יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) אמר היום (ראשון) באולפן ynet כי יש לשלול תקציבי מדינה ממוסדות שמפרים את ההנחיות, ואמר כי "זה מה שהייתי עושה אם הייתי ראש ממשלה". לפיד תקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו, טען כי הוא עצמו לא קרא להפר הנחיות ולא פסל שיתוף פעולה עתידי נוסף עם נפתלי בנט.
לפיד התייחס להפרות התקנות במגזר החרדי, בו נפתחו חלק ממוסדות החינוך בניגוד להנחיות. "אני רוצה להבין, מתי במדינת ישראל הוחלט שאם מישהו מפר את החוק מקיימים איתו דיאלוג? במדינה שבה גדלנו, כשמישהו הפר את החוק, המשטרה לא ניהלה איתו שיחות רגועות, היא הלכה והפעילה את החוק".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
לפיד אמר שצריך לשלול תקציבים ממוסדות המפרים את ההנחיות. "צריך קודם כל אכיפה ביד קשה. מוסד שלא מקיים את ההנחיות לא צריך לקבל תקציב מהמדינה. זה מה שהייתי עושה אם הייתי היום ראש הממשלה".
לפיד תקף את נתניהו וטען כי הוא "נסחט בידי קבוצות לחץ בגלל התיקים המשפטיים שלו". לדבריו, "הסיבה היחידה שהם נכנעים ככה להפרות חוק, זה משום שרה"מ לא רוצה להסתבך עם השותפים החרדים. הפוליטיקאים החרדים עושים עוול לציבור הכללי ובעיקר לציבור שלהם, בסוף אנשים יחלו וימותו".


-יכול להיות שהזעם בציבור החרדי וגם העובדה שכל אחד עושה מה שבא לו, זה בגלל שלא שמענו אתכם יותר מדי כשהיו מפגינים שעברו על ההנחיות. "נמאס לי מההשוואה הזו בין הפגנות לבין ההתנהלות בציבור החרדי, פשוט מהעובדה שהיא מופרכת ברמה הבריאותית. יש הבדל בין מה שקורה באוויר הפתוח לבין מה שקורה במקומות הסגורים".
יו"ר האופוזיציה טען כי לא קרא מעולם להפר הנחיות: "קראתי לציות להנחיות ואני והאנשים שלי צייתנו להנחיות מהיום הראשון. זה נכון על ההפגנות, זה נכון על התפילות, זה נכון לכל אזרח ישראלי".
4 צפייה בגלריה
דקלה גדעוני
דקלה גדעוני
"זה לא כמו התנהלות החרדים". הפגנה בבלפור
(צילום: אסף קמר)
-זה אנשים שלך, שמזוהים איתך, שהשתתפו בהפגנות. "אנשים שלי, שמזוהים איתי, קיבלו הנחיה לשמור בדיוק על ההנחיות של משרד הבריאות, כי בסוף זו הבריאות של כולנו. אני לא אחראי למי שמפר את האחריות, כולל אנשים שלי שאני נותן להם הנחיות ולא שומרים".
מה זה אתה לא אחראי? אם אתה שולח אנשים להפגין בגשר או בבלפור והם לא שומרים על ההנחיות, אתה בעצם אחראי לזה. "יש הבדל. בציבור החרדי, הרב קניבסקי ואחרים נתנו הוראה להפר את ההנחיות. אני נתתי לכל האנשים שלי הנחיה ברורה לשמור על כל ההנחיות מ-א' ועד ת'. עכשיו, אם מישהו לא עומד בהנחיה, הוא לא עומד בהנחיה. אני לא הבוס שלו, אנחנו מנהיגים פוליטיים, אנחנו לא המשטרה. שהיא תאכוף ביד קשה את כל מי שמפר את ההנחיות, אם זה בהפגנות ואם זה בתלמודי תורה".

רה"מ מאשים אולי בצדק. הוא אמר שקראת להפרת ההנחיות. "תראי, זה שרה"מ משקר אנחנו רגילים, אבל זה כבר מסוכן. מעולם לא קראתי להפרת ההנחיות ולו פעם אחת. בכל פעם שדיברתי על זה, אמרתי שצריך לציית להנחיות ציות מלא".
לפיד אמר כי "לא תהיה פה מלחמת אזרחים, מפני שאנחנו מדינה חפצת חיים ומפני שהישראלים בסופו של דבר, מצאו תמיד בעצמם את הכוח ברגעים קשים. אבל זה שיש פה הסתה למלחמה אזרחים, כולל מתוך השלטון? ברור".
-הסתה למלחמת אזרחים? "בוודאי, יש פה ניסיון למרוד ברשויות החוק. אתם רואים את השלטים בהפגנות של הליכוד? אני לא שמאל אז אני יכול להרשות לעצמי להגיד - מי שכותב 'שמאלנים בוגדים' איבד את האינסטינקט הדמוקרטי שלו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
יו"ר יש עתיד אמר כי יש לחזור למתווה הרמזור: "ערים אדומות יסגרו, ערים ירוקות יפתחו. שכונות אדומות יסגרו, שכונות ירוקות יפתחו. עסקים ירוקים שעובדים לפי תו סגול יוכלו להיפתח. בממשלה נורמלית, בכל מקום אחר בעולם זה מה שהיה קורה. אין ממשלה בעולם שלא פועלת כמו שתיארתי עכשיו. תקרא את ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי, ברור שהגישה הדיפרנציאלית היא הגישה היחידה שאפשרית".
-האם ברית האחים, נפתלי בנט ויאיר לפיד, חוזרת? "ברית האחים הייתה רגע בפוליטיקה שבו אני ונפתלי עשינו מה שחשבנו שנכון למדינת ישראל ברגע מסוים והקמנו ממשלה שהייתה לא רעה, לפחות בשנה הראשונה שלה. הוצאנו את ישראל ממשבר כלכלי. אני יכול רק לדבר בשם עצמי, לא יכול לדבר בשם נפתלי, אני תמיד עושה מה שטוב למדינת ישראל. אם יהיה רגע שזה יהיה הדבר הנכון, נעשה את זה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
לא שולל שיתוף פעולה עם בנט
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עם זאת לפיד הדגיש כי "אני לא סומך על זה שימינה לא תלך עם נתניהו, כי הם תמיד הלכו עם נתניהו כשהוא ביקש. הפעמים היחידות שהם לא ישבו בממשלה שלו, זה כשהוא לא רצה".
-אתה מאוכזב מההחלטה של היועמ"ש לסגור את תיקי נתניהו בעניין הצוללות והמניות? "כן, אבל אני מזכיר לעצמי שאני לא חשוף לכל חומרי הראיות שהוא כן חשוף אליהם".
אבל ועדת חקירה ממלכתית כן צריך לעשות? "כן צריך, בהחלט. הרי הדיון הוא לא רק על נתניהו, גם על שמרון, גם על הסביבה של רה"מ, גם מערכת הביטחון, גם הדרך שבה מתנהל רכש. אני העדתי בפרשת הצוללות ואני אומר לכם, זו לא קלישאה, זו אכן פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה והיא לא נחקרה כמו שצריך".