בבית המשפט המחוזי בירושלים התכנסו היום (א') כל הצדדים במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיון מיוחד לקביעת לוח הזמנים. אז מתי ראש הממשלה יצטרך להתייצב על ספסל הנאשמים? מי מייצג אותו? והאם הפרקליטות הסתירה חומרי החקירה? ynet עושה סדר.

מה היה היום בבית המשפט?

מדובר בדיון תזכורת, סוג של ישיבת עבודה שבה הצדדים מעדכנים את בית המשפט כיצד התקדמו בלימוד החומר, וקובעים לוחות זמנים לניהול המשפט.
בגלל שבמהותו מדובר בדיון טכני, ארבעת הנאשמים בתיקי האלפים – ראש הממשלה נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס, קיבלו פטור מהתייצבות, אך אלוביץ' בחר להגיע לאולם בגלל הטענות שהעלו סנגוריו בנוגע לפערים בין התמלילים להקלטות בחומרי החקירה (על כך בהמשך הכתבה).

מהו לוח הזמנים של המשפט?

עד אחרי פגרת בית המשפט, שתסתיים בספטמבר, לא צפויות התפתחויות משמעותיות בתיק, אך בית המשפט קבע לוח זמנים עד לפתיחת שלב ההוכחות.
בקשות לגילוי חומרי חקירה ולהסרת חיסיון תוגשנה עד ל-13 בספטמבר 2020, ואילו המענה לכתב האישום והטענות המקדמיות יוגשו עד ל-18 באוקטובר. המדינה תשיב בכתב לטענות המקדמיות עד ל-1 בנובמבר, כך שלצדדים יהיו חודשיים להתכונן לשלב ההוכחות.
בינואר 2021 יחל שלב ההוכחות במשפט, שבו יעידו עדי התביעה במשך שלושה ימים בשבוע. ארבעת הנאשמים, בהם גם ראש הממשלה, צריכים להיות נוכחים באולם בית המשפט. נזכיר שכל אחד מהנאשמים יוכל להגיש בקשה לדחייה בלוח הזמנים בטענה לשינוי בנסיבות.

מה קורה עם הייצוג של נתניהו?

לדיון התזכורת היום התייצב עו"ד יוסי שגב, שהצטרף לאחרונה לצוות ההגנה של נתניהו, אחרי שעו"ד מיכה פטמן התפטר מהייצוג בעקבות החלטת ועדת ההיתרים שלא לאפשר לראש הממשלה לקבל מימון של 10 מיליון שקלים עבור הגנתו המשפטית. שגב הוא עורך דין שמתמחה בדיני מיסים ונטל ניסיון במשפט פלילי, וזו הייתה הופעתו הראשונה מטעמו של נתניהו.
שגב הפתיע את בית המשפט כשהסביר שלמעשה ניתן לו ייפוי כוח רק לדיון התזכורת ושאלת הייצוג עדיין תלויה בהסדרת המימון. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הגיבה בחוסר סבלנות: "אני מקווה שאדוני לא יתחלף, אני לא רוצה למצוא את עצמנו בישיבה הבאה עם עורך דין שאומר שהייצוג לא הוסדר. התיק הזה מינואר, אי אפשר שכל פעם יבוא מישהו אחר".
4 צפייה בגלריה
יוסי שגב עורך דינו של בנימין נתניהו בבית המשפט
יוסי שגב עורך דינו של בנימין נתניהו בבית המשפט
עו"ד שגב. קיבל ייפוי כוח רק לדיון הנוכחי
עם זאת, אף שעו"ד שגב הודיע שהחל ללמוד את חומרי החקירה, התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, עדכנה את בית המשפט כי בחודשיים שחלפו מהדיון הראשון בתיקי נתניהו פנו אליה באי כוחם של אלוביץ' ומוזס כדי לקבל הבהרות על חומרי החקירה, ואילו סנגוריו של נתניהו לא פנו אליה ולו פעם אחת.
מי שבלט בהיעדרו היום בדיון הוא עו"ד עמית חדד, שמלווה את ראש הממשלה מתחילת ההליך המשפטי. אמנם לכל אחד מהצדדים התאפשר להכניס נציג אחד בלבד לאולם, אך בדיון הקודם חדד המתין מחוץ לאולם ועקב אחרי הדיון באמצעות שידור ישיר לאולם הסמוך.
העזיבה של עו"ד פטמן הצטרפה לשורה ארוכה של משפטנים בכירים שייצגו את נתניהו בשנים האחרונות, וייעצו לו. בין היתר מדובר בעורכי הדין נבות תל צור, יוסי אשכנזי, קרן שפירא אטינגר, פיני רובין, ירון קוסטליץ ורם כספי.

