בית המשפט קבע היום (ב') כי עיריית בני ברק ניהלה הליך פגום של הקצאת קרקעות ומבנים לעמותות בין השנים 2015 ל-2017. השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב ביטלה כמה הקצאות שניתנו לעמותות, וקבעה כי העירייה העניקה העדפה לשבע עמותות שנוהלו על-ידי מקורבים לבכירי העירייה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ההחלטה ניתנה בעקבות עתירה של עמותת "מיד ליד", הפועלת בעיר. בשנת 2018 החליטה העמותה לעתור נגד העירייה ונגד ועדת ההקצאות, שדחתה את בקשתה לקבלת הקצאה לשטח. בפסק הדין נקבע כי הקצאת השטחים על-ידי העירייה נעשתה שלא כדין, תוך הפעלת שיקול דעת פסול ובדרך של חלוקת מקרקעי ציבור ממניעים זרים ושיקולים זרים, תוך הימצאות בניגוד עניינים אישי וישיר.
השופטת קבעה כי ראש העיר לשעבר המשמש היום מ"מ ראש העיר, הרב חנוך זייברט, היה מעורב בהקצאה לעמותת "טובו מיזם", בראשה עמד מקורבו, הרב שלמה קופולוביץ'. הרב אליהו דדון, סגן ראש העיר גם היום, היה מעורב לפי השופטת בהחלטות על הקצאת נכסי העירייה לעמותות בראשות אחיו, גיסו ואחייניו והרב אריה אדלר, גזבר העירייה, היה מעורב גם הוא בהקצאה לעמותה שבראשה עומד גיסו.
2 צפייה בגלריה
מיכל אגמון גונן
מיכל אגמון גונן
השופטת מיכל אגמון גונן
(צילום: אתר בתי המשפט)
השופטת ציינה בנוסף שערב הליך ההקצאה לא פורסמה תוכנית שבה אמורה הייתה העירייה לפרט את ייעוד השטחים כפי שמחייבים נהלי משרד הפנים וכי החלטות מועצת העירייה על ההקצאות התקבלו מבלי שהוצגו בפניה הפרוטוקולים של ועדת ההקצאות – ועל כן לא הופעל שיקול דעת כנדרש. היא ציינה עם זאת כי כמה חברי מועצה העירו שההצבעה לא חוקית וביקשו את חוות דעת יועמ"ש העירייה, שלא התייחס.
לאור הפגמים בהליך, קבעה השופטת אגמון-גונן כי ניתן להסיק שההקצאות לעמותות נשענו על שיקולים פסולים. היא קבעה כי על עיריית בני ברק "להקפיד בדווקנות על הוראות החוק, הנהלים והוגנות ההליך המנהלי, הן בשל החשיבות בהליך ההוגן ותקינות הקצאת משאבי ציבור, כשלעצמם, הן בשל אמון הציבור ומראית פני הצדק". עוד הורתה להעביר את פסק דינה למבקר העירייה ולאגף הביקורת על רשויות מקומיות במשרד הפנים.
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "בית המשפט פסל כמה הקצאות שטחים לעמותות ציבוריות שהוקצו בעבר על ידי ועדת ההקצאות העירונית וזאת לאחר הליך משפטי שנמשך כמה שנים. העירייה מכבדת את החוק ואת בית המשפט, תלמד את הכרעתו ותפעל בהתאם. עיריית בני ברק מקפידה לפעול בהתאם לכל כללי המינהל התקין ותקפיד גם בעתיד על הקצאת משאבי הציבור כנדרש".