3 צפייה בגלריה
ציון בן חמו ויורם אלון בבית המשפט
ציון בן חמו ויורם אלון בבית המשפט
ציון בן חמו ויורם אלון בבית המשפט
(צילום: ישראל סוף)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום (שני) את אנשי העסקים ציון בן חמו ויורם אלון, שהיו מעורבים בפרשת מכירת ברזל לאנשי חמאס, בעבירה של תחבולה בלבד. זאת במסגרת הסדר טיעון שנחתם עם הפרקליטות למחיקת כל האישומים נגדם.
נגד השניים הוגש כתב אישום עוד ב-2015 בגין קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמתו בישראל, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובאיסור פעולה ברכוש טרור. כמו כן הואשמו השניים, שיוצגו על-ידי עורכי הדין ציון אמיר, ניר לזר ורועי בלכר, בעבירות הלבנת הון.
על פי כתב האישום, השניים מכרו ברזל במיליונים לאיש עסקים עזתי, תוך כדי שהם יודעים שהוא מבצע עסקאות עם אנשי חמאס. לטענת הפרקליטות, השניים הוזהרו על ידי משרד הביטחון, אך הם התעלמו מהאזהרות ומהנזק שנגרם לביטחון המדינה מעצם ביצוע עסקאות הברזל. בפרקליטות טענו כי בן חמו ואלון פעלו מול הסוחר העזתי באמצעות חברות כיסוי כדי לטשטש את עקבותיהם, ואת התשתית העסקית בנו דרך בנקים שונים ביהודה ושומרון כדי לשוות לסחורה חזות תמימה. לאחר מעצרם ציינו בשב"כ כי החומרים שהוברחו לרצועה שימשו להתעצמותו הצבאית של חמאס, למתקנים צבאיים, הכנת מנהרות ולתעשיית ייצור אמצעי הלחימה ברצועה.
3 צפייה בגלריה
ציון אמיר ורועי בלכר
ציון אמיר ורועי בלכר
עורכי הדין ציון אמיר ורועי בלכר
(צילום: תמר מצפי וגיא יחיאלי)
לפי ההסדר, כל העבירות החמורות נגדם נמחקו, והם צפויים לקבל עונש של חמישה חודשי עבודות שירות בלבד, מתוכו ינוכו 45 הימים בהם היו עצורים - כך שירצו שלושה חודשים וחצי של עבודות שירות. בנוסף סוכם כי המדינה תחלט את הכסף מהעסקאות שבוצעו - 1.9 מיליון שקל מכספי חברת פולירן פרופילים בע"מ שבן חמו ניהל בה, ו-1.2 מיליון ש"ח מטעם חברת פוליפח בית שמש מפעלים, שאלון עמד בראשה.
במסגרת אותה הפרשה הורשע תושב עוטף עזה, מיכאל פרץ, בעבירות ביטחוניות רבות, בהן מגע עם סוכן חוץ, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד, ונידון לשבע שנות מאסר בפועל. פרץ הורשע בכך שניצל את היותו סוחר והבריח ברזל בכמויות גדולות לאנשי חמאס. "הנאשם היה מודע למשמעות מעשיו העברייניים אשר פגעו לא רק בביטחון המדינה אלא גם באוכלוסיה האזרחית בעזה ובסוחרים", אמרה נציגת הפרקליטות עו"ד מורן גז. "עבירות אלה מקבלות מימד נוסף של חומרה בשל כך שבוצעו על ידי אזרח ישראלי החב חובת נאמנות למדינת ישראל, אך נהג בה כמי שבוגד בה מבית".
עורך הדין ציון אמיר אמר בתגובה כי "מלכתחילה סברנו שכתב האישום בגין עבירה של סיוע לאויב במלחמתו בישראל הייתה מופרכת מן היסוד. צריך לזכור שמדובר בעבירה שהעונש המרבי עליה הוא מיתה. אני יכול רק לשבח את הפרקליטות שלאחר מאבק משפטי ממושך הסכימה לבטל את האישומים החמורים ולהסתפק בעבירה מינורית זו".
בפרקליטות מסרו בתגובה כי "במהלך ניהול ההליך המשפטי ולאחר שמיעת עדי תביעה מרכזיים, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי קיים קושי בהרשעת הנאשמים מעבר לספק סביר בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום, ולכן הוחלט להגיע להסדר טיעון. הנאשמים הודו היום כי סחרו עם הסוחר העזתי ונמנעו מלבדוק את דבריו כי הוא בעל היתר סחר בחברות אחרות, וכן ניצלו טעות של בודקי המעבר אשר לא ידעו על הקשר בין הסוחר לחברות אליהן נשלחה הסחורה. חשוב להדגיש, כי במסגרת ההסדר, יחולטו מנכסי הנאשמים לטובת המדינה סך של 3.3 מיליון שקל. עונש אשר משקף את ההיבט הכלכלי של העבירה".