5 צפייה בגלריה
הפרלמנט הרומני
הפרלמנט הרומני
הפרלמנט הרומני בישיבה המיוחדת
(צילום: הפרלמנט הרומני )
לראשונה בהיסטוריה, הפרלמנט הרומני קיים ישיבה מיוחדת לציון 80 שנה לפוגרום יאשי שהתרחש על אדמת המדינה - פוגרום שבו נספו 13,266 ילדים, נשים וגברים יהודים.
שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, הוזמן לנאום בישיבת הפרלמנט ההיסטורית. בישיבה נכחו ונשאו דברים נשיאת הסנאט, נשיא בית הנבחרים וראש ממשלת רומניה, ולצדם שורד רכבת המוות מיכאל צ'רנאה. מי שיזם את הישיבה המיוחדת בפרלמנט וסייע בהוצאתה לפועל הוא אלכסנדרו מורארו, שליח ממשלת רומניה למלחמה באנטישמיות.
5 צפייה בגלריה
דוד סרנגה
דוד סרנגה
שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה
(צילום: סרג'יו איצקוביץ)
5 צפייה בגלריה
הפרלמנט הרומני
הפרלמנט הרומני
"'רכבות המוות' עדיין נוכחות באירופה". הפרלמנט
(צילום: הפרלמנט הרומני )
השגריר סרנגה אמר בנאומו בדיון: "אנחנו כאן היום כדי להיזכר באותם 13,266 יהודים שנרצחו בעת הפוגרום בעיר יאשי. סיפור חייהם ומותם סופר על ידי ניצולי התופת, ניצולי השואה, שמספרם פוחת מדי יום. תוך מספר מצומצם של ימים, עיר שלמה - שהייתה סמל לסובלנות, היכן שחיו אלו לצד אלו אנשים בעלי דתות שונות ובני מיעוטים שונים - הפכה למקום שבו סבלו היהודים את הרוע המוחלט, עינויים, השפלה, בוז ואדישות. טבח שבו השתתפו חיילים רומנים, שוטרים וגם אזרחים מהשורה.
"באמצע הלילה אלפי יהודים הוצאו מבתיהם, עת נלקחו מהם חרותם, כבודם, משפחותיהם וחייהם. אלו אשר כדורי המרצחים לא השיגום, הובאו לתחנת הרכבת והועלו על רכבות המוות. במשך ימים ארוכים, בחום הקיץ הלוהט, הוסעו הם לשום מקום", נאם השגריר.
5 צפייה בגלריה
הפרלמנט הרומני
הפרלמנט הרומני
מתוך תיעודי הפוגרום
(צילום: הפרלמנט הרומני )
5 צפייה בגלריה
הפרלמנט הרומני
הפרלמנט הרומני
(צילום: הפרלמנט הרומני )
"בהם היה גם חברי היקר, ינקו צוקרמן, שהלך השנה לעולמו ממחלת הקורונה", המשיך סרנגה. "הוא, יחד עם עוד 137 יהודים, הועמסו על קרון בקר סגור הרמטית. הם הושארו ללא מים וללא אוויר. 80 שנים לאחר הפוגרום ביאשי, 'רכבות המוות' עדיין נוכחות במדינות רבות באירופה ולא רק בה. רגשות של שנאה, אלימות וחוסר סובלנות עדיין קיימים בחברה, במרחב הציבורי ובשכבות הפוליטיות. אסור לנהוג בסבלנות מול פושעי השואה, מכחישי השואה, תומכיו של המרשל יון אנטונסקו שהיה שליט רומניה בימי המלחמה, התנועה הלגיונרית וכל מי שמסית לשנאה.
"היום אנחנו זוכרים את כל אלו אשר נרצחו בפוגרום, אך יחד עימם אנו גם זוכרים את אלו אשר שרדו את התופת", הוא הוסיף. "רבים מהם עלו לישראל ותרמו לבניית המדינה החדשה. חלקם נותרו ברומניה והמשיכו לספר את קורותיהם בימים השואה האפלים.
"מדינת ישראל מעריכה את המאמצים של ממשלת רומניה בלקיחת אחריות על העבר, כמו גם שימור זיכרון השואה", אמר השגריר. "דוגמאות למחויבות זו הן החקיקה האוסרת את הכחשת שואה - חקיקה שמטרתה מלחמה באנטישמיות - והחוק להקמת מוזיאון לתולדות יהדות רומניה והשואה".
סרנגה בירך על החלטת ממשלת רומניה למנות שליח מיוחד למלחמה באנטישמיות. "רומניה היא חברה קרובה של מדינת ישראל, וכדי לחזק ידידות אמיצה זו איננו יכולים להתעלם מההיסטוריה המחברת ביננו. עלינו להתמודד עימה ביושר וללמוד ממנה למען הדורות הבאים", סיכם השגריר.
פוגרום יאשי נחשב לאחד המאורעות האכזריים בהיסטוריית יהודי מזרח-אירופה. הוא קדם לפשעים שביצעו הנאצים, וציין למעשה את תחילת ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה.
"לזהות את כל היהודונים, לפי מחוזות, לאסור את חופש התנועה שלהם ולהיות מסוגל לעשות בהם כל שיצווה ברגע המתאים" - אלה ההוראות שנתן הצורר יון אנטונסקו כהכנה לפוגרום ולהשמדת היהודים בעיר. והפקודה אכן ניתנה ב-28 ביוני 1940.