מה יהיה סדר הפרשות במשפט?

התובעת ליאת בן-ארי הודיעה כי מבחינה מקצועית הפרקליטות מתכננת להתחיל את שלב ההוכחות לפי סדר הפרשות בכתב האישום. כלומר, תיק 4000 בהתחלה, אחר כך תיק 2000 ולבסוף תיק 1000.
עם זאת, היא הדגישה כי הפרקליטות תהיה גמישה לשינוי בסדר הפרשות, אם הצדדים יגישו בקשות.
4 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי. מתחילים בתיק 4000
(צילום: מארק ישראל סלם)
עו"ד ז'ק חן, שמייצג את שאול אלוביץ', ביקש מבית המשפט לא להתחיל בתיק 4000, בטענה שהוא גדול בהרבה משאר התיקים גם מבחינת חומרי החקירה וגם מבחינת מספר העדים. הנושא טרם הוכרע.

האם הקורונה תשפיע על המשפט?

עו"ד שגב ביקש לדחות את המשפט בחצי שנה בגלל הקורונה. "כפי שרואים, אנחנו עוד לא מוכנים... אני מתכוון לתקופת הקורונה. כיצד אוכל לחקור עדים ואני כאן עם מסכה?", שאל. השופטת פרידמן-פלדמן השיבה: "תאמין לי שאפשר".
שגב המשיך: "איך אפשר לעשות חקירה נגדית כשאני עם מסכה, העד עם מסכה ואני לא יודע אם גבירתי כועסת או שמחה"?
השופטת תהתה אם סנגורו של נתניהו מציע לסגור את בתי המשפט עד לאחר הקורונה, ושגב הציע שלא לקבוע דיוני הוכחות בשלב זה וכי הוא זקוק לחודשים ארוכים כדי ללמוד את החומר. "נהיה חכמים יותר בעוד שישה חודשים ולא היום, נדע מה ההנחיות, אולי גם נבקש אולם גדול יותר", הוסיף.

האם הפרקליטות הסתירה חומרי חקירה?

בפתח הדיון טענה עו"ד מיכל רוזן-עוזר, בשם שאול ואיריס אלוביץ', כי צוות ההגנה גילה פערים בין התמלול להקלטת השיחה בין אור אלוביץ' לחוקרת המשטרה. מדובר בשיחה שנערכה בין השניים לפני שאור נפגש עם אביו בחדר היוועצות עורכי דין בבית המעצר, וניסה לשכנע אותו לחתום על הסכם עד מדינה.
לטענת עו"ד רוזן-עוזר, התמלול מראה שהמשטרה התערבה בייצוג של שאול אלוביץ' והפצירה בבנו שידבר על ליבו של אביו בנושא עד המדינה והבעייתיות בייעוץ שהוא מקבל בעניין מעורך דינו ז'ק חן.
4 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ ועו"ד מיכל רוזן עוזר בכניסה לבית המשפט
שאול אלוביץ ועו"ד מיכל רוזן עוזר בכניסה לבית המשפט
עו"ד רוזן-עוזר ושאול אלוביץ' בדרך לבית המשפט, הבוקר
(צילום: שלו שלום)
בספטמבר 2019 פנה יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק את הטענות ומנדלבליט השיב: "אין שחר לטענות לגבי לחץ שהופעל כביכול על עדי מדינה כדי שימסרו גרסאות שאינן אמת בתיקי נתניהו". תשובת מנדלבליט נעשתה לאחר בדיקה מעמיקה בפרקליטות ובמשטרה ונטען כי "ההנחה התבססה על ציטוט מקוטע מהקלטה שלא משקף נאמנה את פני הדברים".
לדברי רוזן-עוזר, התמלילים של אור אלוביץ', שהתכלו לאחר בדיקת היועמ"ש, נותנים אינדיקציה לכך שייתכנו פערים נוספים בחומרי החקירה, ולכן ההגנה זקוקה לחודשים ארוכים כדי לעבור על כל החומרים ביסודיות.
התובעת בן ארי הודיעה שתבדוק פרטנית את הטענות על הפגישה עם אור אלוביץ', אך אמרה נחרצות: "מאוד חשוב לומר שאף אחד לא מסתיר חומרי חקירה, כי הדברים נמצאים בפני הסנגורים".
השופטת פרידמן-פלדמן הקציבה לפרקליטות שבוע ימים לבדוק את הטענות של אלוביץ'.