1 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
ארכיון. חשיפה לגורמים שיעשו בו שימוש לרעה
(צילום: אתי נוריאל)
יישומים דיגיטליים ללמידה מרחוק דוגמת "זום" אינם חסינים מפני חדירה ועלולים לאפשר דליפה של מידע רגיש על אודות תלמידים וחשיפתם לגורמים שיעשו בו שימוש לרעה – כך מתריעה היום (ד') הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, במדריך שפרסמה בנושא שמירה על פרטיות התלמיד.
בנוסף קובע המדריך שעל מוסדות חינוך להימנע מהכנסת טכנולוגיות מעקב חדשות לשטחם, ושימוש כזה - אם בכלל - ייעשה רק באישור משרד החינוך ולאחר שנבחנו חלופות אחרות. לפיכך, אין להשתמש במצלמות ובחומרים המצולמים לאיתור העתקות בבחינות או לבדיקת נוכחות תלמידים בבית הספר.
כמו כן, אין להעביר נתונים על אישיותו של תלמיד, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, דעותיו ואמונתו בווטסאפ או בחשבונות דואר אלקטרוני פרטיים. אלה, נקבע, צריכים להישמר במערכות מותאמות.
מנהל מחלקת חדשנות ברשות להגנת הפרטיות, עוז שנהב, אמר כי בהתבסס על סקר סיכונים והערכת מצב, החינוך הוא אחד התחומים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר לאיום ולפגיעה בפרטיותם של משתמשים רבים. לדבריו, השימוש המתרחב באמצעים טכנולוגיים ובטכנולוגיות מידע ותקשורת - ממערכות אדמיניסטרטיביות לניהול פדגוגי ועד מערכות להעברת תכני לימוד מרחוק - מהווה אתגר גדול, המדריך שפורסם היום מספק כלים נגישים להתמודדות עם הסיכונים.

לדבריו, המדריך גובש בשיתוף והסכמה עם משרד החינוך ולאחר קבלת הערות הציבור הוא ייאכף במוסדות החינוך. הוא כולל פרק נרחב העוסק בלמידה מרחוק, ובו צוין כי "למציאות של שימוש תלמידים ביישומים ללמידה מרחוק עשויה להיות השלכה דרמטית על פרטיותם, לרבות מבחינת ההגנה על מידע אישי הנוגע אליהם. יישומים דיגיטליים ללמידה מרחוק עשויים לאסוף או לחשוף מידע על תלמידים, לרבות מידע רגיש".
לפיכך נדרשים בתי הספר נדרשים להשתמש בשירותי חברות הגנת מידע מוכרות על ידי משרד החינוך ובעלות רקע מוכח בטיפול באבטחת מידע. כמו כן, יש להימנע מלדרוש מתלמידים ועובדי הוראה להשתמש בגרסאות חינמיות של יישומים אלו.
הרשות קובעת כי יש להימנע מהכנסת מצלמות וטכנולוגיות מעקב אחר מיקום תלמידים בשטח בית הספר. על פי המדריך, שימוש בטכנולוגיות מסוג זה עלול ליצור בקרב תלמידים תחושה של מעקב תמידי, ו"לנרמל" עבורם מציאות שבה מעשיהם מחוץ לבית מנוטרים בכל עת.
בין ההמלצות הכלולות במדריך:
• חובה לשמור על פרטיות התלמידים ועל המידע הנוגע אליהם ולהקפיד כי שימוש במידע על אודותיהם ייעשה רק לצורך המטרה לשמה הוא נאסף.
• להימנע מלהעביר מידע רגיש על אודות תלמידים באמצעים חשבונות דוא"ל פרטיים כגון Gmail או אפליקציות להעברת מסרים מידיים כגון WhatsApp. ביחס למידע שאינו רגיש.
עוז שנהבעוז שנהבצילום: סטודיו ויקי, צילום אומנותי
• בנסיבות שבהן לא קיימת חלופה סבירה להעברת מידע שכזה אלא באמצעים שאינם ייעודים, מומלץ לקבל את הסכמת הורים להעברת המידע באמצעים אלו.
• אסור שימוש במצלמות ובחומרים המצולמים לאיתור העתקות בבחינות או לבדיקת נוכחות תלמידים בבית הספר.
• אין לעשות שימוש בטכנולוגיות מעקב מסוגים שונים, כגון מערכות ביומטריות בכניסה למוסדות חינוך, מערכות למעקב אחר מיקום תלמידים בשטח המוסד החינוכי ומערכות מבוססות אינטליגנציה מלאכותית לניטור התנהלותם של תלמידים במהלך השיעורים.