בית המשפט ביטל היום (שני) תנאים מגבילים שהטיל קצין משטרה על מפגינים שנעצרו במוצאי שבת האחרונה בהפגנות בת"א, וקבע כי אין סיבה להרחיק אותם מכיכרות הבימה ורבין בעיר. זאת, במסגרת דיון בערעור שהגישו המפגינים על ההגבלות שהוטלו עליהם.
במקביל המשטרה הודיעה הכי חזרה בה מדרישתה ש-27 מפגינים, שנעצרו במהלך ההפגנה במוצאי שבת, ישהו במעצר בית למשך חמישה ימים.
3 צפייה בגלריה
מעצר בתל אביב
מעצר בתל אביב
מעצר של מפגין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
עימותים אלימים
עימותים אלימים
עימותים אלימים
(צילום: אסף זגריזק)

נציג המשטרה, רפ"ק שרון מלכה, אמר את הדברים במהלך דיון על ערעור שהגישו המפגינים על תנאים מגבילים שהטיל עליהם קצין משטרה, הכולל את הרחקתם מכיכרות הבימה ורבין בתל אביב. את המפגינים ייצגו עורכי הדין גבי לסקי, דניאל חקלאי, אסף וייצן וגיל נמיר.
חלק מהמפגינים סירבו לחתום לאחר חקירתם על תנאי השחרור במשטרה, אולם מאחר ולא הייתה אפשרות טכנית להעבירם לבתי המעצר באבו כביר ונווה תרצה לפני הבאתם לבית המשפט, החליטה המשטרה לשחררם ללא תנאי. נציג המשטרה אמר בפתח הדיון כי "אנחנו מוותרים על מעצר הבית של כלל העוררים" אולם דרש להשאיר את הרחקתם מכיכרות העיר בטענה שהדבר נועד למנוע "פגיעה בציבור".


בדיון התברר כי מספר מפגינים הורחקו על ידי קצין משטרה למשך 30 יום מכיכרות בעיר, דבר שנעשה בחוסר סמכות שכן בכוחו של קצין ממונה להרחיק אדם ממקום מסוים למשך 15 יום בלבד. נציג המשטרה טען שמדובר ב"טעות סופר", אולם השופטת טענה כי בגלל הטעות הטכנית, דין התנאים להתבטל לאלתר.
נציג המשטרה אמר כי "הם מפגינים תוך התעלמות מוחלטת מהחוק, האם זה חופש הביטוי? כל ההחלטות האלה פה יש להן גם השפעות להפגנות הבאות, כבר מחר למשל, וזה חשוב לנו מאוד שנדע שאנו באים לכבד את לשון החוק".
עו"ד לסקי ציינה כי אין כל קשר בין ההרחקה לבין העבירה ואל לבית המשפט לתת ידו לפגיעה בחופש המחאה. "מדובר בצעירים נורמטיביים שהם מלח הארץ", אמרה לסקי. "צעירים שקמו בשביל כולנו להגן על הדמוקרטיה הישראלית, שמאבדים את הפרנסה שלהם, שחושבים שיש צורך במנהל תקין ושיהיה ראש ממשלה שלא נאשם בפלילים". עו"ד אסף וייצן התייחס לכך שלחלק מהעצורים ניתנו תנאים בצורה קבוצתית. "החלטות שפוגעות בחירות צריכות להינתן באופן פרטני וללא יוצא מן הכלל", אמר.
השופטת שרון הינדה קבלה את הערעור והורתה על ביטול התנאים המגבילים. בהחלטתה קבעה השופטת: "לא מצאתי סבירות למנוע מהעוררים, אשר לגבי חלקם אף נטען כי הם מתגוררים בטווח אלף המטרים ממקום ההפגנות, את חופש התנועה, וכפועל יוצא את חופש ההפגנה".