בליכוד ובכחול לבן עדיין מתקוטטים בסוגיית תקציב המדינה שמאיימת להוביל לבחירות רביעיות בתוך שנה וחצי. אף על פי שהמאבק בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ עלול להוביל לפגיעה חמורה בחלקים שונים של המערכת הציבורית, ניכר שאף אחד מהצדדים לא מוכן להתפשר. לפני שעולה בכנסת הצעת חוק לדחיית אישור התקציב בקריאה טרומית, הפגשנו לעימות באולפן ynet את ח"כ שלמה קרעי מהליכוד וח"כ רם שפע מכחול לבן.
בליכוד ממשיכים לדבוק בקו של אישור תקציב חד-שנתי, בעוד בכחול לבן מעוניינים בקידום תקציב דו-שנתי - כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני של שתי המפלגות. יו"ר כחול לבן גנץ אף דרש ביום שני מנתניהו לאשר את דחיית הבאת התקציב של השר יועז הנדל וצבי האוזר (דרך ארץ) בתוך 24 שעות. נתניהו ענה לו: "לא צריך 24 שעות או 24 דקות. יש לנו תקציב מוכן ומותאם לקורונה - וזה בדיוק מה שצריכים אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
רם שפע שלמה קרעי
רם שפע שלמה קרעי
חברי הכנסת שפע וקרעי
(צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת, אבי מועלם)
ח"כ שפע, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, אמר הבוקר: "אני מאמין שכל חברי הכנסת יבינו שיש להם אחריות לאומית אדירה כדי לפחות לדחות את גזירת הגורל של הבחירות. לא יכול להיות שבתקופה כזאת יש אנשים מספיק ציניים כדי להסתכל לציבור בעיניים, בקטסטרופה הכי גדולה שהייתה פה, ובכלל לדמיין שאפשר לבחירות עכשיו. מי שילך עכשיו לבחירות - הציבור ישפוט אותו".
ח"כ קרעי השיב: "אני חושב שכמובן בחירות לא טובות לאף אחד מאיתנו, אבל מי שעכשיו אני שומע שמבקש מיש עתיד לדחות את הצעת החוק שלהם (למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה) זה דווקא גורמים שהם בתוך הקואליציה. לצערי, כחול לבן מתנהגת קצת כאופוזיציה בתוך הקואליציה".
- אתה יכול להאשים אותם בזה שהם רואים מה עושה נתניהו? "שר המדע יזהר שי מכחול לבן לימד אותנו לפני חודש שיש דברים שהם מעבר לפוליטיקה, שיש דבר שהוא חשוב לטובת אזרחי ישראל. אז ההסכם פחות חשוב, אנחנו עומדים היום בפני משבר, בפני סערה כלכלית שכל חודש יש תוכניות חדשות, ולכן טובת מדינת ישראל היא להעביר תקציב מיידי תוך פחות מחודש, להתחיל את שנת הלימודים.
"אבל כחול לבן אומרים 'לא, פה ההסכם כן חשוב, פה צריך לכבד אותו', ולמרות שזה לא טוב למדינת ישראל ולמרות שזה ייקח שלושה חודשים עד שיכינו את התקציב. לכן אני לא מצליח להבין אותם, ומה שקורה היום עם הצעת החוק שנצביע עליה בקריאה טרומית זה כלי שיאפשר לנו בשבועיים הקרובים לנסות להגיע להסכמות. אני מקווה שכחול לבן יתעשתו ויממשו את הסלוגן של 'ישראל לפני הכול'".
- אתה יכול לשכנע את רם שפע שזה לא תרגיל כדי להפיל את הממשלה? "לא צריך למשוך עד 24 באוגוסט (המועד הנוכחי להגשת תקציב המדינה), עכשיו, הבוקר, שיגיד רם שהם מתפשרים ומוכנים ללכת על תקציב חד-שנתי ונגמר הסיפור, הממשלה ממשיכה לתפקד".
ח"כ שפע ענה: "מה שקורה פה זה מדהים. ח"כ שלמה קרעי מסתכל במראה יחד עם כל חבריו, מסתכלים במראה, ויודעים שהם לא מאמינים לעצמם, הרי מה שהם מבקשים לעשות זה לאשר תקציב לחגים בעוד מערכת החינוך שלנו מבקשת היום מהכנסת לאשר 2.5 מיליארד שקלים לשנת 2021. כולם מבינים שלא בכדי חתמו על הסכם של תקציב ל-2021 כי זה מה שישראל צריכה.
"בעיניי, העובדה שחברי הכנסת של הליכוד מדברים איתנו ואומרים 'אתם יודעים למה אנחנו צריכים ללכת לבחירות, זה ראש הממשלה, יש עוד שיקולים'. אז ברגע שהם אומרים את זה, וממשיכים להדהד בתקשורת את זה שחשוב לאשר תקציב חד-שנתי, לשמחתי אנחנו רואים שהציבור מבין. אני מעריך את שלמה קרעי, אדם חכם שמבין שללכת לבחירות עכשיו ולהפר הסכמים זה הדבר האחרון שהאזרחים שבחרו בנו צריכים".
- אתה מאמין לראש הממשלה או שאתה חושב שמושכים אתכם באף? "אני חד-משמעית חושב שכרגע, לפי ההתנהלות של ראש הממשלה ושל הליכוד, הם לא רוצים להמשיך את הממשלה הזאת, אבל בכנות אני עדיין מאמין שיש מספיק אנשים מאוד טובים ואחראיים בליכוד שלא יגררו לבחירות. גם אופוזיציה, כמו לפיד וליברמן, צועקים ביד אחת כל הזמן שהממשלה לא מטפלת מספיק טוב בקורונה, וביד השנייה הולכים להתנגד היום לאפשרות למנוע בחירות. הם רוצים לצאת לבחירות כי הם עושים את השיקולים שלהם ולא של עם ישראל".
