התקדמות עבודות הקו הסגול והירוק של נת"ע להקמת הרכבת הקלה בתל אביב, ועבודות העירייה לסלילת שבילי אופניים בעיר, יובילו לשינויים תחבורתיים רבים שישפיעו על קווי האוטובוס בגוש דן. השינויים יחלו כבר היום (יום ו'), ולהלן מדריך ynet לנוסעים.
7 צפייה בגלריה
שינויים בתחבורה הציבורית בתל אביב ובגוש דן. ארכיון
שינויים בתחבורה הציבורית בתל אביב ובגוש דן. ארכיון
שינויים בתחבורה הציבורית בתל אביב ובגוש דן. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)

מדוע מבוצעים השינויים בתחבורה כעת?

העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה נכנסות לקצב גבוה יותר ומצריכות לשנות את קווי אוטובוס רבים. בחלק מהקווים נעשו גם התאמות להתייעלותם ושדרוגם.
לשם ביצוע העבודות יהיה צורך לסגור לתנועה את רחוב בן יהודה בחלק שבין בוגרשוב לארלוזורוב. רחוב ארלוזורוב בנתיב לכיוון מזרח ייסגר מבן יהודה ועד אבן גבירול. במקביל, ברחוב דיזנגוף לכיוון צפון, מכיכר צינה דיזנגוף לשדרות בן גוריון, ייסלל שביל אופניים ולא תיסע במקטע זה תחבורה ציבורית.
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, אמר כי "בשבועות הקרובים צפויות העבודות בקו הירוק ובקו הסגול לתפוס תאוצה במרכז תל אביב, בדרך להקמת מערכת הסעת המונים מתקדמת בגוש דן".
גליק הוסיף: "נת"ע עושה הכול על מנת להקל על התושבים באזור העבודה, וזאת באמצעים שונים, בהם אלמנטים להפחתת רעש, נראות האתרים והסדרי תנועה שיקלו על התנועה. יחד עם זאת אני בשם נת"ע מתנצל מראש על כל הפרעה, ומזמין אתכם ללמוד על הרכבת והתחנות המתוכננות באתר ובפייסבוק של החברה".
7 צפייה בגלריה
מפת שינויים בתחבורה הציבורית בתל אביב
מפת שינויים בתחבורה הציבורית בתל אביב
(צילום: עיריית תל אביב ומשרד התחבורה)

אז מה בדיוק קורה החל מהבוקר?

• הקווים שנסעו עד עתה על בן יהודה, במקטע שבין בוגרשוב לארלוזורוב – מופנים לציר הים (רחוב הירקון לצפון והרברט סמואל לדרום ורחוב אליעזר פרי) וחוזרים למסלולם בהמשך. למעשה לראשונה בתל אביב יהיה אוטובוס ממש עד לים.
הקווים שיושפעו מהשינוי: 10,4,445,161,66,90
• הקווים שנוסעים על דיזנגוף – רק לכיוון צפון, במקטע שבין כיכר דיזנגוף לשדרות בן גוריון – מופנים לריינס ומשם מתחברים בחזרה לדיזנגוף (חלק למאנגר, אד"ם הכהן – ודרך ארלוזורוב (לכיוון מערב) ובן גוריון) שני קווים נוספים מופנים לרחובות פרישמן וגורדון.
הקווים שיושפעו מהשינוי: 2,5,8 (239 לשעבר),39,129,172,128,115,62,61.
• הקווים שנוסעים לכיוון מזרח ברחוב ארלוזורוב בחלק שייסגר – ייסעו דרך רחוב ז'בוטינסקי. הקווים לכיוון מערב ימשיכו לתת שירות ברחוב ארלוזורוב.
קווים מושפעים: 90,61,66,55,174,374.
7 צפייה בגלריה
עומסים בתחבורה הציבורית בתל אביב
עומסים בתחבורה הציבורית בתל אביב
עולים על אוטובוס בדיזנגוף סנטר, בנובמבר
(צילום: מוטי קמחי)

אילו קווים יוסטו וישונו בעקבות העבודות?

