מבצע החיסונים הישראלי ממשיך לעורר השראה בעולם, אבל מתברר כי המתווה שלפיו מחסנים רק בני 60 ומעלה נפרץ מזמן. מנתונים שהציג אמש (יום א') מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בשיחה עם מנהלי בתי החולים עולה כי מאוחדת מובילה בשיעור הצעירים שהיא מחסנת. 41% מהמתחסנים שם הם בני פחות מ-60. לאומית מובילה בשיעור המתחסנים בני ה-60 ומעלה עם 72%. אחריה כללית עם 70% ובמכבי עומד שיעורם של בני ה-60 ומעלה על 67.2% מבין המתחסנים. לפי הנתונים, יותר ממחצית מהישראלים בני 60 ומעלה כבר התחסנו.

7 צפייה בגלריה
חיסונים בתל אביב
חיסונים בתל אביב
41% מהמתחסנים במאוחדת צעירים מהגיל שנקבע במתווה. מתחם חיסונים בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: AFP)
נכון לאתמול חיסנה כללית - הקופה הגדולה בישראל - 431,536 מבוטחים. מכבי אחריה עם 261,173 בני אדם. מאוחדת חיסנה 128,687 מבוטחים ולאומית עם 66,491 מתחסנים נכון לאתמול.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 52% מהישראלים בני 60 ויותר כבר התחסנו. בקבוצת הגיל 80 ומעלה - 47% מהאזרחים התחסנו, בגילים 70 עד 79 - 60% התחסנו, וכך גם 50% מבני 60 עד 69. בקבוצת הגיל 50 עד 59 שיעור המתחסנים עומד על 21%, ובקבוצת הגיל 40 עד 49 - 11% כבר התחסנו. מבין אלו שבשנות ה-30 לחייהם 6% התחסנו וכך גם 4% מהצעירים בשנות ה-20 לחייהם.
למרות הקפאת מבצע החיסונים לאוכלוסייה הכללית בבתי החולים, מי שקיבלו שם את מנת החיסון הראשונה – ישובו לבתי החולים ולא יתחסנו בקופות החולים. מנות החיסון עבור אלו שלא הופיעו לתור שנקבע להם יישמרו עבורם ככל הנראה במשך 35 ימים ולאחר מכן ישוריינו עבור מתחסן אחר. כך התבשרו מנהלי בתי החולים בשיחה עם פרופ' חזי לוי. ההנחיה החדשה מסדירה את המצב שנוצר ברקע הקפאת מבצע החיסונים בבתי החולים שפורסמה לראשונה ב-ynet.
7 צפייה בגלריה
אינפו חיסונים בקופות חולים
אינפו חיסונים בקופות חולים
(צילום: משרד הבריאות)
7 צפייה בגלריה
אינפו חיסונים בקופות חולים
אינפו חיסונים בקופות חולים
(צילום: משרד הבריאות)
חובת החיסון השני באותו המקום (או תחת אחריות הקופה) הייתה חלק מנהלי המשרד עוד לפני הישיבה, ואולם בשל עצירת מבצע החיסונים בבתי החולים והתנגדות קופות החולים למתן המנה השנייה למתחסני בתי החולים הייתה אי-ודאות בעניין. "משרד הבריאות יוציא הודעה מסודרת לתקשורת שמי שהתחסן במקום מסוים, שם הוא מתחסן חיסון שני", נכתב במצגת של משרד הבריאות בישיבה.
בישיבה הוצגו למנהלי בתי החולים גם נתוני ההתחסנות בבתי החולים ובקופות החולים עד כה. בקופות מתחו ביקורת על מאוחדת. "הם משתמשים בחיסונים ככלי שיווקי, בעיקר במגזר החרדי", אומר גורם באחת הקופות. "אפילו קופת החולים כללית הגדולה עמדה ביעדים שלה, למרות שהיא הקופה הגדולה ביותר. הפער בין מאוחדת ליתר הקופות הוא בלתי נתפש". ממאוחדת טרם התקבלה תגובה לנושא.
7 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
431,536 מבוטחים התחסנו בכללית. מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
(צילום: עידו ארז)
סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס להתחסנות האוכלוסייה הצעירה במוקדים המיועדים למשל לאוכלוסייה הערבית, ואמר בריאיון לאולפן ynet: "אני חייב לומר לך שכל עוד זה מול זריקה של חיסונים פגי תוקף, אני עוד יכול להבין. אם מחסנים בניגוד להנחיות רק כי זה נוח, אני רואה בזה דבר מאוד חמור אפילו על סף הפליליות. ואת הדבר הזה, התופעה הזו, חייבים לעצור".
