ביקורת חריפה נשמעה בימים האחרונים נגד המיזם של צה"ל להקים שתי מחלקות ייעודיות לחולי קורונה, "כתר קורונה", בחניון התת קרקעי של בית החולים רמב"ם בחיפה, וביתר שאת לאחר סגירת המחלקה שפעלה רק כחודש, לאחר שנפתחה באוקטובר.
על פי גורמים המעורבים בתפעול המיזם, צה"ל דרש סכומים גבוהים באופן ניכר מאלו המשמשים לצורך הפעלה של מחלקות הקורונה הרגילות, ולצורך הקמת שתי המחלקות נדרשו תוספות בניה מעבר למה שנבנה במחלקות הקורונה הייעודיות בחניון, שבו הושקעו עשרות מיליוני שקלים והייתה בו כבר תשתית נרחבת לתפעול המחלקות של צה"ל. בזמן פעילות המחלקות בחודש שחלף טופלו רק עשרות חולים.
4 צפייה בגלריה
גנץ ואדלשטיין
גנץ ואדלשטיין
שר הבריאות ושר הביטחון חונכים את מחלקת "כתר קורונה" ברמב"ם באוקטובר
(צילום: אריאל חרמוני )
ממפרט הדרישות שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה כי בצה"ל דרשו סכום של יותר מ-1.6 מיליון שקלים עבור בניית שתי המחלקות. בנוסף, עלות ההפעלה החודשית עומדת על יותר מ-1.7 מיליון שקלים.
על פי המפרט, בצה"ל דרשו עלות תפעול בגובה של 1.3 מיליון שקלים עבור כ-60 אנשי צוות במילואים שיצטרפו לחיילים הסדירים שיפעלו בהן, וזאת בנוסף לאנשי הצוות הרפואי של רמב"ם שפעלו ועבדו גם הם במחלקה הצבאית.
לשם השוואה, במחלקת קורונה רגילה אחת פועלים כ-35 אנשי צוות. במסמך פנימי שמסביר את הביקוש הנרחב לאנשי צוות נכתב כי "מרבית כוח האדם יהיה על בסיס כוח אדם סדיר של הצבא. אולם, לצד זאת נדרשים 60 חובשים בימי מילואים שברובם יתגברו את כוח האדם במחלקות אף מעבר לסטנדרט הנדרש במחלקה רגילה בבית חולים, וזאת על מנת להבטיח משנה זהירות וביטחון במחלקה שתתופעל כולה על ידי רופאים שאין להם ניסיון התמחות או מיומנות בסוג כזה של רפואה".
כמו כן, עבור הוצאות לינה לחיילים דרשו יותר מ-400 אלף שקלים. בנוסף, צה"ל דרש גם ציוד בכמות גדולה יותר לעומת המקובל בשאר מחלקות הקורונה.
4 צפייה בגלריה
בבית החולים רמב"ם בחיפה החלו להעביר את חולי הקורונה ממחלקות הכתר בבית החולים לחניון התת קרקעי
בבית החולים רמב"ם בחיפה החלו להעביר את חולי הקורונה ממחלקות הכתר בבית החולים לחניון התת קרקעי
העברת חולים למחלקה הייעודית. רמב"ם
(צילום: עידו ארז)
"במהלך העבודה על הקמת המחלקה צה"ל העלה דרישות שגם הגורמים הרפואיים לא הבינו את פשרן", מספר גורם שהיה מעורב בהקמת המחלקה. "זה כולל צרכים שלא קשורים לקורונה או מכשור שכלל אינו קשור בחולי קורונה. עלו גם תהיות מדוע דווקא המחלקה הזו מקבלת יותר משאבים מיתר המחלקות שעובדות כבר חודשים עם המשאבים הקיימים שניתנו לכלל המערכת בצורה שוויונית. נשאל גם מדוע יש נחיצות בכלל בפתיחת המחלקה? זה נראה כמו תרגיל פוליטי על חשבון משלם המיסים. הייתה גזירת סרט, אבל לא ברור בשביל מה בכלל היינו צריכים את המחלקה הזו".
מנגד, ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, שהיה שותף להקמת המיזם, מברך אותו. "בזכות המחלקה המשכנו לתת שירותי רפואה לאזרחי מדינת ישראל ותושבי הצפון מבלי לפגוע בפעילות בית החולים", הוא אומר.
"אסור ליצור את התחושה שבוזבזו פה כספים. הכול היה מחושב והכול הוכיח את עצמו. צה"ל עשה עבודה מדהימה ואני מאוד מקווה שאם יהיה גל שלישי תתקבל החלטה שצה"ל יחזור לרמב"ם. הם לקחו יותר כוח אדם כדי שיוכלו להכשיר אותו ולפתוח עוד מחלקה אם יהיה צורך. כל הציוד שהתקבל נשאר בתוך בית החולים וישמש אותנו לגל נוסף של קורונה. הכניסה של הצבא היא אירוע ענק עם משמעות בטווח הארוך", אמר הלברטל.
4 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבית החולים רמב"ם
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבית החולים רמב"ם
הרמטכ"ל אביב כוכבי והמנהל הלברטל בסיור במחלקה
(צילום: דובר צה"ל)
מצה"ל נמסר כי "בתחילת החודש עבודת מחלקת 'כתר צה"ל' בקריה הרפואית רמב"ם הוקפאה, כחלק מצמצום מחלקות הקורונה בבתי החולים נוכח הירידה הארצית בתחלואה ברחבי הארץ. המחלקה יכולה לשוב לפעילות מלאה בתוך 72 שעות. צוות המחלקה משולב כעת כחלק מצוות מחלקת קורונה של הקריה הרפואית רמב"ם. בתקופת פעילותה של המחלקה, העניקו צוותי חיל הרפואה טיפול לכ-55 חולי קורונה".
"התקציב שביקש צה"ל יועד לרכש ציוד ומיכון שלא קיים בצה"ל ולא היה בנמצא ברמב"ם, אך הכרחי לטובת פעילותה השוטפת של המחלקה. לאחר ניתוח הצורך על פי רמות התחלואה וצפי המטופלים, רוב הציוד לא נרכש בסופו של דבר ומה שנרכש הושאר בבית החולים לרשותו ובבעלותו. נציין כי הסכום המדובר התבקש באופן חד-פעמי ולא חודשי. ציוד מסוים, למשל מצלמות במעגל סגור, נרכשו בכמות נוספת, במטרה להגביר את רמת הבטיחות בטיפול המוענק על ידי הצוותים הצבאיים. מדי חום, לרינגוסקופים ומכונת רנטגן נרכשו שכן המחלקה הייתה תוספת למחלקות הקיימות ואלו פריטים שצריכים להיות בכל מחלקה".
4 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבית החולים רמב"ם
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבית החולים רמב"ם
ביקור הרמטכ"ל במחלקה של צה"ל ברמב"ם
(צילום: דובר צה"ל)
"שכרם של עובדי המחלקה, לרבות סגלי הרפואה, שולם בידי צה"ל וממקורותיו, שכן מדובר במשרתי צה"ל בשירות סדיר. באשר לעבודות הבינוי, אלה בוצעו למען שגרת מחלקה תקינה וכללו חדר דיונים וחדרי מנוחה לצוות, כנהוג בבתי חולים. התשתיות נשארו לרשות בית החולים. הטענות המובאות משוללות כל יסוד, וצר לנו כי הכתב בוחר להתמקד בהן. כל משאב שהושקע במחלקה זאת יועד לטובת הענקת טיפול רפואי מיטבי למטופלים".