ישיבת קבינט הקורונה שהחלה בצהריים (יום ד') ועסקה בהמשך שלבי היציאה מהסגר הסתיימה ללא הכרעה. במהלך הדיון שהופסק פעמיים עקב השתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפאנל וירטואלי במסגרת הפורום הכלכלי העולמי והתייעצות שערך עם שר הביטחון בני גנץ, הביעו השרים את עמדותיהם בעתיד ההגבלות.
נתניהו הציע לדחות את ההכרעה בנוגע להמשך ההקלות לתחילת השבוע הבא, וכך נקבע. עם זאת, הוסכם בקבינט שלא יהיה מעבר משלב לשלב בלי המתנה של שבועיים ושהוא יתבצע לפי מדדי הבריאות ולא לפי תאריכים. ראש המל"ל מאיר בן שבת הציע בדברי הסיכום של הדיון להיצמד למתווה שנקבע מראש ליציאה מהסגר, ורמז שהציבור לא מקבל את המלצות הדרג הפוליטי.

ראש הממשלה גם הציע לקצר את הליך היציאה מהסגר לחמישה שלבים במקום תשעה, ולהביא כאמור את ההצעה בנושא עד לתחילת השבוע הבא. לדברי נתניהו, "הייתי מנסה לקבוע מתווה מוסכם ככל הניתן, שלי ושל שר הביטחון, לקבינט הקורונה. חמישה זה הטנטטיבי ואז אנחנו נגדיר את השלב הבא.
"אני חושב שביום ראשון, לכל המאוחר ביום שני, אנחנו יכולים לומר 'הנה, זה מה שאנחנו הולכים לעשות בשלב הבא במערכת החינוך, המסחר, צימרים וכדומה. לא נארגן את זה הערב, את זה צריך לשלב בצורה מושכלת ומוסכמת, לא כולם יבואו על סיפוקם. צריך לומר את האמת, אם המגמות יתהפכו - נצטרך ללכת בנתיב אחר". שר הביטחון גנץ הסכים עם ראש הממשלה בדבר הצורך לצמצם את שלבי היציאה מהסגר לחמישה, ושר החוץ גבי אשכנזי הציע לא לקבל היום הכרעות.
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, נשאלה על ידי ראש הממשלה האם אפשר לעבור למתווה של חמישה שלבים, והשיבה: "בנתוני התחלואה האלו אני לא רואה איך אנחנו מתכננים תוכנית של חמישה שלבים. אני מציעה לעבור ארבעה שלבים ראשונים ואז לקצר את השאר".
הפרויקטור פרופ' רוני גמזו העיר: "ברור לך שכל שלב הוא לפי עמידה בתנאי תחלואה. הקטנת השלבים זה סיכון יותר גבוה לחזור אחורה". נתניהו הגיב: "זה קשה מדי לעיכול בעיניי. יש אפשרות לעשות חמישה/שישה שלבים?".

"יש מצב מאובחן של מצוקה גדולה בעסקים"

