"כוחות אוויריים וקרקעיים של צה"ל תוקפים כעת ברצועת עזה. פרטים נוספים בהמשך" - זו הייתה הודעת דובר צה"ל הלילה מעט אחרי חצות. היא זרעה לא מעט בלבול, ובעולם התייחסו אליה כלי תקשורת מובילים כאל תחילת מערכה קרקעית בתוך הרצועה.

בישראל, הכתבים הצבאיים הבהירו בתוך דקות שאין מדובר בכניסת חיילים לשטח רצועת עזה, אלא בירי מהקרקע של טנקים, ארטילריה וכוחות נוספים. אך הכתבים הזרים, לפחות לדברי כתב דובר אנגלית אחד, קיבלו תדרוך מעומעם.
בהמשך לכך, הכותרות והתראות ה"פוש" של אתרים רבים וגדולים - כמו הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל, פוקס ניוז, הגרדיאן הבריטי, לה מונד בצרפת, לה רפובליקה באיטליה ו-RT ברוסיה - היו דרמטיים. "הסלמה חמורה", כינה זאת למשל הניו יורק טיימס, ובכמה מקומות נוספים נכתב במפורש שישראל "שלחה חיילים לתוך עזה".
במשך שעות לא פורסמה הבהרה רשמית בנושא, וחלף זמן רב יחסית עד שרוב האתרים עדכנו שלא מדובר בכניסה קרקעית. על עדכונים דרמטיים הרבה פחות, יצוין, דובר צה"ל מוציא הודעות הבהרה.

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, נשאל בנושא בתדרוך לכתבים ישראלים הבוקר והשיב ש"לא הייתה שום הטעיה בהודעה, ואם צריך נתחקר את הנושא. ההודעה לא נוסחה באופן מעורפל".
אין גורם שמאשר זאת, אולם לא מן הנמנע שהערפל במקרה זה היה מכוון. לישראל יכול להיות אינטרס לזרוע בלבול בקרב חמאס וארגוני הטרור, ולראות כיצד הם מגיבים לידיעה על כניסה קרקעית.
עם תחילת המתקפה הכבדה אמש, בעיקר בצפון רצועת עזה, החלו משפחות פלסטיניות לברוח מבתיהן. הודעת דובר צה"ל המעומעמת פורסמה אמנם מעט לאחר תחילת הבריחה, אולם תורגמה כמובן לערבית והופצה במהירות. עוד לפני כן, אתמול פרסמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי הודעה שמזהירה את צה"ל מכניסה קרקעית. שני הדברים יחד העצימו כנראה את מגמת הבריחה מבתים.