בית משפט השלום בירושלים האריך היום (שישי) בארבעה ימים את מעצרו של אחמד אבו חדיר, בן 21 משועפט, החשוד שצילם והפיץ את סרטון תקיפת הנער החרדי ברכבת הקלה. תיעוד התקיפה הופץ בטיקטוק והביא לגל של תגובות, בהן גם תגובות של חברי כנסת.
אבו חדיר נעצר במהלך הלילה והמשטרה מייחסת לו חשד לקשירת קשר לביצוע פשע, פרסום וקריאה למעשה אלימות ועבירות ממניע גזעני. החשוד, שמעצרו הוארך עד ליום שני, הוא בן דוד שני של הנער מוחמד אבו חדיר שנרצח על ידי יהודים ביער ירושלים ביולי 2014.
בסרטון שהופץ אתמול נראה צעיר סוטר לנער חרדי ברכבת הקלה, בזמן שחברו מצלם את התקרית. אמש הופצו ברשת מספר הטלפון של התוקף וגם תמונה שלו.

לפי המשטרה, אבו חדיר עוכב לחקירה ולאחר מסירת גרסה הוחלט לבקש להאריך את מעצרו. במהלך הדיון הציג הטוען המשטרתי את הסרטון לשופטת, קרן אזולאי, וביקש להאריך את מעצרו של אבו חדיר בששה ימים. מנגד, גם אבא של אבו חדיר וגם אבו חדיר עצמו טענו בבית המשפט כי כלל לא היה נוכח בתקרית - ורק שיתף את הסרטון שלה.
בנוסף, טענו השניים כי בעקבות תגובות קשות שקיבל ברשתות החברתיות - אבו חדיר הוא זה שפנה למשטרה כדי לקבל הגנה - אולם לביתו הגיעו שלושה שוטרים, הכו אותו ועצרו אותו. במהלך הדיון צחק אבו חדיר כמה פעמים יחד עם עורכת דינו ועם משפחתו.
המשטרה גורסת כי הסרטון הופץ מהטלפון הנייד של החשוד. "הוא שותף ישיר לאירוע עצמו, שהוא בעצם צילם והפיץ את הסרטון. הוא היה חלק מהאירוע", אמר הטוען המשטרתי בדיון והוסיף כי "החשוד מסר גרסה, בגרסה שלו יש הרבה סתירות והתחמקויות מהשאלות. בשלב זה הסרטון זה החשד העיקרי ויש לנו עוד פעולות".
נציג המשטרה הוסיף כי הטיפול במקרה החל בעקבות הרעש שעשה הסרטון. "מדובר באירוע חמור ביותר שבו אדם יהודי מקבל כאפה על הפנים ללא שום סיבה או צידוק. על פי חומר החקירה, החשוד קשור באופן ישיר לאירוע ובנוסף גם הפיץ את הסרטון ועודד אלימות".
1 צפייה בגלריה
חסן אבו חדיר
חסן אבו חדיר
"במקום שישמרו על הבן שלי מאיומים נותנים לו מכות". חסן אבו חדיר, אביו של החשוד
(צילום: אלי מנדלבאום)
הסנגורית של אבו חדיר, עו"ד היבה קדומי, אמרה: "מדובר בבחור בן 21 ללא עבר פלילי. הוא מכחיש כל קשר לצילום הסרטון. מדובר בסרטון שעלה ברשת והופץ על ידי אחרים ושותף על ידי המון אנשים והפך לוויראלי. הוא שיתף את הסרטון כמו עוד מאות ערבים ויהודים. לאחר שהוא שיתף את הסרטון הוא התחיל לקבל איומים. הוא בעצמו פנה למשטרה בגלל האיומים ונמסר לו שאם רצונו להגיש תלונה אז עליו לגשת לתחנת המשטרה להגיש תלונה. הוא פחד לצאת בעצמו והתקשר למשטרה שייקחו אותו כי הוא לא מרגיש בנוח עם האיומים. הוא יצא אל תחנת המשטרה ופתאום הוא נהיה עצור. הופעלה כלפיו אלימות. לכן אני מבקשת לשקול בחיוב את שחרורו. העבירות המיוחסות לו אינן מדויקות. הוא לא תקף והוא לא נכח בעת האירוע".
עו"ד היבה קדומיעו''ד היבה קדומי
גם אבו חדיר עצמו ביקש לדבר וטען ששוטרים תקפו אותו: "אני לא הייתי במקום שהתרחש בו האירוע. נכנסו שלושה קצינים והרביצו לי. איימו עליי ואני התקשרתי למשטרה כדי להגן על עצמי כי לא רציתי להסתבך. אני מבקש הגנה בפנים".
אחד מנציגי המשטרה התפרץ במהלך הדיון ואמר: "מה זה קשור לדיון? תגיש תלונה למח"ש אם ככה".
גם אביו של החשוד קיבל את זכות הדיבור ואמר: "התקשרתי למשטרה כדי לשמור על הבן שלי. במקום שישמרו עליו נותנים לו מכות. באו ממגרש הרוסים כדי שישמרו עליו בגלל איומים. ואז באו ועצרו אותו. זו בושה וחרפה. הבאתי אותו לבית של האריות כדי שיאכלו אותו. מה עשה הבן שלי? תוכיח שזה הבן שלי. אם הוא יעשה את זה אני אוריד לו את הראש. רוצים לעשות סיבוב תקשורתי בגלל חברי כנסת חרדים".
עם זאת, השופטת אזולאי אמרה בהחלטתה כי קיים חשד סביר: "יש פעולות שהן בנות פוטנציאל לשיבוש. קבעתי איזה פעולות חקירה הן קריטיות".
יהודה, אביו של הנער שהוכה, סיפר מוקדם יותר: "כשהוא הגיע הביתה הוא סיפר שעשה הליכה עם כמה חברים שלו והיה לו אירוע מאוד לא נעים. חזר עם תחושת עלבון. הסטירה הזאת שהוא קיבל זו סטירה שמיועדת לכל אחד מאיתנו בגלל שהוא יהודי. הוא חטף את הסטירה הזאת בשביל כולנו. אמרתי לו שלא ייסע יותר ברכבת. היום זו סטירה, מחר זה יכול להיות סכין. ברגע הראשון הבנתי שאין לי מה לעשות עם סיפור כזה, אבל כשזה עלה פניתי לארגון השומרים. מפקד התחנה היה מעורב. זימנו אותנו להליך מהיר של הגשת תלונה. כל התחנה הייתה על הרגליים. זה קצת מחבק שמגיבים ככה, אבל מצד שני מדובר בהשפלה נוראה. לראות את הסרטון הזה שוב ושוב זה נורא. הלוואי שנוכל לחיות בתחושת ביטחון יותר. זה טוב באיזה אופן שהסיפור הזה פורסם".