שר האוצר ישראל כץ הציע לשנות בין שלבי המתווה, להקדים את שלב חידוש המסחר ולהותיר על כנו את שלב החזרה לכיתות הנמוכות בבתי הספר.
כץ תקף את משרד הבריאות: "משרד הבריאות שינה את המתווה ארבע פעמים בשיחות איתנו. אנחנו במתווה של ירידה בתחלואה, זו לא זחיחות. כרגע יש מצב מאובחן של מצוקה גדולה בעסקים. ערן יעקב שבתפקידו כמנהל רשות המסים אמר שעסק זה לא הסיוע שאתה נותן לו אלא היכולת שלו להמשיך את פעילותו. אלה הדברים שנפגעים בצורה משמעותית".
אחר כך דנו השרים שוב בנושא המספרות אחרי ששרת התחבורה מירי רגב העלתה את הנושא. שר האוצר כץ השיב: "לא שמעתי שמספרות נסגרו בגלל תחלואה". רגב: "אין נתונים על הדבקות במספרות". כץ: "קל וחומר, אם במספרה שיש מגע אין הדבקות, אז ודאי בחנויות".
כץ אמר בהתייחסו לשלבי היציאה מהסגר: "יש מצוקה על רקע אי חזרה לפעילות. הממשלות משנות כל הזמן את המתווה, בוחנות את המצב ומקבלות החלטות. אני חושב שצריך לשמור על המתווה ולהחליף את שלב 2 ו-3. להחזיר את המובטלים לעבודה, להפחית את הנזק למשק בהיקף שבועיים.
"שילוב של ההגדרה חנויות רחוב ועסקים קטנים מביא לתוצאה סבירה של פתיחת חנויות רחוב שהם עסק קטן. יכולים בצורה מבוקרת לבצע את הפעילות, הקצה של הפעילות, מה שמירי רגב דיברה, לאפשר לקוסמטיקאים ולספרים כן לפעול למרות שזה מגע. אני חושב שגם לזה ניתן להגיע. לא הייתה שם איזו תחלואה. לא שמעתי שנסגרו בגלל תחלואה".
השרה רגב העירה: "אפס הדבקות במספרות". כץ: "קל וחומר, ודאי בחנות הנעליים ששם הבעלים יודע לאפשר לאדם אחד או שניים להיכנס, יש כתובת אחראית מאשר להתגודדויות כמו חוף הים שזה לא עניין כלכלי שזה גם כן. החוכמה היא לדעת לקבל החלטות ולנהל סיכונים, לא בגלל שהאנשים מאיימים, אין להם כוח לאיים, בגלל שהם במצוקה. הם סגורים למעלה מחודש וחצי".
כץ הוסיף: "יש לאפשר טייק אווי לכל העסקים ממחר. כמעט החלטנו על זה בפעם הקודמת. פתיחת העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והצימרים מיום ראשון הקרוב ומראשון שאחרי פתיחה כוללת של המסחר, כולל הקניונים, השווקים ומרכזי הקניות וכיתות א'-ד', בכפוף לשמירת כל כללי הבריאות, מתוך הנחה שנגיע למדד של כאלף חולים ביום.
"משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות. יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. אפשרנו למשרד הבריאות קיום סגר חסר תקדים בהיקפו וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה".

"נטילת סיכון סביר"

