רגע לפני השבעת ממשלת בנט-לפיד, הטיל ח"כ אלי אבידר פצצה פוליטית בדמות סירובו להתמנות כשר מטעם ישראל ביתנו במשרד האוצר והעלאת האפשרות להצביע באופן עצמאי ולעיתים בניגוד לעמדת יו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן. אבידר צפוי אמנם להצביע בעד במעמד השבעת הממשלה, אבל בקואליציה החדשה עוקבים אחר ההתפתחויות בעניינו בדאגה. "זה אירוע לא פשוט", אמר הבוקר (יום א') לאולפן ynet שר התקשורת היוצא איתן גינזבורג (כחול לבן) שצפוי לכהן כיו"ר סיעת מפלגתו.
אבידר, אחד מהקולות הבולטים במחאה נגד ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו בשנה האחרונה, לא צפוי לחבור לימין וגם לא להתנגד כאמור להקמת ממשלת בנט-לפיד. האיש שנחשב לחבר כנסת עצמאי ואהוד הסביר את סירובו להצטרף לממשלה בכך שהוא מעוניין בתפקיד משמעותי כשר לפיתוח הנגב והגליל או שר החקלאות, אך ליברמן סירב לכך.
2 צפייה בגלריה
אלי אבידר איתן גינזבורג
אלי אבידר איתן גינזבורג
אבידר וגינזבורג
(צילום: קובי קואנקס, משה מזרחי)
"אני מאמין שאלי אבידר מחויב לשינוי, ראינו אותו כיצד הוא פעל לאורך כל השנה או השנתיים האחרונות והוא יתמוך בהקמתה של הממשלה", אמר הבוקר השר גינזבורג בהתייחסו למחלוקת שהתגלעה בישראל ביתנו. "אין ספק שזה דבר שיחד עם ראשי הסיעות נצטרך להתמודד עם זה. זה יהיה אירוע לא פשוט, אבל נגיע בהמשך היום לכנסת ונבין את הדברים, מה קורה שם בדיוק".
- אפשר לברך על המוגמר או שגם אתה עדיין לא מאמין שנתניהו מפסיק להיות ראש ממשלה אחרי 12 שנה? "זה שמדברים על כך שאנשים לא מאמינים שיהיו חילופי שלטון בישראל, זה רק מעיד על הצורך בחילופי שלטון. כמה הדבר הזה נדרש במדינה דמוקרטית, דבר שאמור להיות טבעי, דבר שאמור להיות פשוט בכל דמוקרטיה שאחת לכמה שנים מתחלף השלטון במדינה. אני מעריך שבסוף היום נראה ממשלה חדשה בישראל שמצהירה אמונים ומתחילה לעבוד למען אזרחי ישראל כמו שראוי בכל מדינה דמוקרטית".
- איך יעבדו היחסים בין יו"ר מפלגתך בני גנץ ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד? "זה לא סוד שהיחסים ביניהם עברו ערעור אחרי שכחול לבן החליטה להרכיב ממשלת אחדות יחד עם הליכוד וכשיאיר לפיד החליט לפרק את כחול לבן. אבל אני חושב ששניהם אנשים מבוגרים וכמו שאמר בני גנץ לאורך כל תקופת הבחירות - 'אם האגו ילך - גם ביבי ילך'. אז בני גנץ ידע להזיז את האגו לצד. הוא התגלה כמנהיג אחראי, ממלכתי, ששמר על הדמוקרטיה בכל תקופת הממשלה הזאת.
"היום אני חושב שגם ביש עתיד אפילו מבינים מה חשיבות המהלך שעשינו אז. היום הם כבר בקשר יותר טוב איתנו מאשר לפני כמה חודשים. אני חושב שהיחסים בין לפיד וגנץ יהיו יחסי עבודה טובים. בסוף, הם באים שניהם לשרת את מדינת ישראל ואת אזרחי ישראל. אני לא חושב שתהיה בעיה".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ יאיר לפיד
בני גנץ יאיר לפיד
גנץ ולפיד. "יהיו להם יחסים טובים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מה המוקש הכי גדול של הממשלה החדשה? "שאלה מעולה. אני חושב שהיכולת שלנו להגיע להסכמות גם כשנגיע למחלוקות. היכולת שלנו להגיע להסכמות זה יהיה סוד ההצלחה של הממשלה. ממשלות נפלו פה על דברים יותר פעוטים מאשר נושא כל כך רציני כמו סיפור הביטחון. נזכיר שהקואליציה של ברק התפרקה על סיפור המשחן שהועבר בשבת. יש פה רצון כל כך טוב של כל הגורמים שמרכיבים את הקואליציה הזאת.
"במשטר קואליציוני צריכים להתפשר, צריך לוותר, צריך לדעת להקשיב לאחרים ולדעת שיש גם רצונות במקומות אחרים. לגבי החרדים, אני חושב שהם חלק חשוב מאזרחי המדינה וגם הם יקבלו את מה שמגיע להם בדיוק כמו כל אזרח אחר במדינה. קמה ממשלה בצורה דמוקרטית, בצורה הגיונית, וזו ממשלה שתשרת את כל העם".