באשר לשיעורי ההתחסנות בבתי החולים, מהנתונים עולה כי משרד הבריאות סיפק לבית החולים איכילוב את המספר הרב ביותר של חיסונים, נכון לאתמול בבוקר: 39,400 מנות חיסון עד כה סופקו לבית החולים בתל אביב. כמות החיסונים השפיעה באופן ניכר גם על שיעור המחוסנים בני ה-60 ומעלה מהאוכלוסייה הכללית שהתחסנו בבית החולים. 61 אחוזים מכלל המתחסנים באיכילוב היו מקבוצה זו. לשם השוואה, בשיבא קיבלו 38,200 מנות חיסון ורק 46 אחוזים מהמחוסנים בבית החולים היו בני ה-60 ויותר מהאוכלוסייה הכללית.

עם זאת, יש לציין כי יש פערי דיווח המשפיעים על הנתונים בבתי החולים. בכל בתי החולים הגדולים נרשמו שיעורי התחסנות גבוהים של חברי הצוותים הרפואיים: בית החולים רמב"ם בחיפה מוביל עם 74 אחוזי התחסנות של הצוות הרפואי, הדסה עין כרם עם 70 אחוזי התחסנות, איכילוב עם 68 אחוזים, שיבא עם 65, בילינסון עם 64 וסורוקה עם 62 אחוזי התחסנות בלבד.
"אנחנו בסיומו של השלב הראשון במבצע חיסון הסגל וסיוע לקהילה בפרויקט לאומי חשוב זה", אמר ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בית החולים בילינסון. "התחלנו השבוע את שנת 2021 ואיתה תקווה חדשה לתקופה אחרת שתייצר שיגרת חיים טובה יותר. הלב מתרחב לנוכח האלפים שהגיעו להתחסן, הן מתוך הדוגמה האישית וכן מתוך האחריות הרבה שהצוותים שלנו מגלים, על מנת שנמשיך לתת בביטחון מלא טיפול לחולים שלנו".
7 צפייה בגלריה
אינפו חיסונים לפי קבוצות גיל
אינפו חיסונים לפי קבוצות גיל
(צילום: משרד הבריאות)
7 צפייה בגלריה
אינפו חיסונים בקופות חולים
אינפו חיסונים בקופות חולים
(צילום: משרד הבריאות)
הבוקר מסר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי אתמול חוסנו 134,226 בני אדם. לשם השוואה, בשבוע שעבר חוסנו יותר מ-150 אלף בני אדם ביממה. בהתייחסותו לנתוני ההתחסנות, הזכיר השר אדלשטיין את אבחון מקרי המוטציה הבריטית החדשים. "אנחנו מנצחים במרוץ החיסונים אבל לצערי מפסידים בקרב מול המוטציה", אמר אדלשטיין. "העלייה בתחלואה צריכה להדאיג כל נבחר ציבור שצריך לזכור שהמחויבות הראשונה שלו היא בריאות הציבור".
מקופת חולים מאוחדת נמסר: "פרסום הנתונים באופן הזה מראה על חוסר הבנה ועיוות המציאות. מאוחדת היא קופת חולים צעירה, נתון שמעלה את שיעור המתחסנים ששייכים לאוכלוסיית הסיכון שהם מתחת לגיל 60. בנוסף, בהיותה קופת חולים קטנה, הפריסה הגדולה של מאוחדת על מנת לתת מענה וחיסונים גם במקומות מרוחקים וקטנים, יצרה מצב שבו על מנת לא לבזבז חיסונים, ניתן חיסון גם למבוטחים מתחת לגיל 60.
"הודות לתכנון נכון וביצוע יעיל, לא נאלצנו במאוחדת לזרוק חיסונים בגלל חוסר שימוש או היענות, זהו הישג משמעותי. נציין בנוסף את תופעת ה Non Show (קביעת תור ואי הגעה של המטופל) שרק במחוז צפון של מאוחדת הגיע לשיעור של 33%. לאור זאת היה צורך גם במקרה זה לתת חיסון למבוטחים בני פחות מגיל 60. לעומת זאת, במרכז הארץ, אחוז הקשישים שהתחסנו היה עד כה 66% ומחוז צפון הוריד את הממוצע באופן משמעותי".