות בשכבות א'-ב'. בתוך השבועיים האלה נבדוק אם יש אפשרות ללכת לאלטרנטיבה אחרת – שזה כיתות אחודות, אבל זה מחייב יצירת צהרונים כפולים ויש להתארגן על זה לוגיסטית ותקציבית".
כשעה אחר כך פורסמה ההחלטה הסופית של קבינט הקורונה, ולפיה כיתות א'-ד' יופעלו בחצאי כיתות, כשהתלמידים יגיעו לפחות ארבעה ימים בשבוע לבית הספר.

הקרב על החנויות

מערכת החינוך לא הייתה הנושא היחיד שעבר תהפוכות ושינויים במהלך השבוע. קבינט הקורונה שהתכנס ביום שני אישר כי ביום ראשון הקרוב יחזרו לפעילות מספרות, מכוני יופי, שיעורי נהיגה, טיפולים פרא-רפואיים ומאמנים אישיים במתכונת של "אחד על אחד".
4 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
ההחלטה על פתיחת חנויות ברחוב עדיין לא התקבלה
(צילום: מוטי קמחי )
מאז חלפו כמה וכמה ימים, אבל הסברים לאותה החלטה לא ניתנו. לא ברור מה זה בדיוק "אחד על אחד", איך ייפתחו מספרות שבהן עובדים רבים, האם יותרו אימוני כושר בקבוצה והאם ילדים ומבוגרים יוכלו להשתתף בחוגים שמספר המשתתפים בהם נמוך מעשרה - מגבלת ההתקהלות במקום סגור.
במרכז הדיון באותו יום עמדה סוגיית פתיחת חנויות הרחוב, והכיוון נראה חיובי. ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ תמכו בפתיחת החנויות ברחוב, אבל שר הבריאות יולי אדלשטיין התנגד. "אנחנו בשלב מאוד מוקדם של התוכנית. אם מקבלים מסחר וצימרים אני לא יודע לתמוך בזה", אמר.
ביום רביעי נפגש אדלשטיין יחד עם שר האוצר ישראל כץ, המשנה לראש המל"ל ושר המדע יזהר שי כדי לנסות להגיע לפשרה בנושא. עם זאת, הפגישה הסתיימה ללא הסכמות בנוגע לפתיחת המסחר בשבועות הקרובים. במשרד הבריאות דבקו בעמדתם לפתוח את החנויות במסגרת השלב השלישי של ההקלות בסגר, שיחל לא לפני 15 בנובמבר.
הערב, יום חמישי, התכנס קבינט הקורונה כדי להכריע, בין היתר, בשאלת החנויות. במשרד האוצר, וגם בכחול לבן, מתעקשים על פתיחת החנויות כבר ביום ראשון, ואילו במשרד הבריאות מתעקשים להמשיך לפי מתווה היציאה מהסגר. ראש הממשלה אמר לקראת הדיון כי הוא רוצה קודם לשמוע את דעות המומחים לפני שמקבלים החלטה.
שר האוצר כץ המשיך להביע את התנגדותו לפתיחת חנויות הרחוב ואמר כי משרד הבריאות "נוהג באטימות". הוא גם סירב לקבל את ההצעה שהועלתה ולפיה פתיחת חנויות הרחוב תידחה בשבוע, או עד שמספר הנדבקים היומי יירד ל-500. לבסוף הוחלט כי פתיחת חנויות הרחוב תותר מ-8 בנובמבר, בתנאים שיסוכמו על ידי משרדי הבריאות והאוצר. כמו כן, מיום ראשון הקרוב ייפתחו מחדש הצימרים ועד 10 אנשים יוכלו להתפלל בבית כנסת.
פורסם לראשונה: 22:46, 29.10.20