הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הודיע אמש על צעדים שנועדו לצמצם את אלימות הנשק בארה"ב. הבית הלבן אמר שמדובר בצעד ראשון בדרך לריסון אירועי הירי הקטלניים, שפיכות הדמים בקהילות והתאבדויות. "זו רק ההתחלה", אמר הנשיא ביידן על הצעדים - שצפויים להיתקל בהתנגדות של הארגונים האמריקניים שתומכים בשימוש נרחב בנשק.
ההגבלות שעליהן הודיע הנשיא הן למעשה צווים נשיאותיים, שלא דורשים את אישור הקונגרס. כדי להעביר חוקי נשק משמעותיים זקוק הנשיא הדמוקרטי לתמיכת הקונגרס, ובין השאר לשכנע סנאטורים רפובליקנים להצביע בעד החוקים שלו. בעבר סיכלו הרפובליקנים בכמה הזדמנויות חוקים של הדמוקרטים להגברת הפיקוח על שימוש בנשק באמריקה.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בטקס בבית הלבן
(צילום: AFP)
הצעדים שעליהם הודיע ביידן מוגבלים יחסית. אחד מהם קורא למשרד המשפטים לנקוט צעדים חמורים נגד "אקדחי רפאים", מונח שמתאר ערכות ביתיות להרכבת נשק. לפי מומחים, השימוש בנשק הביתי באירועי ירי הולך וגובר. הבית הלבן מודאג מ"אקדחי הרפאים" מכיוון שאין להם מספר סידורי, ולכן לא ניתן לאתר אותם אחרי אירועי ירי.
בארה"ב חוקי להרכיב נשק בבית – או בסדנה – והמערכת הפדרלית לא דורשת לערוך בדיקות רקע למי שמרכיבים נשק בעצמם. משרד המשפטים יידרש לנסח חקיקה שדורשת לכלול את "אקדחי הרפאים" בחוק הפיקוח על נשק – וכך להוסיף להם מספרים סידוריים ולערוך בדיקות רקע לרוכשי הערכות הביתיות. צעד נוסף של ביידן נוגע לידיות האחיזה של האקדחים – שלמעשה הופכת אותם לרובים. לפי ההצעה של ביידן, אקדחים עם ידיות אחיזה יוגדרו כרובים קצרי-קנה – מה שיגרום לבעלי הנשק להיות תחת פיקוח קפדני יותר.
בנוסף ינסח משרד המשפטים לבקשת ביידן את הצעת חוק "הדגל האדום", הצעה שנועדה להגדיל את הסמכויות של מדינות ארה"ב להחרים נשק ממי שנחשבים מסוכנים לקהילה. כדי לקדם את "הדגל האדום" אמר ביידן שהוא ידרוש לפרסם דו"ח שנתי על הסחר בנשק. לפי הנשיא, מדינות שבהן "הדגל האדום" כבר קיים מדווחות על ירידה בהתאבדויות.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
בטקס בבית הלבן, לצד סגניתו קמלה האריס ושר המשפטים מריק גרלנד, אמר ביידן שהצעדים שעליהם הודיע הם רק ההתחלה. הוא קרא לקונגרס לבצע רפורמה נרחבת בחוקי הנשק, להרחיב את בדיקות הרקע ולאסור על מכירת רובי סער - שבהם נעשה שימוש לעיתים קרובות באירועי ירי קטלניים. "אני יודע שהשיח על נשק במדינה הזאת עלול להיות קשה. אבל אפילו כאן, המכנה המשותף רחב בהרבה ממה שכולם מאמינים. יש כל כך הרבה אנשים שמתים מדי יום מאלימות נשק באמריקה, זה פוגע באופי של האומה שלנו".
"היום אנחנו נוקטים צעדים כדי להתמודד לא רק נגד משבר הנשק, אלא נגד מה שלמעשה הוא משבר בריאותי ציבורי", אמר ביידן בגן הוורדים, בפני קהל של אנשים שאיבדו את יקיריהם באירועי ירי. "זו מגפה, למען השם, וזה חייב להיפסק", אמר על אירועי הירי.
למרות שארה"ב סובלת כבר עשרות שנים מאירועי ירי המוניים, הפיקוח על הנשק הוא נושא שנוי במחלוקת. התיקון השני לחוקה מגן על הזכות לשאת נשק, והניסיונות להטיל הגבלות וחוקים שיגבילו את השימוש נתקלים בהתנגדות עזה של ארגונים שתומכים בשימוש נרחב בנשק. רוב האמריקנים תומכים בהגברת הפיקוח על הנשק, ורוב מוחץ תומך בהרחבת בדיקות הרקע למי שרוכשים נשק, וכן באיסור על מכירת נשק למי שלוקים בנפשם.

9 צפייה בגלריה
אחמד אליסה ה חשוד ב טבח ב קולורדו
אחמד אליסה ה חשוד ב טבח ב קולורדו
הרוצח מקולורדו
9 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בקולורדו
זירת אירוע הירי בקולורדו
זירת אירוע הירי בקולורדו
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בקולורדו
זירת אירוע הירי בקולורדו
(צילום: gettyimages)
"מספיק עם התפילות, הגיע זמן למעשים", אמר ביידן, ואמר שאירועי הירי הקטלניים בארה"ב הן סיבה ל"מבוכה בינלאומית". ביידן אמר שכל הצעדים שעליהם הודיע לא מנוגדים לתיקון השני לחוקה. ביידן בן ה-78 פועל כבר שנים לצמצום השימוש בנשק, והלחץ עליו כנשיא גדול - במיוחד אחרי אירועי הירי ההמוניים שהיו בקולורדו ובג'ורג'יה.
"היו לנו יותר טרגדיות משאנחנו יכולים לשאת", אמרה קמלה האריס בטקס בבית הלבן. "אנשים משני צדי המתרס רוצים מעשים, אז כל מה שנותר זה הרצון והאומץ לעשות".
פורסם לראשונה: 22:43, 08.04.21