ראש הממשלה הגיב: "ההצעה שלך היא להקדים חנויות רחוב ולדחות את פתיחת הלימודים לשלב השלישי, נכון?". כץ השיב: "ב-1 בנובמבר נקדים את המסחר ונדחה את הלימודים. נפתח את העסקים באופן נרחב ובשבוע הבא כבר לפתוח את חנויות הרחוב. זו נטילת סיכון סביר".
נתניהו: "אתה בעצם מציע בתוך השלב הראשון לעשות הקלה לחנויות קטנות?". כץ: "נכון, כולל טייק אווי לכל החנויות וחנויות קטנות מיום ראשון". נתניהו: "אתה מציע להכניס טייק אווי מיד ואחרי עוד שבוע להחליף בין החינוך למסחר, נכון?". כץ: "נכון. טייק אווי ממחר, חנויות רחוב קטנות מיום ראשון. לשחרר את הלחץ שיתארגנו לחזור". השר רגב: "ומיום ראשון גם את ה'אחד על אחד'". השרה אורית פרקש-הכהן העירה: "גם צימרים". כץ ענה: "מירי, מבחינתי חנויות הרחוב הקטנות הן מספרות ומכוני יופי".
4 צפייה בגלריה
השר כץ
השר כץ
השר כץ
(צילום: אבי מועלם)
שר החינוך יואב גלנט מהליכוד הציג את המתווה שלו וטען כי "צריך לקבל החלטה עכשיו על למידה בחצאי שבועות אם רוצים לפתוח בעוד עשרה ימים".
בהמשך להצגת הדרישה של משרד הבריאות ללמידה ב"קפסולות", כלומר בקבוצות קטנות, כבר מכיתות א' ב-1 בנובמבר (אם נתוני התחלואה יאפשרו זאת), גלנט עקץ: ״אני מברך את משרד הבריאות שסוף סוף אימצו את המתווה שהצעתי כבר בחודש יולי". הוא הסביר: "לוח הזמנים הקצר, אנחנו במצוקה, מחייב הקצאה מיידית של משאבים. פתיחת הלימודים במתכונת המוצעת המלאה יכולה להתבצע חמישה שבועות מאישור התקציב".
לפי התוכנית שהציע שר החינוך, בכיתות א'-ב' ילמדו חמישה ימים בפיצול כל כיתה לשתיים, "כמו שאישרנו ביולי ומשרד הבריאות אישר ואנחנו פועלים בהתאם להנחיותיו". ג'-ד' יפוצלו אף הן, לדבריו, ולכיתות ה'-ו' "אין להם מקום בבית הספר. צריכים ללמוד במקום אחר, כנראה חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים, תופסים פיזית את מקומם של כיתות ז'-י'. המשמעות היא שאם אנחנו נרצה להחזיר את ז'-ט' וי'-י"ב, לפחות ליומיים בשבוע, הם צריכים לעבוד בפיצולי כיתות. כל השרשרת הזו נעה כלפי מעלה".
המשמעויות הכספיות לטענת גלנט להפעלת המערכת בצורה שכזו הן תוספת של 5.3 מיליארד שקלים, "לא כולל את ההשלכות של משמרת שנייה. אני מודע לזה שהנושא לא דוסקס מול האוצר ולדעתם זה גבוה ב-2-3 מיליארד שקל".
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
שר החינוך גלנט ושר הבריאות אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
גלנט פירט על כוח האדם הדרוש: "הגנים ירד מהרשימה. א'-ב' רובן יהיו משרות של תומכי חינוך, כי המורים הולכים ומתמעטים. חלק מהזמן ילמדו אנשים שאינם מוסמכים להוראה - מוכשרים, משכילים אבל לא מורים. לכיתות ג'-ד' אין שינוי אין עלות.
"יש 13 אלף משרות נוספות כדי לחלק את ה'-ו'. אפשר להחליט שהם עדיין לומדים יומיים בשבוע. תחילה זה היה כי אין להם מקום ביסודי. אם אתם רוצים להשאיר אותם יומיים בשבוע, למרות שפדגוגית ולהורים זו בעיה - אז אפשר. צריך להוסיף 1.6 מיליארד שקל בשביל חמישה ימים בשבוע".
בנוסף, לפי שר החינוך, לחזרה לכיתות ז' עד י"ב "יש עלויות שלא ניתן לתמחר אותן כעת, אבל הסתדרות המורים יתבעו תוספת כי אנחנו מפרים את הסכמי השכר, לא יודע לאן זה יגיע".
שר האוצר יולי אדלשטיין אמר בהתייחסו לנושא: "גם בדיון הקודם הבהרתי, מדובר בפעם בשבועיים בין שלב לשלב. לומר שהדברים לא היו ברורים זה פגיעה באינטליגנציה. אני מבין שיש אומדן של עלויות בפתיחה בקפסולות ומזדהה עם האמירה של האוצר על הנתונים. כשהתחלנו לדבר על סגר לחגים אמרו לנו שזה יעלה איקס כסף ועם הזמן זה ירד והפך ל-10-9 מיליון שקל".
שר האוצר כץ הגיב: "כי הוספנו פתיחה של עוד עסקים". אדלשטיין: "אני היום שמעתי את הסכומים, אני מבין שזה אומדן, היה עוזר להמשך הדיון אם היו מבינים על סמך מה באמת העלויות האלו".
שר המדע יזהר שי אמר בנוגע לחינוך: "אנחנו מקובעים בחשיבה לא נכונה. החינוך הוא לא עניין כלכלי ואין לו מחיר. החינוך צריך להיות פתוח בכל מקרה ואני מציע לחדש אותו מיום ראשון בעוד 10 ימים, ולתת התייחסות דיפרנציאלית למדינת ישראל באחריות ראשי הרשויות המקומיות כמי שאחראים על מה שקורה בעיר שלהם. הם יודעים לקחת אחריות על זה ומבקשים אותה".

"אפשר להחליט יותר מאוחר על כיתות א'-ב'"

