2 צפייה בגלריה
משה גפני ויעקב ליצמן בפגישה עם הנשיא
משה גפני ויעקב ליצמן בפגישה עם הנשיא
גפני וליצמן
(צילום: לע"מ)
אחרי 18 שנה - חילופי גברי בצמרת יהדות התורה: סיעות אגודת ישראל החסידית ודגל התורה הליטאית, המייצגות את שני הזרמים המרכזיים של הציבור החרדי האשכנזי, סיכמו ביניהן כי ח"כ משה גפני יהיה יו"ר המפלגה המשותפת בבחירות לכנסת ה-24 ויחליף את השר יעקב ליצמן שכיהן בתפקיד מאז שנת 2003. בכך מקיימים ביניהם השניים את הסכם הרוטציה שנחתם לפני כשנתיים, ערב הבחירות הראשונות של 2019.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

הודעת אגודת ישראל על עמידה בהתחייבות באה למרות אי הסכמה בנוגע לחלק הנוסף והמשלים בהסכם, שלפיו הנציג שבמקום השני ברשימה יהיה זה שיבחר ראשון תפקיד מאלה שמקבלת יהדות התורה במקרה של הצטרפות לממשלה.
שני הצדדים מעוניינים בראשות ועדת הכספים - גפני, המכהן בו כעת וזוכה לסיפוק ולהערכה, וליצמן, המעדיף לוותר הפעם על משרד ממשלתי, לאחר שהתפטר פעמיים מתפקידיו כשר במחאה על נושאים דתיים, וכן בגלל הסתייגות רבניו מאחריות מיניסטריאלית המסמלת בעיניהם שותפות יתר בכל מהלכי הממשלה. בנוסף חושש ליצמן כי בקרוב יוגש נגדו כתב אישום בפרשות שבהן הוא נחקר והוא ייאלץ לוותר שוב על משרדו, ולכן מעדיף תפקיד בכיר כחבר כנסת.
אלא שבדגל התורה מתעקשים כי הם אינם מחויבים לוותר כעת על התפקיד הבכיר - למרות הסכם הרוטציה. הטענה העיקרית של הסיעה הליטאית היא שתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 הייתה קצרה מדי ולא ניתן להגדירה "קדנציה".
כראיה לכך הם נתלים בכך שהליכוד לא ערך פריימריז חדשים לקראת הבחירות. באגודת ישראל מיהרו להסכים לחלק האחד בהסכם כדי לקבוע עובדה שתחייב את דגל התורה לקיים את חלקה, אך גפני עדיין מתעקש. הגשת הרשימות השבוע, כאשר הוא כבר במקום הראשון, תשאיר את ליצמן ואנשיו ללא יכולת מיקוח של ממש להמשך המשא ומתן.
2 צפייה בגלריה
יצחק כהן
יצחק כהן
יצחק כהן. פורש
(צילום: מוטי קמחי)
גם ב"מפלגת האחות", ש"ס, יש שינויים משמעותיים בצמרת הרשימה. מספר 2 עד עתה, סגן השר יצחק כהן שנבחר לראשונה לכנסת ב-1996, הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים אחרי 25 שנה. למעשה, כבר לקראת בחירות 2019 הראשונות שובץ כהן ברשימה במטרה שיפנה את מקומו במחצית הקדנציה לטובת כוח צעיר יותר. לבסוף, בשל המשבר הפוליטי המתמשך והבחירות החוזרות, לא בוצעו שינויים ברשימה, וכעת, כאשר הכנסת ה-23 משלימה תקופת כהונה ארוכה יותר של שנה, הוא עומד בהתחייבותו.
יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אמר בעקבות הודעת הפרישה: "סגן שר האוצר ח"כ הרב יצחק כהן הוא נדבך חשוב בתנועת ש"ס מאז הקמתה. הוא היה מראשוני הפעילים באשקלון וקידש שמים ברבים. הרב יצחק אהוב ונערץ על כולם. אין לי ספק שתנועת ש"ס תהנה ממנו עוד שנים רבות בתפקידים נוספים. לא נוותר על כישרון כזה. תנועת ש"ס מכבדת את רצונו לפרוש מהכנסת ומבחינתנו הוא ימשיך להיות ציר חשוב בחיים הציבוריים".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה