מתחילת מבצע "שומר החומות" בעזה מתייצבים הרפובליקנים בארה"ב לצד ישראל – ומותחים ביקורת תקיפה על מדיניות הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן בלחימה בין ישראל לחמאס. הרפובליקנים מנסים לכרסם בתמיכה האמריקנית בביידן ולתקוע טריז בין הדמוקרטים המתונים לאגף הפרו-פלסטיני במפלגה. הרפובליקנים שואפים שאנשי השמאל הקיצוני יהפכו ל"פנים" של המפלגה הדמוקרטית, לקראת בחירות האמצע בשנה הבאה.
המתקפה של הסנאטורים הרפובליקנים טד קרוז וטום קוטון – שני מועמדים פוטנציאליים בפריימריז של 2024 – התמקדה במחוקקת אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז ובמחוקקים פרוגרסיביים אחרים. אותם פרוגרסיביים, שנחשבים פרו-פלסטינים, מותחים על ישראל ביקורת קשה כבר תקופה ארוכה. כשהמבצע בעזה החל הביקורת הזאת רק הלכה והחריפה.

6 צפייה בגלריה
ניקי היילי ודונלד טראמפ
ניקי היילי ודונלד טראמפ
ניקי היילי ודונלד טראמפ בבית הלבן
(צילום: AP)
הרפובליקנים התקשו לבסס ביקורת עקבית ויעילה נגד הממשל הדמוקרטי בחודשים הראשונים של ביידן בבית הלבן. עכשיו הם מנסים אסטרטגיה חדשה: התמקדות בלחימה בעזה. הרפובליקנים מנסים להראות כמה גדולה התמיכה של המפלגה בישראל (נושא חשוב לרבים בבייס של המפלגה) – ובמקביל מקווים להעמיק את המחלוקות במפלגה הדמוקרטית סביב הנושא הפלסטיני, ולפלג את הדמוקרטים כמה שאפשר.
הסנאטור הרפובליקני קרוז האשים אתמול את אוקסיו-קורטז ואת שאר הדמוקרטים "מהשמאל הקיצוני" כי הם משתמשים לעיתים קרובות ב"רטוריקה מלאת שנאה, אנטישמית ואנטי-ישראלית". קרוז הוסיף: "מה שהם אומרים עכשיו נשמע כאילו שהם משמשים מזכירי מדינה של המחבלים של חמאס בעזה, ולא חברים בקונגרס ששומרים על הביטחון הלאומי של ארה"ב ועל הביטחון של בעלות הברית שלנו".
6 צפייה בגלריה
טד קרוז בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
טד קרוז בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
טד קרוז. תקף את ה"רטוריקה האנטישמית והאנטי-ישראלית" של השמאל הקיצוני
(צילום: רויטרס)
האלימות במזרח התיכון מסלימה בתקופה של שינויים בהשקפותיה של המפלגה הדמוקרטית על נושאים מרכזיים במדיניות החוץ. מלבד אוקסיו-קורטז, שכינתה את ישראל "מדינת אפרטהייד", וחברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר, שאמרה שתקיפות צה"ל ברצועה הן "טרור", גם מספר הולך וגובר של דמוקרטים מתונים מתחילים להטיל ספק במדיניות הישראלית – מה שמשקף את השינויים בדעות של מצביעי המפלגה.
סקר של מכון Pew משנת 2018 מראה את הפערים הגדולים בין הרפובליקנים לדמוקרטים בנוגע ליחס לישראל ולפלסטינים: 79% מהרפובליקנים שהשתתפו בסקר אמרו שבסכסוך הם נוטים לטובת ישראל, רק 6% אמרו שהם חשים הזדהות עם הפלסטינים. בקרב הדמוקרטים 25% מזדהים עם הפלסטינים ו-27% עם ישראל. בשנת 2001 עמדה ההזדהות עם ישראל על 50% בקרב הרפובליקנים ו-38% בקרב המצביעים הדמוקרטים.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. כינתה את ישראל "מדינת אפטרהייד"
(צילום: AFP)
בשיחותיו האחרונות עם בנימין נתניהו קרא ביידן לישראל להגיע להפסקת אש, ובשיחות סגורות קראו גורמים אמריקנים לבכירים ישראלים לחתור לרגיעה. הלחץ על ביידן גדל, ודמוקרטים רבים באגף השמאלי של המפלגה קוראים לו לדרוש מישראל הפסקת אש מיידית. גם פרסום עסקת הנשק – שבה אישר ממשל ביידן למכור לישראל נשק מונחה בשווי 735 מיליון דולר – הגביר את הלחץ, ואת הכעס על התמיכה של ארה"ב בישראל. הפרוגרסיבים החלו לפעול רשמית בקונגרס כדי לסכל את עסקת הנשק. מדובר בפעם הראשונה שדבר כזה מתרחש, אך הסיכוי שעסקת הנשק עם ישראל לא תצא לפועל קטן.