הרבה מאוד קווים יעברו שינוי וחלקם יתייעלו: קו 72 לא ייסע ברחוב דיזנגוף ויוסט למסוף רכבת מרכז. קו 104 מתקצר לכרמלית ולא יעבור יותר ברחוב בן יהודה.
• קו 161 יעבור מרחוב ארלוזורוב לשדרות בן גוריון במקום קו 10 ויעניק שירות לרכבת מרכז. קו 10 המבוקש לא ייסע יותר דרך שדרות בן גוריון אלא דרך ציר הים – ויאריך את מסלולו צפונה לאזורי חן וכך למעשה יחבר את הכרמלית לצפון העיר, זאת במקום קו 13 שיבוטל.
• קו 9 לא ייסע בנורדאו וימשיך צפונה לקריית חינוך ובכך יחבר את לוי אשכול לבית החולים איכילוב ובית המשפט.
• קו 240 משנה את מסלולו בבת ים ותל אביב ונוסע דרך נתיב פלוס.
• קו 44 משנה את מסלולו ונוסע בדרום רחוב יפת וברחובות שמחה הולצברג ומחרוזת. בצפון העיר ייכנס לשכונת נווה שרת ויספק קשר מהיר לרחוב המסגר, קניון עזריאלי ודרך נמיר.
• קו 14 – משנה את מסלולו ומחבר בין נווה עופר וד"ר ארליך לכרמלית.
• קו 256 מקוצר לרכבת מרכז דרך יצחק שדה, המסגר ובגין.

אילו קווים ישנו את מספרם?

• קו 239 משנה את מספרו ל-8 ומוארך לאוניברסיטת תל אביב וקניון רמת אביב.
• קו 279 משנה את מספרו ל-11
• קו 8 מרכבת אוניברסיטה לעתידים משנה את מספרו ל-80

האם קווים יבוטלו?

כן, קווים 13 ו-304.

מה הם קווי המטרובוס?

אלו קווים משופרים שחלו בהם שינויים בתקופה האחרונה. מדובר בקווים שעל פי ההבטחות יהיו תדירים ויחצו את המטרופולין בתדירות גבוהה וברוב שעות היממה. אם אתם זוכרים זאת מביקורים באירופה, הרי שהרעיון הגיע משם.
אלו חלק מהקווים: קו 1 המוכר נוסע בין בת ים לפתח תקווה, קו 2 נוסע משיכון דן לשכונת הארגזים, קו 3 מקריית שאול למסוף טייסים, קו 4 המוכר ממסוף רידינג לטייסים, קו 5 ממסוף הלוחמים לסבידור, קו 7 מרכבת אוניברסיטה למסוף וולפסון, קו 8 ממסוף אוניברסיטת תל אביב למסוף טייסים, קו 9 ממסוף קריית חינוך למסוף טייסים וקו 10 מבת ים לשכונת אזורי חן.
העבודה על קווי התחבורה הציבורית נעשתה באמצעות משרד התחבורה ועיריית תל אביב. "נדרשנו לשנות את מסלולי התחבורה הציבורית בתל אביב-יפו וניצלנו את ההזדמנות לשיפור השירות והקווים", אמרה סגנית ראש העיר מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה.
7 צפייה בגלריה
"מפת התחבורה הציבורית בת"א-יפו עתידה להיות מאוד גמישה בשנים הקרובות". מיטל להבי, סגנית ראש העיר
"מפת התחבורה הציבורית בת"א-יפו עתידה להיות מאוד גמישה בשנים הקרובות". מיטל להבי, סגנית ראש העיר
"מפת התחבורה הציבורית בת"א-יפו עתידה להיות מאוד גמישה בשנים הקרובות". מיטל להבי, סגנית ראש העיר
(צילום: דינה קליינמן)
"בין השאר, בשל ההסטה של קווים מבן יהודה ומדיזנגוף, זוכה רצועת החוף של העיר לראשונה בתולדותיה באוטובוסים ובתחנות ובאוטובוסים כאמצעי הגעה לחוף ואל הים", הוסיפה להבי. "מפת השירות של התחבורה הציבורית בתל אביב-יפו עתידה להיות מאוד גמישה במהלך השנים הקרובות ועד להקמת רשת הרכבת הקלה, שאז יקובעו השינויים בהתאמה למסלולים ולתחנות שלה". השפעות אלה כאמור ישפיעו על התחבורה הציבורית במטרופולין כולו.

האם אלו השינויים היחידים ועד מתי הם צפויים?

השינויים שבעקבות עבודות הקמת שביל האופניים ברחוב דיזנגוף תקפים לחצי שנה. לעומת זאת השינויים בעקבות עבודות הרכבת הקלה קבועים ויהיו עוד שינויים רבים נוספים ממש בקרוב.
7 צפייה בגלריה
שינויים זמניים למשך כחצי שנה במסגרת העבודות להקמת שביל אופניים ברחוב דיזנגוף
שינויים זמניים למשך כחצי שנה במסגרת העבודות להקמת שביל אופניים ברחוב דיזנגוף
(צילום: עיריית תל אביב ומשרד התחבורה)

מה הוא הקו הסגול?

הקו הסגול מתוכנן לקשר את האזורים המזרחיים של מטרופולין תל אביב אל מרכז העיר תל אביב ויעבור במפלס הקרקע. אורכו הכולל של הקו צפוי להיות כ-27 ק"מ מתחנת רכבת סבידור בתל אביב, ארלוזורוב, בן יהודה, אלנבי, העלייה, לוינסקי, ההגנה, דרך השלום (תל אביב), דרך אלוף שדה (גבעתיים-רמת גן), מחלף אלוף שדה ודרך שיבא. מאזור המרכז הרפואי שיבא מתפצל הקו לשתי זרועות: הצפונית אל קריית אונו וגבעת שמואל אך לא ייכנס ליישוב בשל התנגדות הרשות המקומית; הזרוע הדרומית תגיע לאור יהודה ויהוד ועל פי ההבטחות הקו ייפתח בסוף שנת 2026.

מה מצב העבודות בקו ומה צפוי בהמשך?

עבודות מבוצעות כבר היום על כל אורכו של רחוב ארלוזורוב בתל אביב, ובמהלך החודש הבא יחלו עבודות משמעותיות ברחוב בן יהודה בעיר שייסגר באופן הרמטי. ברחוב יכשירו שביל אופניים, יצומצמו מקומות החנייה והמרחב יונגש להולכי רגל ורוכבי אופניים בזמן העבודות.
באפריל צפויים להתחיל בנת"ע את הקמתו של גשר מעל רחוב החרש שליד התחנה המרכזית ובאותו חודש צפויים להתחיל בהקמת הטרמינוס (מעין מסוף רכבות קלות) בבית מוגרבי. ביוני העבודות צפויות להגיע אל רחוב ההגנה מהצד המזרחי של איילון.
7 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה, בספטמבר אשתקד. קודם מפנים תשתיות ומכינים את הקרקע, רק אחר כך מניחים מסילות ואמצעי חשמול ותקשורת
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שיסיימו את העבודות ביהודה הלוי יחלו בנת"ע לעבוד על רחוב אלנבי, ובהמשך צפויות עבודות במסוף סבידור – שם יהיה חיבור של רכבת ישראל עם הקו האדום והקו הסגול, לרבות מעבר תת-קרקעי מהקו האדום לרכבת.
בנוסף, בעוד כשלושה חודשים יחלו עבודות משמעותיות במחלף אלוף שדה ברמת גן שיביאו לשינויי תנועה. במחלף בר אילן העבודות שמבוצעות גם כעת יתעצמו משמעותית והעבודות שמבוצעות כעת בשטחים חקלאיים סמוך לכביש 461 יגיעו בעוד שלושה חודשים לכביש עצמו בין מחלף מסובים לטייסים שגם בו יחולו שינויי תנועה.
העבודות המבוצעות כעת ובשנתיים הקרובות הן בשלב "אינפרא1" הכולל פינוי תשתיות, כריית מנהרות, הקמת גשרים. מטרתם של כל אלו היא להכין את השטח לשלב השני הקרוי "אינפרא2" של העבודות, הכולל את הנחת המסילות, החשמול והתקשורת של הרכבת הקלה. השלב הראשון, כאמור, יסתיים בתוך שנתיים – אז יועבר השטח לקבלנים שיתחילו בשלב השני.

