רעייתו של אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה שנשלח בשבוע שעבר למאסר ברוסיה, עזבה את מוסקבה ונמצאת בדרכה לגרמניה. כך דיווחה היום (ד') סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. לפי הדיווח יוליה נבלניה עלתה על טיסת לופטהנזה שיצאה ממוסקבה ב-16:15 (שעון מקומי), ואמורה לנחות בשדה התעופה בפרנקפורט. לא ברור מדוע יוליה עזבה את רוסיה וטסה לגרמניה, אך מקורביה מבהירים שהיא לא החליטה לעזוב את מולדתה ולחיות בגלות.

4 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני ב טיסה מ גרמניה ל רוסיה לפני מעצרו
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני ב טיסה מ גרמניה ל רוסיה לפני מעצרו
יוליה ואלכסיי בטיסה מגרמניה לרוסיה. נבלני נעצר כבר בשדה התעופה
(צילום: EPA)
בקיץ, אחרי ניסיון ההתנקשות שמיוחס לקרמלין, הועבר נבלני לאשפוז בברלין ושם התאושש מהרעלתו. בדצמבר רוסיה דרשה מנבלני לחזור בהקדם למולדתו, בטענה שהוא מפר את תנאי השחרור שלו. נבלני לא עמד באולטימטום, וכשחזר לרוסיה נעצר כבר בשדה התעופה.
בעקבות מעצרו יצאו המונים להפגין נגד ולדימיר פוטין וקראו לשחרורו של נבלני. אלפים נעצרו באותן הפגנות, שנערכו ללא אישור, כולל יוליה נבלניה. יוליה תומכת כבר שנים במאבק של בעלה נגד הקרמלין והשחיתות ברוסיה. מי שמכונה "הגברת הראשונה של האופוזיציה" זומנה פעמים רבות לבתי המשפט ונקנסה על פעילותה. לעיתים תכופות המשטרה עורכת חיפושים בביתה, ובכמה מקרים רוסיה הקפיאה את חשבון הבנק שלה.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ו אשתו יוליה נבלניה רוסיה
אלכסיי נבלני ו אשתו יוליה נבלניה רוסיה
ה"לב" של נבלני לרעייתו בבית המשפט, לפני גזר הדין בשבוע שעבר
(צילום: AP, AFP)
איגוד בעלי עסקים ברוסיה קרא השבוע לרשויות למנוע ממי שמוגדרים "סוכנים זרים" - ומקרובי המשפחה שלהם - להתמודד על משרה ציבורית. האיגוד טען שהוא חושש שברוסיה יקרה מה שקרה אשתקד בשכנה בלארוס, כשתומכי האופוזיציה התאחדו סביב סבטלנה טיחנובסקאיה - רעייתו של איש האופוזיציה הכלוא סרגיי טיחנובסקי. סרגיי, שהיה מועמד לנשיאות, נעצר והושלך לכלא - ולאחר מכן קיבלה סבטלנה אישור להתמודד מול הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. סבטלנה ברחה מבלארוס אחרי הבחירות ומחאת האופוזיציה, שטענה שלוקשנקו זייף את התוצאות. נבלניה מעולם לא הודיעה שהיא שוקלת להיכנס לפוליטיקה.
כבר עם חזרתו של נבלני לרוסיה איים עיתון בבעלותו של מיליארדר המקורב לקרמלין לפרסם התכתבויות אינטימיות-לכאורה בין נבלני לבין נשים אחרות אם נבלניה לא תבטיח שלא להפוך ל"טיחנובסקאיה של רוסיה". יוליה לא השתכנעה: יום אחרי החזרה למוסקבה והמעצר של בעלה היא פרסמה בעמוד האינסטגרם שלה תמונה שבה נראים היא ואלכסיי קרובים ואוהבים בטיסתם האחרונה מגרמניה לרוסיה, והיא צירפה לה את הכיתוב "אין שום דבר שאנחנו לא יכולים להתמודד איתו. אין ספק שהכול יהיה בסדר".
במערב קראו לפוטין לשחרר את נבלני בהקדם מהכלא, וכמה ממדינות האיחוד האירופי דרשו להטיל סנקציות חדשות על רוסיה. הייקו מאס, שר החוץ של גרמניה, אמר היום שאם אכן יוטלו סנקציות הן יהיו חייבות להעניש את "האנשים הנכונים". מאס התנגד לביטול פרויקט הגז של רוסיה וגרמניה, "נורד סטרים 2", ואמר שצעד שכזה יקרב בין רוסיה לסין.
בניסיון להגביר את הלחץ על מקורבי נבלני הורה היום בית משפט במוסקבה לעצור את ליאוניד וולקוב - אחד מיועציו הבכירים, שחי בליטא. רוסיה טוענת שוולקוב עודד קטינים להשתתף בהפגנות לא-חוקיות - עבירה שעונש המאסר שלה הוא עד שלוש שנים. וולקוב, שעזב את רוסיה ב-2019, מכחיש את הטענות. ליטא מסרבת לבקשה הרוסית לעצור אותו.