אחרי המהומות במוצאי שבת האחרונה בהפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים, שבמסגרתן התפתחו עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים שהגיעו לשיא עם התיעוד שבו נראה סגן-ניצב ניסו גואטה מכה מפגינים - מכונסת כעת (ב') ועדת הפנים של הכנסת לדיון דחוף בנוהלי עבודת המשטרה בהפגנות. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), יו"ר הוועדה, אמרה: "הימים האחרונים נראים כמו סגירת חשבונות". בדיון נוכחים גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד - שאמר כי יש בידו צילומי מסך שמעידים שמפגינים הגיעו כדי להתעמת.
ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) השיב לניצב ידיד: "הייתי בעצמי וראיתי שההפגנות לא אלימות. הם באים להפגין על השחיתות השלטונית, לא נגד המשטרה. האלימות מתחילה כשהשוטרים מתחילים לדחוף. אף אחד לא בא כדי לפגוע במשטרה. המשטרה צריכה לרסן את השוטרים שלא מספיק מרוסנים". ח"כ הורוביץ הוסיף: "אני מציע לדורון ידיד לחזור בו. המפגינים לא באים להתעמת עם השוטרים".
ח"כ עופר כסיף (חד"ש) אמר: "יש סרטונים מההפגנה שרואים שהמשטרה השתוללה. אין אלימות בקרב המפגינים. אני משתתף דרך קבע. אין תופעה של אלימות. זה שקר שמתחיל מהראש של מי שיש נגדו שלושה כתבי אישום. זה מתחיל מעבדיו הנרצעים. ניצב דורון ידיד היה צריך להיות מפוטר מזמן. הוא אחראי לאלימות פושעת".
בשלב מסוים בדיון ציין ניצב ידיד כי סגן-ניצב ניסו גואטה ישוב לתפקידו עם תום השעייתו היום ב-16:00. ישי הדס, אחד מפעילי המחאה הבולטים, אמר: "להביא את ניסו גואטה במוצאי שבת להפגנה זה דגל אדום".
ח"כ תמר זנדברג (מרצ), יו"ר השדולה למאבק באלימות המשטרתית, הגיבה על ההודעה שלפיה תנ"צ גואטה יחזור לשטח בהפגנה בשבת: "זה מתן היתר לאלימות המשטרתית והודאה שלא רק שהאלימות הזו לא שווה אפילו מוצ"ש אחד של השעייה, אלא שהפקרת המפגינים לאלימות הופכת למדיניות".
8 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
סנ"צ ניסו גואטה תועד מרתק מפגין לקרקע בלחיצה על צווארו
(צילום: שלו שלום)

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה (ליכוד) אמר בוועדה: "למרות שלא הייתי שותף בדיון בנוגע למכת"זיות, לדעתי זה האמצעי הפחות אלים שיש למשטרה. בפינוי עמונה השתמשו בפרשים ואלות".

8 צפייה בגלריה
ועדת הפנים והגנת הסביבה
ועדת הפנים והגנת הסביבה
השר אמיר אוחנה
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)