מה הוא הקו הירוק?

הקו הירוק שאורכו 39 ק"מ יחבר את החלקים הדרומיים של המטרופולין (חולון ושולי העיר ראשון לציון) והצפוניים (הרצליה) עם העיר תל אביב, ויספק נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, באוניברסיטת תל אביב, חולון, ראשון לציון והרצליה פיתוח.
7 צפייה בגלריה
הדמיית פארק המסילה
הדמיית פארק המסילה
הדמיה של הרכבת הקלה. מקטע תת-קרקעי, ללא הצדקה של ממש
(הדמיה: נתיבי תחבורה עירוניים)
כארבעה ק"מ מהקו יהיו תת-קרקעיים משום שלפני שנים, בשלב התכנון, המתכננים בעיריית תל אביב לא רצו להפריע לנסיעת המכוניות ברחוב אבן גבירול, אף שאם הקו רק בחלקו מתחת לקרקע אין לכך הצדקה – כי מהירותו עדיין מושפעת בתנועה שמעל לקרקע. הקו צפוי להיפתח בשנת 2027, עיכוב של שנה מהתאריך המקורי.

מה מצב העבודות בקו ומה צפוי עוד בהמשך?

עבודות מבוצעות כבר עתה ברחוב בן צבי וברחוב לבון בתל אביב. השינוי המהותי מהכנת התשתית בקו הסגול הוא שהקו הירוק נכנס גם מתחת לאדמה ולכן בשנים הקרובות העבודות יורגשו היטב במקומות אלו במיוחד.
כיום מתארגנת נת"ע לעבודות באתר מיוחד שהוקם בצפון אבן גבירול. כבר בפברואר יחלו בהכנות לחפירות בכיכר הקסטל בתל אביב (אבן גבירול-נורדאו), בהמשך, העבודות יתקדמו אל כיכר רבין וימשיכו דרומה אל קפלן ורחוב קרליבך והמנהור יסתיים בלוינסקי בדרום תל אביב, שם יוקם פורטל שגרר מחאה נרחבת מצד תושבי דרום תל אביב.
בשלב זה מתקיימות גם עבודות בראשון לציון בסמוך לקניון הזהב ובשדרות משה דיין עד הירידה מאיילון. בחולון העבודות מתקדמות לרחובות משמעותיים כמו שמחה ארליך, פיכמן וקוגל ובמחצית השנה העבודות יתקדמו אל לב העיר ברחוב סוקולוב, עבודות אלו יגררו הסדרי תנועה שונים.
שלב ה"אינפרא 1" יסתיים כולו בשנת 2024 אז המנהרה וקופסאות התחנות התת-קרקעיות לאורכה יהיו מוכנות – והרכבת כולה תושלם עד שנת 2027. עם העבודות בשלב ה"אינפרא 2" ההפרעה לתנועה תרד, משום שלמעשה בשלב זה כבר תמוקם הרצועה הסופית שבה תעבור הרכבת.
פורסם לראשונה: 19:04, 28.01.21