חלק מהפרוגרסיבים קראו לשקול מחדש את הסיוע הצבאי לישראל. עם זאת יש להדגיש שרוב הדמוקרטים המתונים עדיין מתייצבים לצד ביידן ותומכים במדיניות שלו כלפי ישראל.
6 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל בכיכר טיימס סקוור
הפגנת תמיכה בישראל בכיכר טיימס סקוור
הפגנת תמיכה בישראל בטיימס סקוור, ניו יורק
(צילום: איילת ריימונד)
היידי הייטקאמפ, סנאטורית דמוקרטית לשעבר, משוכנעת שהפרוגרסיבים שקוראים להחריף את הטון של הממשל נגד ישראל הם מיעוט במפלגה. הייטקאמפ, שנחשבת דמוקרטית מתונה, מאמינה שהרפובליקנים מנסים לנצל את דעת המיעוט במפלגה הדמוקרטית כדי לפלג אותה. ג'וש גוטהיימר, מחוקק דמוקרטי מתון, אמר שהרוב המכריע של הדמוקרטים עדיין תומכים בישראל ושהוא "מזועזע" ממי שמכנים אותה מדינת טרור.
הרפובליקנים, בינתיים, מנסים להציג חזית אחידה – ומהדהדים מסרים מקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, שבו נאמר שהדמוקרטים "שונאים" יהודים ושהמפלגה הפכה ל"אנטי-ישראלית". ביום שני 19 סנאטורים רפובליקנים הגישו לקונגרס הצעת החלטה שמדגישה את "מחויבותה הבלתי מעורערת של ארה"ב לבעלת בריתנו ישראל, ולזכותה לעשות מה שדרוש כדי להפסיק את רצח אזרחיה ואת רצח הזרים המתגוררים בישראל".
6 צפייה בגלריה
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
אילהן עומאר ורשידה טליב, חברות הקונגרס המוסלמיות של הדמוקרטים
(צילום: AFP)
מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, קרא לביידן "להיות חזק מול הקולות הגוברים במפלגתו, שיוצרים השוואה שקרית בין טרוריסטים תוקפנים למדינה אחראית שמגנה על עצמה". הסנאטור קוטון אמר שהקריאות להפסקת אש "שקולות לתעמולה של חמאס. שני הצדדים לא זהים בסכסוך הזה, לא משנה מה ישתמע בנאיביות מדברי הדמוקרטים".
מייק פנס - שהיה סגן הנשיא תחת טראמפ - האשים את ביידן באחריות לאלימות. פנס אמר שההסלמה היא "תוצאה ישירה של החולשה שמפגין ממשל ביידן מיומו הראשון בתפקיד".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
מייק פנס. ההסלמה - "תוצאה ישירה של החולשה של ביידן"
(צילום: gettyimages)
פנס נחשב למועמד פוטנציאלי בבחירות 2024. בבורסת השמות נמצאת גם ניקי היילי, שהייתה שגרירת ארה"ב באו"ם בתחילת כהונתו של טראמפ בבית הלבן. היילי, שנחשבת לידידת ישראל, התייחסה לקריאות של ביידן להפסקת אש וכתבה בטוויטר: "ביידן קורא לישראל להרגיע את המתיחות בשעה שארגון הטרור חמאס עדיין יורה רקטות על אזרחי ישראל. זה יהיה בלתי מקובל אם אחת מבעלות הברית שלנו תקרא לרגיעה אם וושינגטון הבירה תותקף ברקטות. אנחנו חייבים לעמוד לצד ישראל נגד הטרור".