הכנסת בדרך להתפזר, וחלון הזמנים להגיע לפשרה התקצר ביום: הייעוץ המשפטי של הכנסת פרסם חוות דעת משפטית לפיה אם לא עובר תקציב מועד הפיזור הוא בין שלישי לרביעי בחצות - ולא יממה לאחר מכן, כפי שסברו עד עתה.
בדיוני ועדת הכספים, הוועדה ביקשה להאריך את המועד ב-120 ימים והספירה הביאה ליום 23/12/2020. עם זאת, צוין בחוות דעת כי בנוסח הסעיף הוגדר יום 23/12/2020 כיום הקובע לעניין מועד ההתפזרות. לכן, נכתב, "נכון יותר לפרש את הביטוי לעניין מועד ההתפזרות בתחילתו של יום 23/12/2020 ולפיכך המועד הוא בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. מתקרבים לבחירות
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
הסיכויים להספיק להעביר את תקציב 2020 עד לחצות יום שלישי הוא אפסי. לפי החוק, יש לאשר תחילה את התקציב בממשלה ולאחר מכן יש לקיים הצבעה בקריאה ראשונה בכנסת. אם יש שינויים על האוצר לעדכן את התקציב, לאחר מכן מועברים אלפי סעיפיו לאישור ועדות הכנסת (הרוב לוועדות הכספים והכלכלה). יש להצביע על כל פרקי התקציב בנפרד בוועדות לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאה.
בסופו של התהליך יש להצביע על כל סעיפי התקציב במליאת הכנסת ויתכנו הסתייגויות מצד האופוזיציה שיחייבו הצבעות חוזרות. אין שום סיכוי לדעת גורמים כלכליים שניתן יהיה להספיק את כל התהליך הזה עד ליום שלישי בחצות.

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הבהיר הבוקר כי הוא לא מוכן לקחת את תיק המשפטים מידיו של אבי ניסנקורן. "אני לא מתכוון להחליף את אבי, הוא עושה עבודה טובה מאוד במשרד המשפטים", אמר גנץ בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.
בשבועות האחרונים, עם החרפת המשבר בין הליכוד וכחול לבן, דווח כי במסגרת ניסיונות הפשרה בין שתי המפלגות הועלתה כביכול דרישה שלפיה ניסנקורן יעזוב את משרד המשפטים. גנץ מצהיר כעת בפומבי כי הדרישה לא מקובלת עליו. "אנחנו מחויבים לשמירה על הדמוקרטיה ומוסדות המשפט ולכן התשובה היא מאוד ברורה", אמר יו"ר כחול לבן לנשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר.
פחות משבוע לפני אפשרות לפיזור אוטומטי של הכנסת ה-23, ציין גנץ: "אני חושב שצריך להימנע מבחירות ולהגיע למצב של ממשלה מתפקדת ותכנון לטווח ארוך. אני מקווה שראש הממשלה יבין שהליכה לבחירות היא לא מה שישראל צריכה עכשיו.
"אין לנו הרבה זמן איך לפתור את זה, אבל אני כמובן מוכן לעוד מערכת בחירות. הפתרון היה צריך להיות בתקציב ונשאר בתקציב ובחוק ההסדרים המתלווה אליו ומביא בחשבון את הרפורמות הכלכליות".