הבית הלבן הגיב בזעזוע להחלטה שהתקבלה בבית המשפט העליון בפקיסטן: בית המשפט העליון הורה לשחרר את המחבל האיסלאמיסט שהורשע בעבר בעריפת ראשו של העיתונאי היהודי-אמריקאי דניאל פרל. ברוב של שני שופטים מול שופט אחד זיכה אתמול (חמישי) בית המשפט העליון את אחמד עומאר סעיד שייח, שהיה הנאשם העיקרי בחטיפתו וברציחתו של כתב "וול סטריט ג'ורנל". בנוסף אשרר העליון את הזיכוי של שלושה נאשמים נוספים בפרשת הרצח.
התובע הכללי של פקיסטן אמר בתגובה לפסיקה שהרשויות בסינד – המחוז בדרום פקיסטן שבו נחטף פרל ב-2002 – יערערו על החלטת העליון. עורכי הדין שמייצגים את משפחתו של פרל אמרו שבני המשפחה קיבלו את החלטת בית המשפט העליון "בהלם מוחלט".
3 צפייה בגלריה
העיתונאי האמריקני דניאל פרל בשבי ב פקיסטן לפני הוצאתו להורג
העיתונאי האמריקני דניאל פרל בשבי ב פקיסטן לפני הוצאתו להורג
פרל בתיעוד מהשבי ב-2002
(צילום: AFP)
פרל, שהיה בן 38 כשנרצח, נסע לעיר קראצ'י בפקיסטן כדי לבצע תחקיר על הקיצוניים האיסלאמיסטיים בפקיסטן - בראשם מחבלי אל-קאעידה - בעידן שאחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. ב-23 בינואר 2002 הוא נחטף. קרוב לחודש אחרי החטיפה, אחרי כמה דרישות לתשלום כופר, פרסמו החוטפים סרטון שמתעד את הוצאתו להורג של פרל. לפי הדיווחים חוטפיו של פרל ידעו על יהדותו והאשימו אותו בריגול ל-CIA ולמוסד.
אחמד סעיד עומאר שייח, יליד בריטניה, הורשע ב-2002 ברצח ובחטיפה של פרל ונידון לעונש מוות בפקיסטן. שלושה נאשמים שהורשעו בסיוע לרצח נידונו למאסר עולם. בשנה שעברה המיר בית משפט בפקיסטן את עונש המוות שנגזר על אחמד עומאר סעיד שייח למאסר עולם. הוא זיכה את שייח מעבירת הרצח והרשיע אותו רק בחטיפה של פרל. בית המשפט קבע שבגלל שחלפו כמעט שני עשורים מאז כליאתו יש לשחררו ממאסר.
3 צפייה בגלריה
אחמד עומאר סעיד שייח שערף את ראשו של העיתונאי האמריקני דניאל פרל ב פקיסטן
אחמד עומאר סעיד שייח שערף את ראשו של העיתונאי האמריקני דניאל פרל ב פקיסטן
אחמד עומאר סעיד שייח. הורשע ברצח - וזוכה
(צילום: AP)
בנוסף זיכה בית המשפט את שלושת הנאשמים האחרים – למרות היעדר ראיות שיוכיחו שאינם אחראים לחטיפה ולרצח של העיתונאי האמריקאי. הממשלה והפקיסטנית, ובני משפחתו של פרל, ערערו וקראו לעליון לשנות את ההחלטות. שתי העתירות נדחו.
עורך דינו של שייח אמר שכעת בית המשפט מודה שהוא לא ביצע שום עבירה, ולכן יש לשחררו מהכלא בהקדם. הפנטגון פרסם ב-2008 תמלול שבו חליד שייח מוחמד – "המוח" מאחורי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר – מספר שהוא רצח את פרל. מוחמד סיפר זאת כשהיה במעצר של ה-CIA ועבר עינויים במהלך החקירה. שייח הכחיש שרצח את פרל, ולאחרונה אמר לבית המשפט שהיה לו חלק שולי בלבד בפרשת הרצח של העיתונאי.
3 צפייה בגלריה
משפחתו של פרל "בהלם מוחלט" מהחלטת בית המשפט העליון בפקיסטן
משפחתו של פרל "בהלם מוחלט" מהחלטת בית המשפט העליון בפקיסטן
משפחתו של פרל "בהלם מוחלט" מהחלטת בית המשפט העליון בפקיסטן
(צילום: AFP)
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אמש שההחלטה שהתקבלה בבית המשפט העליון בפקיסטן היא "עלבון לקורבנות הטרור ברחבי העולם", ושוושינגטון "מחויבת להשיג צדק למשפחתו של דניאל פרל". בתדריך היומי בבית הלבן קראה סאקי לממשלת פקיסטן לבחון בהקדם אפשרויות משפטיות שונות, כולל לאפשר לארה"ב להעמיד לדין את מי שזוכו. בעבר אמרו בממשל האמריקני שוושינגטון עשויה לבקש מפקיסטן להסגיר את הרוצחים.
פסיקת בית המשפט בפקיסטן מגיעה בתקופה רגישה ביחסי ארה"ב ופקיסטן, עם כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. ארה"ב ופקיסטן מתווכות בתהליך השלום בין הטליבאן לאפגניסטן.
פורסם לראשונה: 23:39, 28.01.21