אוחנה הוסיף והתייחס לדבריו של ח"כ משה (בוגי) יעלון, ש"המליץ" בציוץ בטוויטר לשוטרים "לקרוא את ספרו של יגאל עילם, 'ממלאי הפקודות'": "לא אשווה בין אלפי שוטרות ושוטרים שמסכנים את חייהם לבין ממלאי הפקודות בגרמניה הנאצית. כל השוואה כזאת הרסנית וגורמת לזילות השואה.
"הגרועים שבאויבינו, שהיו רוצים להעמיד את יעלון לדין על פשעים בינלאומיים, עושים שימוש באמירות הבזויות האלה. לא תשמעו ממני מושג כמו 'חייל שסרח'. אני פעלתי מול שוטרים שמעדו באלימות וכך אמשיך, אבל לא אשפוך את דמם".
אוחנה אמר כי "שוטרי משטרת ישראל משתייכים לכל חלקי האוכלוסייה. הם אינם ולא יכולים להיות מענה למשאלות לב פוליטיות. המשטרה מפעילה לפעמים כוח. היא אחת מזרועות הכוח של המדינה".
יומיים קודם לכן, בפינוי מאהל המחאה, פונה בכוח ח"כ יוראי להב-הרצנו - למרות שעומדת בחזקתו חסינות מתוקף היותו חבר כנסת. ניצב ידיד הביע בפניו התנצלות: "הוא טען שהוא חבר כנסת ולא זיהו אותו. ההתנצלות של תת-ניצב עופר שומר, שהוא פקוד שלי - היא גם ממני".
ניצב ידיד הוסיף: "אנחנו מאפשרים את חופש המחאה, אבל צריך לשאול - מישהו יכול להגיד מהי הפגנה ומהי הפרת סדר? תמונה שווה אלף מילים - אבל לא תמיד מציירת את תמונת המצב. בסוף נשארת קבוצה שהמטרה שלה היא להתעמת איתנו". לדבריו, "ההחלטה להשתמש בכוח היא לא קלה, אך אני שלם איתה". עוד אמר: "אני מתחייב שאני נאמן לחוקי מדינת ישראל ואין לי שיקולים זרים".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "ההפגנות האלה קורות בגלל הממשלה. תפסיקו להיות יפי נפש". היא תקפה את ח"כ חיימוביץ': "את אשמה בזה". לאחר מכן היא הוצאה מהדיון. ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אמר: "אני לא חושב שיש לנו משטרה פוליטית. יש שם אנשים מכל מפלגה. המשטרה זה אנחנו. יהודים וערבים. להאשים אותה בפוליטיזציה זה לא נכון. אנחנו נמצאים בתקופה פוליטית מאוד מורכבת. יש שיסוי בחברה הישראלית".
8 צפייה בגלריה
ניצב דורון ידיד בועדת הפנים
ניצב דורון ידיד בועדת הפנים
ניצב דורון ידיד בועדת הפנים
8 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור, ביום חמישי
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ חיימוביץ' שאלה את השר אוחנה: "ראית את הצילומים מההפגנות? ראית מה שקרה בשבת?". השר השיב: "אני פועל להפחתת הפעלת הכוח מול הציבור. עם זאת, אמרתי כאן ואני אומר גם לך - אני לא יכול לשאת מצב שבו אין שוויון בין האוכלוסיוות השונות".
חיימוביץ' אמרה: "אז תנהוג באיפוק ובשוויון כלפי כולם. זה שאין שוויון כלפי ציבור אחד לא אומר שצריך לנהוג באלימות כלפי ציבור אחר". אוחנה ענה: "אז אני רוצה לראות יחס שוויוני כלפי כלל האוכלוסיות". חיימוביץ' הוסיפה: "אז אתה צריך להראות רצון למשטרה מכילה ומאופקת". בשלב הזה התערבה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) - שתקפה את אוחנה: "לא, הוא רוצה שירביצו לכולם".
אוחנה: "האם אנחנו רוצים שהמשטרה תאכוף את החוק או לא?". זנדברג: "איזה חוק? את החוק שמותר להפגין? אנחנו בדמוקרטיה. אתה רוצה לאתגר את בג"ץ רק כי זה נוח לך".


8 צפייה בגלריה
ח"כ יוראי להב הרצנו עוכב לחקירה בפינוי מאהל המחאה בבלפור
ח"כ יוראי להב הרצנו עוכב לחקירה בפינוי מאהל המחאה בבלפור
ח"כ להב-הרצנו מוחזק על-ידי השוטרים

"הקצינים נראו כמי שמוכנים לקרב"

תמי גיא, חברה בקבוצת האמהות נגד אלימות משטרתית, העידה: "הגעתי מוקדם לצעדה מגשר המיתרים. המתח היה מטורף. הקצינים נראו כמי שמוכנים לקרב. אולי הם רצו לכבוש את הבופור". היא הוסיפה כי "ב-22:20 המשטרה, עם המחסומים, התחילה לדחוף בניגוד לכל הנהלים.
"אם לוחצים את כל המפגינים פנימה זה גורם ליותר לחץ. הם פשוט דחפו אותנו. המשקפיים שלי עפו, אישה בת 84 נפלה. היה שם שוטר אחד שראה שנפלתי. הוא מצא לי את המשקפיים ואת הנעל שעפה לי. דחפו את כולם לכיכר פריז. נזכרתי באסון ערד. ראיתי חלק מהקצינים גוררים צעירים. ראיתי קצין קורע את החולצה לסטודנט למקצוע מאוד בכיר".
בהפגנה בבלפור במוצאי שבת, נזכיר, תועד קצין אגף המבצעים של מרחב ציון במשטרה, סגן-ניצב ניסו גואטה, מפעיל אלימות חריגה נגד מפגינים בירושלים. את אחד המפגינים הכה וגרר על הקרקע. לאחר מכן עצר אותו עם עוד שוטרים. האירוע תועד ופורסם ברשתות החברתיות בשעה שהעימותים בירושלים נמשכו. בתיעוד נוסף מהזירה נראה סנ"צ גואטה מתעמת גם מול מפגין אחר ומרתק אותו בכוח לרצפה.
התקרית האלימה, שאירעה ליד בית הכנסת ישורון, התרחשה בעיצומה של ההפגנה הסוערת של מתנגדי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחלקם צעדו בניגוד להנחיות המשטרה מאזור גשר המיתרים בכניסה לירושלים לכיוון כיכר פריז. הקצין עצמו טוען כי במהלך התקרית הוא איבד מכשיר קשר וחולצתו נקרעה.
פורסם לראשונה: 11:29, 24.08.20