תוכנית המענקים "צ'ק לכל אזרח" תובא הבוקר (יום א') לדיון בממשלה שבמהלכו יוסמך "הקבינט הכלכלי" להכין תזכיר חוק בנושא. הקבינט מורכב מראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ.
"אנחנו מביאים היום לממשלה החלטת מסגרת על אישור מענקים לאזרחי ישראל כדי להמריץ את הכלכלה ולעזור גם ביצירת תעסוקה", אמר ראש הממשלה נתניהו באמצעות ה"זום" בפתח ישיבת הממשלה השבועית. "אנחנו מדברים על מסגרת של שישה מיליארד שקל, נמנה צוות שרים שיקבע את אופן החלוקה".
נתניהו הוסיף: "הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות, ולכן הדיון הזה שאנחנו רוצים לקיים צריך להתבצע באמת ביממה הקרובה, אם לא היום עד מחר, ולא יאוחר מזה, כדי שנוכל להביא למימוש הדבר במהירות האפשרית".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
ראש הממשלה נתניהו בפתח הישיבה ב"זום"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ראש הממשלה ציין עוד בפתח הישיבה כי "יש לנו כמובן מטרה משותפת - לבלום את התפשטות הקורונה בצעדים שונים. אני מזכיר לשרים שעד יום חמישי אני מבקש מכל משרד ומשרד תוכנית יציאה בטוחה ממגבלות הקורונה.
"כלומר, שאם אנחנו מיישרים את העקומה ומגיעים ליעדים שאנחנו נציב במספר החולים הקבוע ביום, כשאנחנו יכולים לפעול לאורך זמן בשגרת קורונה. זה מה שאני מבקש מהשרים להביא. בני גנץ ואני שוחחנו על כמה דברים שיכולים לסייע לייעול הנושאים האלה, זה יגיע בישיבה הבאה שכנראה תתקיים מחר או ביום שלישי כדי לאשר את אופן החלוקה".
שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) הוסיף: "מענק כספי שיגיע ישירות לציבור הוא צעד נכון להנעת גלגלי המשק, אבל לא נחלק מענק עיוור. נתמוך בתוכנית סיוע דיפרנציאלית עם רגישות חברתית, כזו שקודם כל שמה דגש על מי שפרנסתו נפגעה ומתעדפת סיוע למשפחות שנמצאות במצוקה כלכלית".


בישיבת הממשלה נרשם עימות בין השרה גילה גמליאל לבין השר עמיר פרץ, שביקש להקים צוות "איפכא מסתברא", שייתן משקל נגד להנחיות הקורונה המגיעות מהמל"ל, ובכך להשיב את אמון הציבור שלא סבור שמתקיים דיון ענייני ומפרה בנושא. השרה גמליאל העירה ש"אנחנו מתמודדים עם אירוע שמתפתח ומשתנה בזמן אמת, ולכן ההחלטות מתקבלות בהתאם לאירוע".
פרץ השיב: "לא צריך להסתפק בדיווחי המל"ל. הגיע הזמן שמול כל הצעת החלטה שעולה, בנוסף להמלצות המל"ל יקום צוות שייתן המלצות במקביל".
גמליאל: "בגל הראשון הדברים עבדו מצוין ללא האחדות וללא הפריטטיות. זו ישיבת ממשלה, ולא ישיבה של הוועד בקיבוץ. צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר הזה ולא לתקוע מקלות בגלגלים".
מאז הודעת נתניהו על תוכנית המענקים, הביעו שרים וחברי כנסת מהקואליציה את מורת רוחם על העלאתה לאישור לפני שיבוצעו בה שינויים מהותיים. חלק מהמוחים הביעו תרעומת סביב ההחלטה להעניק כספים גם לכשלושה מיליון ישראלים שלא זקוקים להם.
המענקים המקוריים שאותם יזם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, הם: 750 שקל לכל אזרח ישראלי מעל גיל 18 ו-2,000 שקל להורים לילד, 2,500 שקל להורים לשני ילדים ו-3,000 שקל להורים עם שלושה ילדים ויותר.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא הבוקר לשרי הממשלה להצביע על תוכנית המענקים רק אם הם יינתנו באופן דיפרנציאלי ורק אם כל ילד יקבל מענק. לדבריו, "כל ילד הוא ילד רעב".
גפני, שהודיע כבר בשבוע שעבר על התנגדותו לתוכנית כהווייתה, מחה על כך שמשפחות מרובות ילדים יקבלו מענק כמו הורים לשלושה.