ממלא-מקום ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס אמר בישיבה: "אני רוצה לתת הערה לשר הבריאות, אנחנו בדיון שבו ההחלטות כבר התקבלו או לא? האם שלבים 9-2 אושרו או לא? אנחנו לא מדברים רק על יישום אלא גם על אישור. אנחנו מסכימים על 90% מהדברים עם משרד הבריאות. יש לנו סייגים שאנחנו יודעים לתמוך בנתונים ואנחנו מבקשים שתקשיבו לנו ותחליטו".
גרדוס הוסיף: "אנחנו בעד פתיחת החנויות, טייק אווי מיידי, החלפת המסחר לפתיחה מיידית. כיתות א'-ב' היה אפשר לפתוח לפני שבוע, אם רוצים לחכות ולהיערך אפשר להחליט יותר מאוחר. פתחתם את המסחר ב-7 במאי, ארבעה שבועות לאחר מכן לא נצפתה עלייה בתחלואה. גם בשלב פתיחת המסחר לא ראו עלייה משמעותית בתחלואה, ככל שפותחים סיכון מוגבר. זה לא מחולל הדבקה משמעותי. אם יש התקהלויות לא חוקיות הן יכולת להתקיים עם ובלי המסחר".
עוד אמר הבכיר במשרד האוצר: "ראינו גם בחינוך, אומרים שיש קפסולות ואז הילדים יוצאים ומשחקים ביחד. יש הרבה מחקרים שמראים שאין הבדל בגילים 9-0. פתיחה של מסגרות החינוך בכיתות א'-ב' סבירה לחלוטין".
ראש הממשלה נתניהו העיר: "לפי הנתונים האלה, גילאי 8-0 יחסית קטנים". ועל כך אמר גרדוס: "אף אחד לא אומר שילדים לא נדבקים, אף אחד לא אמר את זה. גם ילדים וגם מבוגרים נדבקים. יש פה עניין של עלות תועלת ולקיחת סיכונים. מחקרים מראים שגיל נמוך יותר סיכון נמוך יותר. אי אפשר לחתוך בגיל מסוים. אנחנו ממליצים לחתוך בכיתה ב', עלות כלכלית ברורה".

"לא למרוח בנתונים", ביקש דרעי

בדיון ועדת השרים לענייני הקורונה עלו גם נושאים נוספים שקשורים לפתיחת המשק. שרת התחבורה רגב מהליכוד שאלה: "אתם מציגים שאחד על אחד אנשים מבוגרים ששומרים על מסכות בלי התקהלות לא מעלה את רמת התחלואה. מדוע לא לפתוח ספרים וקוסמטיקאיות ורפואה משלימה?"
שר הבריאות אדלשטיין ענה: "יש ודאי הסברים אפידמיולוגיים. אני אתן את אותה התשובה לדרעי. לכל דבר השלכות רוחב רבות, ההיגיון הרפואי נמצא במתווה של משרד הבריאות ואנחנו לא יכולים לסטות ממנו גם אם הסכנה לא הכי גבוהה. מכיוון שהסכנה קיימת נעביר לשלב הבא. באופן אישי אני מת להסתפר אבל נצטרך לחכות עוד כמה ימים".
שר הבריאות ביקש לצנן את הדרישות לפתיחת עוד ועוד ענפים. "אנחנו בירידה בתחלואה בכל הפרמטרים. זה לא צניחה חופשית. שלב הפתיחה הבא – לא מוקדם מ-1.11, שבועיים מההקלות האחרונות.
"מוסדות חינוך ללא אישור, חתונות, התקהלויות, עסקים - יש החלטת קבינט ויש מציאות, אז אני מאוד חרד בנוגע לנתונים שנקבל בעוד שבוע מעכשיו. יש כאן סיבה להיות מאוד זהיר", הוסיף אדלשטיין.
שר הבריאות תקף שרים שמבקשים "לפתוח את זה ואת זה, אז באותו אומץ יגידו מה לא לפתוח".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה: "הייתי רוצה להכניס במסגרת העסקים החיוניים ארגונים שעושים פעילויות להפגת בדידות למבוגרים. חברות שפועלות ב'תו סגול' עם פעילויות לקשישים. זה קריטי לעניין הבדידות. אני מבקשת ממשרד הבריאות להכיר בהם כחיוניים. מצוקת הבדידות מאוד מאוד קשה וזה מציל חיים גם כן".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים דרעי
(צילום: אבי מועלם)
שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי העלה שוב את סוגיית החתונות. "הבטחתם בשבוע שעבר, למרות שהייתם נגד חופה של 200 איש, עבר שבוע ולא הביאו שום דבר. מראש להפוך את כולם לעבריינים להגבלה של 20 איש, כי אף אחד לא יכול לעמוד בזה? תסבירו לציבור למה לא שתי קפסולות".
אדלשטיין: "אתה יודע בדיוק כמוני שלכל עניין יש השלכות רוחב. כשיהיו חתונות, הן יהיו בממדים גדולים".
דרעי: "אבל (האירועים) מתקיימים כבר עכשיו, לא למרוח בנתונים".
אדלשטיין: "מקבל את הצעתך וגם אומר בעקבות שאלה של השרה רגב, אני לא מסכים לשום שינוי בתקנות, לשום דבר, אם בשלב הראשון אנחנו לא מחזיקים שבועיים".
דרעי: "זה לא מה שהבטחתם שבוע שעבר".
אדלשטיין: "נכון, הבטחנו לדבר".
ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, השתתף אף הוא בדיון המקוון וענה לדרעי: "המשטרה לא מכירה שום אירוע של אמנים, הייתה בקשה, אין אישור לזה".
אדלשטיין דיבר גם על ההפגנות: "אני רואה את הסכנה שבדבר, אמרתי ועשיתי מה שאני יכול בדברים האלה. אין שם שום שמירה על שום כללים. החבר'ה ליד הבית שלי מקורבים בלי מסכות ומי שיודע לתקוע בזמבורה על מסכה אז יקבל פרס בתוכנית טלוויזיה. התקהלות היא מסוכנת, אבל זה לא קשור לאישור קפסולות, אנחנו יודעים למה זה יהפוך".

