ממשלת אתיופיה הודיעה שכוחותיה ירו לעבר משלחת של האו"ם שניסתה להגיע למחנה פליטים בתיגראי, ועצרו את חברי המשלחת. הירי היה על רקע תסכול הולך וגובר מהיעדר שיתוף הפעולה של אתיופיה עם צוותי סיוע וארגונים הומניטריים, למרות הסכם שהושג בין האו"ם לממשלה.
בהודעת ממשלת אתיופיה נמסר שהכוחות פתחו באש לעבר אנשי האו"ם, אחרי שהצוות לא עצר בשני מחסומים בדרך למחנה פליטים בתיגראי. אנשי האו"ם ניסו להגיע שלשום למחנה שימלבה, שבו נמצאים פליטים אריתריאים שברחו ממולדתם לצפון אתיופיה. לפי ההסכם אנשי האו"ם רשאים להגיע רק לאזורים שכבשה אתיופיה מידי המורדים בתיגראי. הממשלה טוענת שהצוות שהיה בדרך למחנה שימלבה נסע לאזור ללא אישור.
6 צפייה בגלריה
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחמים בצבא אתיופיה בתיגראי
(צילום: AFP)
רדוואן חוסיין, דובר הצוות המיוחד של ממשלת אתיופיה בתיגראי, אמר לכתבים שאנשי האו"ם עברו בשני מחסומים מבלי לעצור, ונסעו במהירות לאזור שהכניסה אליו אסורה. "כשהם עמדו לפרוץ את המחסום השלישי ירינו לעברם ועצרנו אותם", אמר רדוואן, והוסיף שהעצורים שוחררו בתוך זמן קצר.
שני דיפלומטים אמרו לרויטרס שצוות האו"ם נתקל במחסומים בחיילים מצבא אריתריאה. אתיופיה ואריתריאה מכחישות שהצבא האריתריאי חצה את הגבול ומסייע לצבא האתיופי במלחמה נגד המורדים בתיגראי. גורם בממשל האמריקני אמר לרויטרס שארה"ב מאמינה שאריתריאה מסייעת לאתיופיה במערכה נגד המורדים בתיגראי. אריתריאה ואתיופיה, נזכיר, חתמו ב-2018 על הסכם פיוס. שנה לאחר מכן קיבל ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד את פרס נובל לשלום.
6 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
פלטים אתיופים שברחו לסודן
(צילום: AP)
במהלך המלחמה במדינת המחוז תיגראי ירו המורדים רקטות לעבר אסמרה, בירת אריתריאה השכנה. מנהיג המורדים, דברציון גברמיקאל, אמר כי כוחותיו נלחמים לא רק נגד צבא אתיופיה, אלא גם נגד חטיבות מצבא אריתריאה.
הצבא של אביי אחמד נלחם במורדים בתיגראי מאז 4 בנובמבר. לפי ההערכות אלפים נהרגו במלחמה וכמעט מיליון איש הפכו לפליטים. חלק מהתושבים נמצאים במחנות פליטים בתיגראי, אחרים חצו את הגבול לסודן השכנה. בתיגראי פועלים כמה מחנות פליטים לאריתריאים, רבים מהם נמלטו מדיכוי וגיוס בכפייה במולדתם. לפי סוכנות של האו"ם באזור יש 96,000 פליטים מאריתריאה.
6 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי טנק הרוס
אתיופיה מלחמה ב תיגראי טנק הרוס
טנק הרוס בתיגראי. אתיופיה הכריזה על ניצחון ב-28 בנובמר
(צילום: AFP)
צבא אתיופיה כבש את בירת תיגראי מקלה והכריז על ניצחון במערכה ב-28 בנובמבר, אך המורדים בתיגראי אמרו שהם ממשיכים להילחם בכמה חזיתות באזור העיר. "יש שרידים של המליצייה או של הכוחות המיוחדים שעדיין לא הושגה עליהם שליטה, מעין חוליגנים, פורעי חוק", אמר רדוואן.
רוב התקשורת בתיגראי נותקה בעקבות המלחמה, והגישה לאזור מוגבלת וקשה במיוחד. באו"ם ובסוכנויות הסיוע השונות לוחצים על אתיופיה לאפשר גישה בטוחה לתיגראי, שבה יש יותר מ-5 מיליון תושבים ועוד לפני המלחמה כ-600,000 איש היו זקוקים לסיוע של מזון.

רדוואן התייחס להסכם שיתוף הפעולה של אתיופיה עם האו"ם, שנחתם לפני יותר משבוע. ההסכם עוסק בגישה ללא תנאים מקדימים לאזורי הקרבות בתיגראי, לצורך מתן סיוע הומניטארי. רדוואן ואמר: "ההסכם היה מתוך אמונה שהאו"ם ישתף פעולה איתנו, אבל הממשלה מנהלת את העניינים". הוא הדגיש שאתיופיה מסוגלת לעזור לאזרחיה בכוחות עצמה. "אתיופיה מנוהלת על ידי ממשלה חזקה ומתפקדת. היא לא צריכה בייביסיטר", ציין רדוואן. "המדינה הזאת אינה שטח הפקר, יש לה ממשלה". הבכיר האתיופי הוסיף שהממשלה תחקור את הדיווחים על טבח ומעשי זוועות בקרבות בתיגראי, ותאפשר גם חקירות עצמאיות במידת הצורך.
ממשלת אתיופיה טוענת שהיא מעבירה את הסיוע הדרוש לאזורים שכבשה מידי המורדים, אך ארגוני סיוע מדווחים על עיכוב באישורי הכניסה באזור. בבית חולים בעיר מקלה מספר אחד הרופאים שהמקום שבו הוא עובד בקושי מתפקד, בעקבות הפסקות חשמל ומחסור באספקת חמצן וציוד רפואי. "מטופלים מתים מחוץ לבית החולים ובתוכו", הוא אומר.