- אז מה יקרה? "יש פה מבוגר אחראי אחד, בני גנץ. אנשי כחול לבן מבינים שללכת לבחירות עכשיו זה אסון לאומי, והרבה מפלגות אחרות, חלק מתנגדות, אולי יתעשתו. אולי". ח"כ קרעי השיב: "אני מתפלא על רם, כיו"ר ועדת החינוך הוא מביא את תקציב החינוך לשנה, הרי זה מה שקורה לכל תקציב בכל שנה, התקציב הוא עד דצמבר. ובדצמבר מתכנסים לאשר את התקציב של המשך השנה, זה לא חדש".
ח"כ שפע: "איך אתה מסביר את זה ש-2.5 מיליארד שקלים הם לשנת 2021?". ח"כ קרעי: "זה מה שקורה כל שנה, כשמאשרים תקציב עד דצמבר של אמצע שנת החינוך. בדצמבר מתכנסים וממשיכים את השנה". ח"כ שפע: "לא. צריך עכשיו לאשר את התקציב לשנה הבאה, כי כולם מבינים שכדי להציל את תוכנית היל"ה (לקידום נוער נושר ונוער בסיכון) ואת כל התוכניות, צריך לתקצב אותם לאורך כל השנה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. מתבצרים בעמדותיהם
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
בהמשך העימות ציין ח"כ קרעי: "ברור שיש המשכיות, אבל התקציב תמיד מאושר עד דצמבר. כשספינה נמצאת בים ויש סערה בים, לא מותחים את המפרשים - מגמישים אותם. אנחנו צריכים תקציב גמיש". ח"כ שפע: "אתה מאמין למה שאתה אומר?". ח"כ קרעי: "בוודאי. אתה מאמין שאנחנו יכולים לצפות קדימה שנה וחצי ולדעת מה יהיה עוד שנה וחצי? עוד חודש אתה לא יודע מה יהיה. ההתעקשות שלכם היא שערורייה".
בכחול לבן נאחזים בבכירי הכלכלנים שאומרים לא לייחוס כי במצב הנוכחי עדיף לישראל אישור תקציב דו-שנתי. ח"כ שפע: "הטיעונים של חברי הכנסת בליכוד הולכים ומתמעטים. אנחנו באמצע אוגוסט והם ממשיכים לדבר על תקציב לשנת 2020. זה כל כך הזוי, כל בכירי הכלכלנים במדינת ישראל מדברים על כך שזה ברור שצריך תקציב ל-2021".
- ח"כ קרעי, נשמח לשמוע את הדרג המקצועי באוצר, אבל סתמו להם את הפה. "אני שמעתי מפקידי האוצר שמה שאנחנו צריכים עכשיו זה תקציב חד-שנתי. תשאל אותם, אני לא יודעה למה הם סותמים את הפה. אולי הם דווקא נרתעים מכחול לבן ולא רוצים לצאת נגד בני גנץ. כשיש שונות כל כך גבוהה אנחנו לא יכולים לייצר מודל חיזוי, מה יהיו ההכנסות וההוצאות".
ח"כ שפע: "אנחנו מתווכחים על העניין הכלכלי, אבל אנחנו מכירים את אנשי הליכוד ואת ראש הממשלה. כל מדינת ישראל מדברת על כך שכל פעם מחדש תהיה סיבה אחרת לבחירות, ואנחנו רואים שזה מה שקורה. אני קורא מפה לראש הממשלה ולכל אנשי הליכוד - תעצרו, תגלו אחריות ותבינו שצריך לדחות את התקציב בתקווה שנגיע להסכמות אבל לא לעשות את זה, זה לזרו חול בעיני הציבור ולהוביל אותו לבחירות".
קרעי: "זה חוסר אחריות לבוא ולאשר סתם דחייה כשברור שאתם לא מתכוונים להתפשר. אז נדחה בחירות בחודש, בחודשיים, ואז מה? תמשיכי להתעקש, להיות אופוזיציה בתוך קואליציה? תמשיכו להגיד 'הפגנות הן מעל פיקוח נפש'?"
ח"כ שפע: "אנחנו נגיד שהפגנות הן נשמת אפה של הדמוקרטיה, כן. אני מוכן להתווכח איתך על ערכים מתנגשים. יש הפגנות שלא נעימות לי וחלק מההפגנות הן גם מול חברי הקואליציה, אבל מה לעשות. לפני שהייתי בקואליציה, אני מעודד אנשים שרוצים להפגין בדמוקרטיה כי זה המהות של הדמוקרטיה, גם כשזה קשה לי".
- ח"כ קרעי, אין שום הוכחה שהפגנות גורמות להתפרצות קורונה. "אז בוא נבטל את כל המגבלות. אם אלפי אנשים שרוקדים מחובקים ביחד וצפופים בצורה כזו, הרי את החתונה של האדמו"ר (נכדו של האדמו"ר מבעלז) כולם יצאו והשמיצו, מה ההבדל?". ח"כ שפע: "הסיבה שבדמוקרטיה שומרים על הפגנות זה מכיוון שלשלטון יש אחריות לתת לאזרחים לבקר אותו, וזה דבר דרמטי בכל המדינות בעולם".