בליצר: השבועיים הקרובים קריטיים

ראש צוות המומחים שמייעץ לפרויקטור הקורונה גמזו, פרופ' רן בליצר, הסביר את ההיגיון בהימנעות מפתיחה בלתי מבוקרת: "אתה פותח את הביג, אבל בביג יש קפיטריה שאומרת שזה טייק אווי, אבל אנשים לוקחים ויושבים בצד. יש נפיצות גדולה מאוד, חייבים לנהוג בזהירות כדי למנוע תחלואה וכדי למנוע סגר".
לדבריו, "השבועיים הקרובים קריטיים. צריך להיזהר ואולי לחכות שנרד למאות (נדבקים ביום) וככה יהיה אפשר לנהל שגרת חיים טובה יותר. ככה נוכל לשלוט בזה".
רגב: "שמעתי את דבריך. אני רוצה לשאול לגבי אחד על אחד אצל הספר, מה הבעיה לאפשר פתיחה"?
בליצר: "אחד על אחד זה מה שמשרד הבריאות מציע, זה הדבר הכי פחות מסוכן במסחר".

סוגיית הצימרים: "ישחרר לחץ מאנשים"

שרת התיירות פרקש הכהן מכחול לבן, התייחסה למתווה הפתיחה המוגבל בתחומה, שאמור להתרחש רק בשלבים הבאים: "מה ההיגיון לעבור מבית לצימר בלי חדר אוכל? זה ישחרר לחץ מאנשים שישבו שבועות בבית".
"זה אותו הדבר כמו שאדם יכול לעבור מהבית שלו לבית השני שלו. וזה גם לשחרר אנשים לאוויר. משפחה גרעינית לצימר, אתה אפילו לא פוגש אדם חיצוני. מסאז' בחלל סגור יותר מסוכן מלנסוע לגליל משפחה גרעינית בצימר באוויר הפתוח".
משרד האוצר הציג כאמור בדיון מתווה שכולל צעדים לפתיחת חנויות רחוב ואיסוף עצמי מחנויות - לדברי המשרד צעד שכזה יוכל לחסוך הפסדים של כ-4 מיליארד שקלים מהמשך הגבלות.
בשלב זה ראש הממשלה נתניהו ביקש להפסיק את הדיון "כדי לטפל בכמה דברים חשובים". אחר כך הוא הופיע כאמור בפאנל וירטואלי במסגרת הפורום הכלכלי העולמי.
מאיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית נמסר על רקע הדיון: "העדויות האפידמיולוגיות מישראל והעולם ברורות - ילדים מתחת לגיל 10 ולימודים שלהם במערכת החינוך אינם המנוע העיקרי להעברת קורונה בקהילה. סגירת מערכת החינוך לילדים עד גיל 10 גורמת נזק חמור לבריאות הציבור. יש לפתוח בהקדם האפשרי לימודים א'-ד', בקפסולות".
אדיר ינקו השתתף בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 16:31, 21.10.20