משרד הבריאות מציג הבוקר (יום ג') תחזית פסימית לפתיחת השמיים לטיסות בינלאומיות וקרא לאוקראינה למנוע הגעת ישראלים לאומן בשל חשש בריאותי. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר בוועדת הקורונה בכנסת: "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30 אלף איש על רחוב וחצי. הדרך היחידה לעצור את זה היא שהרשויות באוקראינה ינקטו את הפעולות המתאימות". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
עוד אמר: "מסד הנתונים שלנו מחמיר, ומצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה ירוקה, ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. איננו ממציאים הגדרות לישראל, אך בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל – היא רק לאחר 14 יום בידוד".
3 צפייה בגלריה
ישראלים באומן (ארכיון)
ישראלים באומן (ארכיון)
ישראלים באומן (ארכיון)
(צילום: שמואל בן ישי - סוכנות הידיעות "חדשות 24")
ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) אמר: "במקום שאנחנו נאמץ זמן לריב עם כל מיני קבוצות, נצטרך לבקש מהמדינה שתעמיד מדריכים שיסבירו לכל אלה שיוצאים איך להישמר כדי לאפשר להם את זה. אנשים שרגילים במשך עשרות שנים, שלא היו יכולים להיכנס לשערי אוקראינה ונכנסנו בדרכונים מזויפים כדי להתפלל אצל נחמן מאומן, יעשו כל מיני תרגילים כדי להיכנס בצורה עמוקה".
איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "השמיים פתוחים ומעולם לא נסגרו, כמובן בכללי משרד הבריאות. מצב התחלואה בישראל אחד מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת 'מדינה אדומה'. לכן, רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים או דורשות בידוד הרמטי.
"גובש תו כחול להפעלת נתב"ג וחברות התעופה הנוסעות לישראל וממנה, אך בגלל מצב התחלואה הוא טרם הופעל. מתווה התעופה יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, ומקווה שנהיה עם בשורות טובות. המתווה יאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות, כ-10 במניין, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שייצאו למדינות אלו ויחזרו - לא יהיו חייבים בבידוד".
מנתוני רשות שדות התעופה, בחודש יוני האחרון המריאו לקייב בירת אוקראינה 1,540 ישראלים (לעומת 55,652 בחודש המקביל ב-2019), בחודש מאי המריאו לקייב 1,350 ישראלים (לעומת 55,844 בחודש המקביל ב-2019).
מדי שנה עולים עשרות אלפי חסידים לקברו של רבי נחמן בעיירה אומן. בשנה שעברה טסו לאומן בחודש אוגוסט 60,869 ישראלים.
3 צפייה בגלריה
"עלינו לדאוג לפרנסה". ח"כ שאשא-ביטון
"עלינו לדאוג לפרנסה". ח"כ שאשא-ביטון
"עלינו לדאוג לפרנסה". ח"כ שאשא-ביטון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד): "המטרה של הדיון היא להציף שוב את פתיחת השמיים. צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והתיירים אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה".
היא הוסיפה: "צריך להיות דין אחד לכולם. אם אנו יודעים לתת מתווה ומענה לקבוצה מסוימת אנו צריכים לתת מענה לכולם. אם נכנסים 16,000 אברכים צריך למצוא דרך להכניס את כולם. סיימנו את זמן 'שולחנות הדיון'. המשרדים צריכים להביא מתווה, אין עוד מה לדסקס בעניין הזה והגיע הזמן להביא מתווה".
בדבריה התייחסה שאשא-ביטון לאישור שנתן פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו להכניס לארץ אלפי בחורי ישיבות וכן לצעירים אמריקנים שמעורבים בפרויקטים כדוגמת "תגלית" ו"נעל"ה".

"אנשים כמעט חצי שנה ללא תעסוקה"

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר בדיון: "אני גורס שאין למדינת ישראל תוכנית סגורה איך לפתוח את השמיים. 200 אלף איש מתפרנסים מענף התיירות. האנשים האלה כמעט חצי שנה ללא תעסוקה ואין אופק. השמיים צריכים להיפתח כבר מחר בבוקר. יש מעט מאוד מדינות בעולם שפתחו את השמיים עם מגבלות ואנחנו יכולים ללמוד מהם".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
(צילום: AFP)
ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה: "עד עכשיו לא עשו שום הכנה לפתיחת התעופה. אמנם אנחנו מדינה אדומה כבר זמן רב, אך דווקא בגלל עובדה זו יש להכין מתווה לפתיחה: מעבדה בנתב"ג, להמתין שלוש שעות, ולהיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים".
גם ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) אמר דברים דומים בסוגיה: "יהיה קשה מאד לשקם את הענף הזה, ותופעה ניכרת היא של בני זוג שאחד מהם אינו אזרח ישראלי ולכן לא יכול להיכנס לישראל".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה: "המדיניות של הממשלה לא ברורה, ומוציאה את כולנו מדעתנו. מותר לטוס או אסור?!".
אורי סירקיס, מנכ"ל חברת ישראייר, אמר: "כל הטייסים שלנו כשירים, השדה פתוח. עשינו אתמול טיסות לאילת, לפריז ולבוקרשט והבאנו קבוצה של עולים חדשים. אני בקשר יומיומי כדי לברר כמה חולי קורונה יש בכל טיסה. הבאנו אלף עולים חדשים ואחד או שניים מהם היו נשאים של קורונה. מה המשמעות של זה?
"מדינת ישראל מאפשרת לעולים חדשים להגיע ובצדק למרות הסיכון. יש חולה באילת, מאתרים חולה במלון, מה זה? זה ניהול סיכונים. אחרת היו מתים הרבה יותר כי לא היו יכולים לטוס לבדיקות ולטיפולים רפואיים. ראינו טכנולוגיה של חברה שבתוך שניות אתה מקבל אינדיקציה אם יש הדבקה, בואו נפעיל את זה וניקח את הסיכון. אנחנו צריכים להקים מעבדה בנתב"ג, אף אחד לא רוצה להרים את הכפפה הזאת".
בתום הדיון אמרה יו"ר הוועדה שאשא-ביטון: "אני מבמבחינת שמבחינת משרד הבריאות, ב-16 באוגוסט אפשר לתת אור ירוק לפתיחת התעופה לפחות לעשר המדינות הירוקות. אנחנו נבקש שעד תחילת השבוע הבא, הדברים יובאו לשולחן הוועדה ויוצגו כאן גם מבחינת המתווה ולוודא שהתקנות אכן נכתבות".