שעות לפני פיזורה באופן אוטומטי בשל היעדר תקציב, מליאת הכנסת פתחה בדיונים על החוק לדחיית אישור תקציב המדינה. יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע שימסור ב-20:30 הצהרה על רקע המגעים עם הליכוד שהופסקו בשל המחלוקת על מינויי בכירים. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
המועד האחרון לחקיקה יגיע הלילה בחצות, ואם לא תהיה כזאת תתפזר הכנסת. ההצבעה על דחיית אישור התקציב צפויה להתקיים סביב השעה 21:00.
1 צפייה בגלריה
ביג חצי חצי טפט בנימין נתניהו בני גנץ מליאה מליאת כנסת אישור חוק ה רוטציה ממשלה
ביג חצי חצי טפט בנימין נתניהו בני גנץ מליאה מליאת כנסת אישור חוק ה רוטציה ממשלה
נתניהו וגנץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
המגעים הופסקו בצהריים על רקע דרישת הליכוד להעביר החלטת ממשלה מהירה לפני ההצבעה, שתבטיח שלא ימונו בכירים בשירות הציבורי כגון פרקליט מדינה. בליכוד ממשיכים להאשים את מפלגתו של בני גנץ ואת גבי אשכנזי בפרט ביצירת המשבר. בכיר במפלגה אמר כי "כחול לבן בורחים מפשרת האוזר שהם עצמם הסכימו לה, וגוררים את המדינה לבחירות בטענות שקריות והערמת קשיים של הרגע האחרון.
"על אף שראש הממשלה כבר הודיע שהוא לא יתערב במינויי בכירים במערכת המשפט, כחול לבן מסרבים להקים ועדה פריטטית למינוי בכירים כפי שקבעה פשרת האוזר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני", טענו בליכוד.
כמו כן האשים הבכיר במפלגתו של נתניהו כי "כחול לבן גם מנסים להגדיר את התקציב כדו-שנתי למרות שבפשרת האוזר התקציב אינו מוגדר כך, וכחול לבן דורשים את אישור תקנון הממשלה - דבר שגם הוא לא מופיע בפשרה".
לפי עיקרי פשרת האוזר, תוקם מיידית הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. עד קבלת מסקנות של ועדה זו - יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים (תוצאה זהה למצב שבו יוכרזו בחירות).
בכחול לבן רואים במשבר ניסיון אחרון של הליכוד לדחוק התחייבויות שקשורות במינויי בכירים, בעיקר על רקע הסירוב לאשר תקנון ממשלה שמעגן את השוויוניות (פריטטיות) כפי שנקבעה בהסכם הקואליציוני.
ממפלגתו של גנץ נמסר כי "לנתניהו נותרו שעות ספורות להוכיח את הבטחתו לאומה מאמש למנוע בחירות בישראל. נותרו לו שעות בודדות להראות אם יעמוד בהבטחתו לציבור לקיים ממשלת אחדות שתטפל בקורונה ובביטחון, או לשבור את הכלים לטובת שיקוליו האישיים והמשפטיים. כל ניסיונות מחטף הרגע האחרון של הליכוד באשר למינוי פרקליט מדינה או יועץ משפטי לממשלה ייתקלו בחומה בצורה".
במקביל, מטעם נתניהו נמסר שהוא הנחה את הפרקליטים שנפגשו עם המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, בעניין הסדר ניגוד העניינים שלו, לומר כי הוא לא יתערב במינוי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והמפכ"ל.
לפנות בוקר הגיעו הליכוד וכחול לבן להסכמות שאמורות היו לסלול את הדרך לפתרון המשבר. ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר דחייה של 120 יום במועד האחרון להעברת התקציב. לפי מתווה הפשרה, המועד האחרון להעברת תקציב המדינה אמור היה להידחות במאה ימים. אלא שבמהלך הלילה, ובזמן שהוועדה יצאה להפסקה, הוחלט לשנות את המועד האחרון להעברת התקציב ל-23 בדצמבר. כעת, רגע לפני ההצבעה על האישור הסופי - חזרו כאמור הצדדים להחליף מהלומות.